Tyttö teatterissa : kuinka näyttelen tyttöä?
Saarela, Elina (2019)
Saarela, Elina
2019
Teatterityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904261558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904261558
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tarkastelen tytön näyttelemistä, sukupuolen esitystä sekä sen rakentumista niin jokapäiväisessä elämässä kuin teatterin näyttämöllä. Opinnäytteen lähtökohtana on ollut ennen kaikkea kiinnostukseni sukupuolen esityksiin ja niiden ilmentymiseen teatterissa. Pyrin tässä työssäni ymmärtämään, milloin ajattelen sukupuolta näyttämöllä. Pohdin muun muassa sitä, missä vaiheessa esityksen harjoituksia näyttelemäni henkilöhahmon sukupuoli korostuu minulle. Lähestyn näyttelijäntekniikkaani, näyttelemiäni henkilöhahmoja ja saamaani näyttelijänkoulutusta tyttöyden ilmiön näkökulmasta. Käytän lähteenäni teatterin asiantuntijoiden lisäksi muun muassa tyttötutkimusta. Pyrin myös jäsentelemään omaa näyttelijäntekniikkaani ja sen keskeisimpiä termejä. Pyrin opinnäytteessäni ymmärtämään, milloin ajattelen sukupuolta näyttämöllä. Pohdin muun muassa sitä, missä vaiheessa esityksen harjoituksia näyttelemäni henkilöhahmon sukupuoli korostuu minulle.
Tutkin jo näyttelemiäni tyttö- ja poikahahmoja esitysesimerkkien avulla. Näitä esimerkkejä ovat muun muassa työharjoitteluni Saituri, taiteellinen opinnäytteeni Peruskiviä sekä työskentelyni esityksessä Rakastunut Shakespeare. Lisäksi käsittelen työskentelyäni Oma maa -elokuvassa. Kun pohdin näyttelemiäni henkilöhahmoja, sekä niiden mahdollisia merkityksiä suhteessa aikaisempiin tytön esityksiin, käytän hyödykseni tyttötutkimuksessa käytettyjä tyttömatriisia ja -jatkumoa.
Pohdin tytön esittämiseen kuuluvaa eleellisyyttä ja mahdollisia uusia ilmaisunmuotoja näytellä tyttöä. Lisäksi pohdin stereotyyppisiä kuvia ja tulkintoja tytöistä. Lähestyn stereotypioita sekä niitä kyseenalaistaen että yrittäen nähdä niiden mahdollisuuksia. Stereotypioiden mahdollisuuksia pohdin erityisesti silloin, kun kirjoitan henkilöhahmon harjoittelemisesta. Tarkastelen myös itseäni työryhmän jäsenenä. Pohdin tällöin muun muassa työryhmissä ottamiani (tyttö)positioita.
Lopuksi haaveilen uudesta tytöstä. Toivon näkeväni tulevaisuudessa erilaisia ja monimuotoisia tyttöjä teatterissa ja mediassa. Pohdin lopuksi myös sitä, miten voisin olla osana luomassa tämän-laisen tytön esitystä.
Tutkin jo näyttelemiäni tyttö- ja poikahahmoja esitysesimerkkien avulla. Näitä esimerkkejä ovat muun muassa työharjoitteluni Saituri, taiteellinen opinnäytteeni Peruskiviä sekä työskentelyni esityksessä Rakastunut Shakespeare. Lisäksi käsittelen työskentelyäni Oma maa -elokuvassa. Kun pohdin näyttelemiäni henkilöhahmoja, sekä niiden mahdollisia merkityksiä suhteessa aikaisempiin tytön esityksiin, käytän hyödykseni tyttötutkimuksessa käytettyjä tyttömatriisia ja -jatkumoa.
Pohdin tytön esittämiseen kuuluvaa eleellisyyttä ja mahdollisia uusia ilmaisunmuotoja näytellä tyttöä. Lisäksi pohdin stereotyyppisiä kuvia ja tulkintoja tytöistä. Lähestyn stereotypioita sekä niitä kyseenalaistaen että yrittäen nähdä niiden mahdollisuuksia. Stereotypioiden mahdollisuuksia pohdin erityisesti silloin, kun kirjoitan henkilöhahmon harjoittelemisesta. Tarkastelen myös itseäni työryhmän jäsenenä. Pohdin tällöin muun muassa työryhmissä ottamiani (tyttö)positioita.
Lopuksi haaveilen uudesta tytöstä. Toivon näkeväni tulevaisuudessa erilaisia ja monimuotoisia tyttöjä teatterissa ja mediassa. Pohdin lopuksi myös sitä, miten voisin olla osana luomassa tämän-laisen tytön esitystä.