Näyttelijädramaturgiasta näyttelijä-dramaturgiksi : miten näyttelijä tekee esityksen, kirjoittaa tekstiä tai käsikirjoituksen?
Havukainen, Katariina (2019)
Havukainen, Katariina
2019
Teatterityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904261553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904261553
Tiivistelmä
Opinnäyte käsittelee sitä, miten näyttelijä kirjoittaa tekstiä, luo esityksen tai käsikirjoituksen sekä sitä, millainen on näyttelemisen ja kirjoittamisen suhde toisiinsa. Kirjoittaja pohtii opinnäytteessä omaa taiteellista identiteettiään, josta hän käyttää nimitystä näyttelijä-dramaturgi. Hän tarkastelee sekä oman dramaturgisen ajattelunsa henkilökohtaisia juuria että teatterihistorian näyttelijä-näytelmäkirjailijoita.
Kirjoittaja käy työssä läpi omaa näyttelijändramaturgista ajatteluaan suhteessa tekstiin ja esitykseen kolmesta eri näkökulmasta. Toisessa luvussa hän tarkastelee tekstiä näyttelijän näkökulmasta muun muassa taiteellisessa opinnäytetyössään Peruskiviä-esityksessä. Kolmannessa luvussa hän käy läpi dramaturgista työskentelyään ohjaajan positiossa sekä Mikko Kauppilan dramaturgityöparina esityksessä Siegfried.Neljännessä luvussa hän käsittelee sitä, miten kirjoittaa toisille näyttelijöille materiaalia sketsien muodossa.
Kirjoittaja käy työssä läpi omaa näyttelijändramaturgista ajatteluaan suhteessa tekstiin ja esitykseen kolmesta eri näkökulmasta. Toisessa luvussa hän tarkastelee tekstiä näyttelijän näkökulmasta muun muassa taiteellisessa opinnäytetyössään Peruskiviä-esityksessä. Kolmannessa luvussa hän käy läpi dramaturgista työskentelyään ohjaajan positiossa sekä Mikko Kauppilan dramaturgityöparina esityksessä Siegfried.Neljännessä luvussa hän käsittelee sitä, miten kirjoittaa toisille näyttelijöille materiaalia sketsien muodossa.