"Aidosti hyvä ja uudentyyppinen juttu liikuntaan" : toimintatutkimus CrossFitin soveltuvuudesta koululiikunnan sisällöksi
Haanpää, Laura; Karkaus, Karoliina (2019)
Haanpää, Laura
Karkaus, Karoliina
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904251541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904251541
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten CrossFit soveltuu koululiikunnan sisällöksi. Uuden opetussuunnitelman myötä koululiikunnassa on siirrytty lajilähtöisyydestä motoristen perustaitojen opettamiseen. Tämä on aiheuttanut hämmennystä monien opettajien keskuudessa. Toinen tärkeä tavoite liikunnanopetuksessa on oppilaiden fyysisen toimintakyvyn kehittäminen. CrossFitissa tavoitteena on kehittää fyysistä toimintakykyä sen kaikilla osa-alueilla. Harjoittelussa hyödynnetään luonnollisia liikkeitä, joilla on suorin siirtovaikutus elämässä tarvittaviin taitoihin. Tutkimuksellamme haluamme tarjota opettajille yhden tavan toteuttaa uudistunutta liikunnan opetussuunnitelmaa.
Tutkimusaihetta käsiteltiin sekä käytännön että teorian kautta. Teoriatausta tutkimukselle rakentui David Kirkin koululiikunnalle asettamista kriteereistä, CrossFitista sekä sen yhteyksistä uuteen liikunnan opetussuunnitelmaan. Lisäksi käsittelimme opetussuunnitelman rakentumista ja teimme katsauksen suomalaisen koululiikunnan sisältöihin peruskouluajalta.
Tutkimus oli luonteeltaan toimintatutkimus, jota luonnehditaan tieteellisen tutkimuksen ja kehittämistyön yhdistelmäksi. Toimintatutkimuksessa päämääränä on käytännön kehittäminen ja uuden käyttökelpoisen tiedon lisääntyminen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka kokeilivat CrossFitia liikuntatunneilla laatimamme opetusmateriaalin avulla. Intervention jälkeen opettajien kokemuksia kartoitettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaiheen teoreettisen käsittelyn toteutimme tarkastelemalla CrossFitia suhteessa koululiikunnalle asetettuihin kriteereihin.
Tutkimuksessa havaittiin, että CrossFit soveltuu koululiikunnan sisällöksi sekä teoriassa että käytännössä ja toimii hyvänä tapana toteuttaa uudistunutta liikunnan opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelmat heijastelevat sen hetkisessä yhteiskunnassa arvostettavia ja tavoiteltavia vaatimuksia. Tällä hetkellä suomalaisessa yhteiskunnassa arvostetaan toimintakykyä, kokonaisvaltaista hyvinvointia ja liikunnallista elämäntapaa. CrossFit tavoittelee näitä samoja päämääriä. Opettajien haastatteluista nousi esiin kuusi teemaa, jotka puolsivat CrossFitin soveltuvuutta koululiikunnan sisällöksi. Näitä olivat opetussuunnitelma, kaikille soveltuva, toteutettavuus, monipuolisuus, oppilaita motivoiva sekä fyysinen toimintakyky. CrossFit täytti myös David Kirkin koululiikunnalle asettamat kriteerit. Tutkimustulokset toimivat perustana sille, että laatimamme CrossFitiin perustuva opetusmateriaali voidaan jakaa laajempaan käyttöön opettajien hyödynnettäväksi.
Tutkimusaihetta käsiteltiin sekä käytännön että teorian kautta. Teoriatausta tutkimukselle rakentui David Kirkin koululiikunnalle asettamista kriteereistä, CrossFitista sekä sen yhteyksistä uuteen liikunnan opetussuunnitelmaan. Lisäksi käsittelimme opetussuunnitelman rakentumista ja teimme katsauksen suomalaisen koululiikunnan sisältöihin peruskouluajalta.
Tutkimus oli luonteeltaan toimintatutkimus, jota luonnehditaan tieteellisen tutkimuksen ja kehittämistyön yhdistelmäksi. Toimintatutkimuksessa päämääränä on käytännön kehittäminen ja uuden käyttökelpoisen tiedon lisääntyminen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka kokeilivat CrossFitia liikuntatunneilla laatimamme opetusmateriaalin avulla. Intervention jälkeen opettajien kokemuksia kartoitettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaiheen teoreettisen käsittelyn toteutimme tarkastelemalla CrossFitia suhteessa koululiikunnalle asetettuihin kriteereihin.
Tutkimuksessa havaittiin, että CrossFit soveltuu koululiikunnan sisällöksi sekä teoriassa että käytännössä ja toimii hyvänä tapana toteuttaa uudistunutta liikunnan opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelmat heijastelevat sen hetkisessä yhteiskunnassa arvostettavia ja tavoiteltavia vaatimuksia. Tällä hetkellä suomalaisessa yhteiskunnassa arvostetaan toimintakykyä, kokonaisvaltaista hyvinvointia ja liikunnallista elämäntapaa. CrossFit tavoittelee näitä samoja päämääriä. Opettajien haastatteluista nousi esiin kuusi teemaa, jotka puolsivat CrossFitin soveltuvuutta koululiikunnan sisällöksi. Näitä olivat opetussuunnitelma, kaikille soveltuva, toteutettavuus, monipuolisuus, oppilaita motivoiva sekä fyysinen toimintakyky. CrossFit täytti myös David Kirkin koululiikunnalle asettamat kriteerit. Tutkimustulokset toimivat perustana sille, että laatimamme CrossFitiin perustuva opetusmateriaali voidaan jakaa laajempaan käyttöön opettajien hyödynnettäväksi.