"Mehän opimme enemmän kuin lapset" Opettaja dialogisena auktoriteettina
Arnkil, Marikki (2019)
Arnkil, Marikki
Tampereen yliopisto
2019
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1024-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1024-0
Tiivistelmä
Tutkimukseni ydinkäsitteet ovat dialogi ja dialogisuus. Dialogista opettamista ja
dialogia oppitunneilla on suomalaisessa koulukontekstissa tutkittu empiirisesti
useimmiten vuorovaikutuksen näkökulmasta tai tietynlaisina opetusmenetelminä.
Dialogifilosofiaan – kohtaamiseen – pohjautuvat tutkimukset ovat olleet enimmäkseen
teoreettisia. Oppituntikeskustelujen dialogisten tapahtumien yksityiskohtainen
analyysi, yhtä aikaa sekä keskustelun että kohtaamisen näkökulmasta, on jäänyt
vähemmälle huomiolle. Väitöskirjani täyttää tätä aukkoa. Tarkastelen dialogia ja
dialogisuutta sekä teoreettisesti että empiirisesti yhteisenä merkitysten luomisena,
kohtaamisena ja maailmassa olemisen tapana. Tutkimukseni peilaa dialogisuutta
filosofian, kielitieteen, kognitiotieteen, sosiaalitieteiden ja pedagogiikan näkökulmista.
Pyrkimyksenäni on laajentaa keskustelua dialogisesta kasvatuksesta, opettamisesta
ja oppimisesta erittelemällä ja käsitteellistämällä niitä tekijöitä, jotka tekevät opettajan
käytännön toiminnasta aidosti dialogista – vilpittömän kohtaamisen, toisen
ainutkertaisuuden kunnioittamisen tasolla. Tutkimuskohteinani ovat oppituntien
dialogiset tapahtumat ja niitä dialogisiksi määrittävät ydinseikat. Tutkimuskysymykset
ovat: 1. Mitkä ovat ne reunaehdot, jotka mahdollistavat dialogiset kohtaamiset
pedagogisissa tilanteissa? 2. Millaisilla valinnoilla ja vastauksilla opettaja ohjaa oppituntikeskustelua avaten tilaa dialogille, kun dialogisuuden reunaehdot täyttyvät?
Tutkimusotteeni on etnografinen. Keräsin tutkimusaineistoni osallistuvana havainnoijana
italialaisella peruskoululla vuosina 2012–2015. Havainnoimani opettajat
toteuttivat keskustelevaa didaktiikkaa, joka perustuu inkluusioon ja jokaisen lapsen
kunnioittamiseen ainutlaatuisena persoonana. Keskusteleva didaktiikka ohjaa lapsia
ja nuoria syvälliseen ja kriittisen ajatteluun, huolenpitoon ja mielekkääseen oppimiseen.
Pääasiallinen aineistoni on syksyltä 2013. Se koostuu kahdesta oppituntikeskustelusta,
joista toinen on neljännen luokan kokous- ja toinen historiantunnilta.
Litteroin keskustelut videomateriaalin ja ääninauhan avulla. Analysoin keskustelut
hyödyntäen ja soveltaen Seikkulan, Laitilan ja Roberin (2012) perheterapiakontekstiin
kehittämää dialogin analyysia Dialogical Methods for Investigations of Happening
of Change. Suoritin analyysin italiankielisestä aineistosta ja suomensin oleelliset osat väitöskirjan arviointia varten. Kyseessä on menetelmällinen avaus, sillä
tätä analyysitapaa ei ole aiemmin sovellettu kasvatustieteelliseen tutkimukseen. Lisäksi
muokkaan sen välineeksi pedagogiseen kontekstiin. Tutkimukseni osoittaa
käyttämäni välineen yleistettävyyttä. Tutkimaani keskustelevaa didaktiikkaa ei kutsuttu
tai mielletty dialogiseksi käytännöksi, mutta siitä oli tästä huolimatta löydettävissä
dialogisia ytimiä. Muokkaamallani välineellä voidaan uskoakseni saada potentiaalinen
dialogisuus esiin mistä hyvänsä pedagogisesta käytännöstä, riippumatta
siitä, millä käsitteillä toimijat itseymmärryksensä hahmottavat. Sovellukseni tuo näin
hyödyllisen lisän empiirisen kasvatustieteellisen tutkimuksen välineistöön.
Tutkimustulokseni osoittavat, että dialogisuuden reunaehtojen tulee täyttyä, jotta
pedagogisissa tilanteissa voi aueta tilaa dialogille. Tutkimukseni mukaan dialogisuuden
reunaehtojen rakennusosia ovat aika, säännöt, puhetapa, elekieli, kiinnostus,
äänenkäyttö ja lasten tarpeisiin vastaaminen. Reunaehtojen täyttyessä opettaja voi
auttaa dialogia syntymään valinnoillaan, tavoillaan ohjata eli moderoida keskustelua.
Moderoinnissa keskeisellä sijalla ovat opettajan asemoituminen sekä hänen lausumissaan kaikuvat äänet. Erittely opettajan moderointitavoista on pedagogiseen prosessiin sovellettu oma kehitelmäni, jossa olen hyödyntänyt Seikkulan ym. (2012)
analyysimenetelmää toisessa kontekstissa. Dialogin analyysin avulla erittelemäni ja
nimeämäni moderoinnin tavat ovat dialogin esteitä poistava, demokratiaa ilmentävä,
kaiuttava, (yhteiseen) ymmärrykseen pyrkivä, dialogiseen ajatteluun ohjaava,
pinteestä päästävä, toisen ääntä lainaava, sanoittava ja ohjaava moderointi.
Dialogiprosessin erittely tuo esiin jännitteen ja näennäisen ristiriidan: Toimiakseen
dialogisena auktoriteettina, opettajan on kyettävä sekä huolehtimaan dialogisen
raamin rakentamisesta että antamaan vapaus lasten ainutlaatuisille ajatuksille.
Hänen on siis oltava sekä selkeiden rajojen asettaja että avoin ja lasten toiseutta
kunnioittava. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että mikäli dialoginen raami luodaan
demokraattisesti sekä aidosti lapsia kunnioittaen ja heidän tarpeistaan lähtien, ovat
tilanteet oppitunneilla avoimia dialogille, kohtaamiselle. Edelleen voidaan esittää,
etteivät dialogisuuden reunaehdot yksin takaa dialogin syntymistä. Dialogin syntymisessä oleellista ovat opettajan valinnat, taitava ja joustava moderointi, joka sisältää tilanteen mukaan vaihtelevan asemoitumisen.
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottavat muun muassa
laaja-alaista oppimista, oppilasintegraatiota, osallisuutta ja vuorovaikutuksen
taitoja. Keskusteleva didaktiikka tarjoaa sekä näkökulmia että käytännön työkaluja
opetussuunnitelman vaatimusten toteuttamiseen. Tutkimukseni mahdollistaa dialogiseen
kohtaamiseen perustuvan opettamisen ja kasvatuksen analysoimisen ja käsitteellistämisen.
Tutkimukseni avulla voi hahmottua uudenlaisia ajatustapoja ja käytäntöjä kohdata moninaiset lapsiryhmät ja kunkin lapsen ainutlaatuisuus. Tutkimukseni
menetelmällisillä ratkaisuilla ja työssä soveltamillani ja edelleen kehittämilläni
välineillä on uskoakseni yleistettävyyttä kasvatustieteiden kentällä. Suorittamani ja
kehittelemäni oppituntikeskustelujen dialogisten tapahtumien yksityiskohtainen
analyysi täyttää dialogisen opettamisen teoreettisen tutkimuksen ja empiirisen, lähinnä
keskustelun tai opetusmenetelmien analysoimiseen keskittyneen, tutkimuksen
väliin jäänyttä aukkoa.
dialogia oppitunneilla on suomalaisessa koulukontekstissa tutkittu empiirisesti
useimmiten vuorovaikutuksen näkökulmasta tai tietynlaisina opetusmenetelminä.
Dialogifilosofiaan – kohtaamiseen – pohjautuvat tutkimukset ovat olleet enimmäkseen
teoreettisia. Oppituntikeskustelujen dialogisten tapahtumien yksityiskohtainen
analyysi, yhtä aikaa sekä keskustelun että kohtaamisen näkökulmasta, on jäänyt
vähemmälle huomiolle. Väitöskirjani täyttää tätä aukkoa. Tarkastelen dialogia ja
dialogisuutta sekä teoreettisesti että empiirisesti yhteisenä merkitysten luomisena,
kohtaamisena ja maailmassa olemisen tapana. Tutkimukseni peilaa dialogisuutta
filosofian, kielitieteen, kognitiotieteen, sosiaalitieteiden ja pedagogiikan näkökulmista.
Pyrkimyksenäni on laajentaa keskustelua dialogisesta kasvatuksesta, opettamisesta
ja oppimisesta erittelemällä ja käsitteellistämällä niitä tekijöitä, jotka tekevät opettajan
käytännön toiminnasta aidosti dialogista – vilpittömän kohtaamisen, toisen
ainutkertaisuuden kunnioittamisen tasolla. Tutkimuskohteinani ovat oppituntien
dialogiset tapahtumat ja niitä dialogisiksi määrittävät ydinseikat. Tutkimuskysymykset
ovat: 1. Mitkä ovat ne reunaehdot, jotka mahdollistavat dialogiset kohtaamiset
pedagogisissa tilanteissa? 2. Millaisilla valinnoilla ja vastauksilla opettaja ohjaa oppituntikeskustelua avaten tilaa dialogille, kun dialogisuuden reunaehdot täyttyvät?
Tutkimusotteeni on etnografinen. Keräsin tutkimusaineistoni osallistuvana havainnoijana
italialaisella peruskoululla vuosina 2012–2015. Havainnoimani opettajat
toteuttivat keskustelevaa didaktiikkaa, joka perustuu inkluusioon ja jokaisen lapsen
kunnioittamiseen ainutlaatuisena persoonana. Keskusteleva didaktiikka ohjaa lapsia
ja nuoria syvälliseen ja kriittisen ajatteluun, huolenpitoon ja mielekkääseen oppimiseen.
Pääasiallinen aineistoni on syksyltä 2013. Se koostuu kahdesta oppituntikeskustelusta,
joista toinen on neljännen luokan kokous- ja toinen historiantunnilta.
Litteroin keskustelut videomateriaalin ja ääninauhan avulla. Analysoin keskustelut
hyödyntäen ja soveltaen Seikkulan, Laitilan ja Roberin (2012) perheterapiakontekstiin
kehittämää dialogin analyysia Dialogical Methods for Investigations of Happening
of Change. Suoritin analyysin italiankielisestä aineistosta ja suomensin oleelliset osat väitöskirjan arviointia varten. Kyseessä on menetelmällinen avaus, sillä
tätä analyysitapaa ei ole aiemmin sovellettu kasvatustieteelliseen tutkimukseen. Lisäksi
muokkaan sen välineeksi pedagogiseen kontekstiin. Tutkimukseni osoittaa
käyttämäni välineen yleistettävyyttä. Tutkimaani keskustelevaa didaktiikkaa ei kutsuttu
tai mielletty dialogiseksi käytännöksi, mutta siitä oli tästä huolimatta löydettävissä
dialogisia ytimiä. Muokkaamallani välineellä voidaan uskoakseni saada potentiaalinen
dialogisuus esiin mistä hyvänsä pedagogisesta käytännöstä, riippumatta
siitä, millä käsitteillä toimijat itseymmärryksensä hahmottavat. Sovellukseni tuo näin
hyödyllisen lisän empiirisen kasvatustieteellisen tutkimuksen välineistöön.
Tutkimustulokseni osoittavat, että dialogisuuden reunaehtojen tulee täyttyä, jotta
pedagogisissa tilanteissa voi aueta tilaa dialogille. Tutkimukseni mukaan dialogisuuden
reunaehtojen rakennusosia ovat aika, säännöt, puhetapa, elekieli, kiinnostus,
äänenkäyttö ja lasten tarpeisiin vastaaminen. Reunaehtojen täyttyessä opettaja voi
auttaa dialogia syntymään valinnoillaan, tavoillaan ohjata eli moderoida keskustelua.
Moderoinnissa keskeisellä sijalla ovat opettajan asemoituminen sekä hänen lausumissaan kaikuvat äänet. Erittely opettajan moderointitavoista on pedagogiseen prosessiin sovellettu oma kehitelmäni, jossa olen hyödyntänyt Seikkulan ym. (2012)
analyysimenetelmää toisessa kontekstissa. Dialogin analyysin avulla erittelemäni ja
nimeämäni moderoinnin tavat ovat dialogin esteitä poistava, demokratiaa ilmentävä,
kaiuttava, (yhteiseen) ymmärrykseen pyrkivä, dialogiseen ajatteluun ohjaava,
pinteestä päästävä, toisen ääntä lainaava, sanoittava ja ohjaava moderointi.
Dialogiprosessin erittely tuo esiin jännitteen ja näennäisen ristiriidan: Toimiakseen
dialogisena auktoriteettina, opettajan on kyettävä sekä huolehtimaan dialogisen
raamin rakentamisesta että antamaan vapaus lasten ainutlaatuisille ajatuksille.
Hänen on siis oltava sekä selkeiden rajojen asettaja että avoin ja lasten toiseutta
kunnioittava. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että mikäli dialoginen raami luodaan
demokraattisesti sekä aidosti lapsia kunnioittaen ja heidän tarpeistaan lähtien, ovat
tilanteet oppitunneilla avoimia dialogille, kohtaamiselle. Edelleen voidaan esittää,
etteivät dialogisuuden reunaehdot yksin takaa dialogin syntymistä. Dialogin syntymisessä oleellista ovat opettajan valinnat, taitava ja joustava moderointi, joka sisältää tilanteen mukaan vaihtelevan asemoitumisen.
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottavat muun muassa
laaja-alaista oppimista, oppilasintegraatiota, osallisuutta ja vuorovaikutuksen
taitoja. Keskusteleva didaktiikka tarjoaa sekä näkökulmia että käytännön työkaluja
opetussuunnitelman vaatimusten toteuttamiseen. Tutkimukseni mahdollistaa dialogiseen
kohtaamiseen perustuvan opettamisen ja kasvatuksen analysoimisen ja käsitteellistämisen.
Tutkimukseni avulla voi hahmottua uudenlaisia ajatustapoja ja käytäntöjä kohdata moninaiset lapsiryhmät ja kunkin lapsen ainutlaatuisuus. Tutkimukseni
menetelmällisillä ratkaisuilla ja työssä soveltamillani ja edelleen kehittämilläni
välineillä on uskoakseni yleistettävyyttä kasvatustieteiden kentällä. Suorittamani ja
kehittelemäni oppituntikeskustelujen dialogisten tapahtumien yksityiskohtainen
analyysi täyttää dialogisen opettamisen teoreettisen tutkimuksen ja empiirisen, lähinnä
keskustelun tai opetusmenetelmien analysoimiseen keskittyneen, tutkimuksen
väliin jäänyttä aukkoa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4903]