Erityistä tukea tarvitseviin lapsiin kohdistuva väkivalta
Koivula, Tanja (2019)
Koivula, Tanja
Tampereen yliopisto
2019
Terveystiede - Public Health
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0949-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0949-7
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja muodostaa synteesi erityistä tukea tarvitsevien lasten kokemasta väkivallasta. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esille erityistä tukea tarvitseviin lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, siihen yhteydessä olevia tekijöitä sekä erityislasten oma näkemys heihin kohdistuvasta väkivallasta. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa syventävää tietoa aiheesta, jota voidaan hyödyntää väkivallan ennaltaehkäisyn tukena.
Erityistä tukea tarvitseviin lapsiin kohdistuvan väkivallan ja kiusaamisen kuvaamiseksi käytettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa lapsiin kohdistuvan väkivallan kartoittamiseksi. Alle kouluikäisten lasten vanhemmille suunnatun kyselytutkimuksen (N=223) avulla tarkasteltiin väkivallan riskitekijöitä 2-ja 4-vuotiaiden lasten perheissä vanhempien ilmoittamana. Aineisto analysoitiin tilastollisesti ja väkivallan riskitekijöiden vertailussa käytettiin χ2-testiä sekä ristiintaulukointia. Logistisella regressioanalyysilä pyrittiin selittämään riskitekijöiden yhteyttä henkiseen ja lievään fyysiseeen väkivaltaan ja löytämään ilmiön kannalta keskeiset tekijät. Suomalaisille ja ruotsalaisille vanhemmille
(N=3420) suunnatun kyselyn kautta kuvattiin suomalaisten ja ruotsalaisten äitien lapsiinsa kohdistamaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Aineisto mahdollisti vertailun vamman tai pitkäaikaissairauden omaavien lasten sekä lasten, joilla ei ollut vammaa tai pitkäaikaissairautta välillä. Aineiston analysoinnissa ja kuvailussa käytettiin frekvenssejä, ristiintaulukointia, khiin neliö-testiä sekä t-testiä. Erityislasten haastatteluilla (N=10) kuvattiin lasten määritelmiä ja lapsen itsensä kohdistuvia tai hänen todistamiaan kokemuksia kiusaamisesta ja väkivallasta. Haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että väkivallan riskitekijöistä lapseen, vanhempaan ja perheeseen liittyvät tekijät olivat yhteydessä lapseen kohdistuvaan henkiseen tai lievään fyysiseen väkivaltaan. Vakavan fyysisen väkivallan riskitekijöitä ei noussut esille aineistosta.
Verrattaessa äitien kohdistamaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa erityistä tukea tarvitsevia lapsia kohtaan suhteessa lapsiin, joilla ei ole vammaa tai pitkäaikaissairautta, nousi esille, että äidit käyttivät enemmän henkistä väkivaltaa lapsiin, joilla oli vamma 10 tai pitkäaikaissairaus. Äidit käyttivät lievää fyysistä väkivaltaa useammin (väkivallan tiheyttä tarkasteltaessa) lapsiin, joilla oli neurologisia tai psyykkisiä vammoja tai pitkäaikaissairauksia verratessa lapsiin, joilla ei ollut vammaa tai pitkäaikaissairautta. Kliinisesti merkittävä tulos oli vakavaa fyysistä väkivaltaa tarkasteltaessa lapsien, joilla oli neurologisia tai psyykkisiä vammoja tai pitkäaikaissauksia kohdalla verratessa muihin
lapsiryhmiin.
Erityislapset määrittelivät väkivallan konkreettisina tekoina. Erityislasten itseensä
kohdistuvat tai todistamat kiusaamisen ja väkivallan kokemukset olivat moninaisia, jotka tapahtuivat lapsen useilla elämänalueilla. Erityislapset kokivat väkivaltaa avustajien taholta ja lapsia kiusattiin vamman takia.
Synteesi väkivallasta erityistä tukea tarvitsevia lapsia kohtaan muodostui kolmesta osasta, jotka olivat: 1) erityistä tukea tarvitseviin lapsiin kohdistuvan väkivallan moninaisuus ja muodot, 2) väkivaltaan yhteydessä olevat tekijät ja 3) väkivallan esiintyminen erityistä tukea tarvitsevia lapsia kohtaan. Erityistä tukea tarvitseviin lapsiin kohdistuvan väkivallan moninaisuus ja muodot tulivat esille silloin, kun lapsi koki väkivaltaa, kiusaamista ja syrjimistä sekä silloin, kun lapsi todisti väkivaltaa. Väkivaltaan yhteydessä olevat tekijät olivat sekä suojaavia tekijöitä että väkivallalle altistavia tekijöitä. Väkivalta erityistä tukea tarvitsevia lapsia kohtaan näyttäytyi väkivallan muodoittain kuten henkisenä ja fyysisenä väkivaltana.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää päätöksen teon tukena ja jatkotutkimuksissa. Lisäksi tuotettu tieto haastaa lapsiin kohdistuvissa väkivaltatutkimuksissa tarkastelemaan aina myös erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja ottamaan heidät mukaan tutkimuksiin toteuttaen inkluusio-periaatetta. Synteesin tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja suunnattaessa resursseja väkivallan vaikuttamistyöhön sekä sellaisten palveluiden kehittämiseen, jotka tukisivat erityistä tukea tarvitsevia lapsia
ja heidän perheitään.
Erityistä tukea tarvitseviin lapsiin kohdistuvan väkivallan ja kiusaamisen kuvaamiseksi käytettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa lapsiin kohdistuvan väkivallan kartoittamiseksi. Alle kouluikäisten lasten vanhemmille suunnatun kyselytutkimuksen (N=223) avulla tarkasteltiin väkivallan riskitekijöitä 2-ja 4-vuotiaiden lasten perheissä vanhempien ilmoittamana. Aineisto analysoitiin tilastollisesti ja väkivallan riskitekijöiden vertailussa käytettiin χ2-testiä sekä ristiintaulukointia. Logistisella regressioanalyysilä pyrittiin selittämään riskitekijöiden yhteyttä henkiseen ja lievään fyysiseeen väkivaltaan ja löytämään ilmiön kannalta keskeiset tekijät. Suomalaisille ja ruotsalaisille vanhemmille
(N=3420) suunnatun kyselyn kautta kuvattiin suomalaisten ja ruotsalaisten äitien lapsiinsa kohdistamaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Aineisto mahdollisti vertailun vamman tai pitkäaikaissairauden omaavien lasten sekä lasten, joilla ei ollut vammaa tai pitkäaikaissairautta välillä. Aineiston analysoinnissa ja kuvailussa käytettiin frekvenssejä, ristiintaulukointia, khiin neliö-testiä sekä t-testiä. Erityislasten haastatteluilla (N=10) kuvattiin lasten määritelmiä ja lapsen itsensä kohdistuvia tai hänen todistamiaan kokemuksia kiusaamisesta ja väkivallasta. Haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että väkivallan riskitekijöistä lapseen, vanhempaan ja perheeseen liittyvät tekijät olivat yhteydessä lapseen kohdistuvaan henkiseen tai lievään fyysiseen väkivaltaan. Vakavan fyysisen väkivallan riskitekijöitä ei noussut esille aineistosta.
Verrattaessa äitien kohdistamaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa erityistä tukea tarvitsevia lapsia kohtaan suhteessa lapsiin, joilla ei ole vammaa tai pitkäaikaissairautta, nousi esille, että äidit käyttivät enemmän henkistä väkivaltaa lapsiin, joilla oli vamma 10 tai pitkäaikaissairaus. Äidit käyttivät lievää fyysistä väkivaltaa useammin (väkivallan tiheyttä tarkasteltaessa) lapsiin, joilla oli neurologisia tai psyykkisiä vammoja tai pitkäaikaissairauksia verratessa lapsiin, joilla ei ollut vammaa tai pitkäaikaissairautta. Kliinisesti merkittävä tulos oli vakavaa fyysistä väkivaltaa tarkasteltaessa lapsien, joilla oli neurologisia tai psyykkisiä vammoja tai pitkäaikaissauksia kohdalla verratessa muihin
lapsiryhmiin.
Erityislapset määrittelivät väkivallan konkreettisina tekoina. Erityislasten itseensä
kohdistuvat tai todistamat kiusaamisen ja väkivallan kokemukset olivat moninaisia, jotka tapahtuivat lapsen useilla elämänalueilla. Erityislapset kokivat väkivaltaa avustajien taholta ja lapsia kiusattiin vamman takia.
Synteesi väkivallasta erityistä tukea tarvitsevia lapsia kohtaan muodostui kolmesta osasta, jotka olivat: 1) erityistä tukea tarvitseviin lapsiin kohdistuvan väkivallan moninaisuus ja muodot, 2) väkivaltaan yhteydessä olevat tekijät ja 3) väkivallan esiintyminen erityistä tukea tarvitsevia lapsia kohtaan. Erityistä tukea tarvitseviin lapsiin kohdistuvan väkivallan moninaisuus ja muodot tulivat esille silloin, kun lapsi koki väkivaltaa, kiusaamista ja syrjimistä sekä silloin, kun lapsi todisti väkivaltaa. Väkivaltaan yhteydessä olevat tekijät olivat sekä suojaavia tekijöitä että väkivallalle altistavia tekijöitä. Väkivalta erityistä tukea tarvitsevia lapsia kohtaan näyttäytyi väkivallan muodoittain kuten henkisenä ja fyysisenä väkivaltana.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää päätöksen teon tukena ja jatkotutkimuksissa. Lisäksi tuotettu tieto haastaa lapsiin kohdistuvissa väkivaltatutkimuksissa tarkastelemaan aina myös erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja ottamaan heidät mukaan tutkimuksiin toteuttaen inkluusio-periaatetta. Synteesin tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja suunnattaessa resursseja väkivallan vaikuttamistyöhön sekä sellaisten palveluiden kehittämiseen, jotka tukisivat erityistä tukea tarvitsevia lapsia
ja heidän perheitään.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4932]