Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mediakasvatus esiopetuksessa paikallisena ja kehittyvänä toimintana

Laukkanen, Maarit (2019)

 
Avaa tiedosto
1554719472.pdf (812.0Kt)
Lataukset: 



Laukkanen, Maarit
2019

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904081477
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella mediakasvatusta esiopetuksessa ja työyhteisön oppimista mediakasvatuksen kentällä. Esiopetustyön mediakasvatustyötä on sivuttu suomalaisissa tutkimuksissa, mutta tutkimuksia, jotka keskittyvät esiopetuksen mediakasvatukseen ei ole Suomessa vielä tehty. Mediakasvatuksella on vahvat eurooppalaiset juuret ja esimerkiksi Euroopan unionissa on kehitetty aktiivisesti mediakasvatusta ja sen eri muotoja. Uuden esiopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti mediakasvatus ja sen eri muodot ovat laajemmin kuin koskaan aikaisemmin osana esiopetuksen pedagogiikkaa. Aiheen tutkiminen on ajankohtaista ja tarpeellista.

Tutkimuksessa tarkasteltiin paikallisen esiopetusyksikön mediakasvatusta työn historiallisena analyysina. Tutkimuksen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Engeströmin (1987) kehittävän työntutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen kohdehistoriallisen analyysin aineisto on koottu viiden lukuvuoden ajalta kattaen vuodet 2012-2017. Kohdehistoriallinen analyysi toteutettiin esiopetusyksikön mediakasvatuksen dokumentteja keräämällä ja yhteismuistelun avulla. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi mediakasvatuksen teoriahistoriaa, kuten mediakasvatuksen historiallisia juuria Euroopassa ja teknologian ja kasvatuksen välisiä haasteita. Esiopetusyksikön mediakasvatustoiminnan analyysissä teoreettisina linsseinä toimi Mastermanin (1989) mediatulkinnat.

Aktuaaliempiirisen analyysin hahmotelmassa esiopetusyksikön mediakasvatustyön häiriöitä tunnistettiin ja nimettiin ja ne sijoitettiin toimintajärjestelmän malliin. Toimintaa tarkasteltiin ekspansiivisella kehityssyklillä. Tämän tutkimuksen historiallinen analyysi on lähtökohta uudenlaisen toiminnan suunnittelulle, johon tässä tutkimuksessa ei vielä päästy.

Koska mediakasvatus on käsitteenä laaja, sen pedagogiikan ymmärtäminen osana esiopetustyötä voi olla haastavaa. Tutkimustuloksiin perustuen mediakasvatuksen sisällöstä keskustelu, mediakasvatuksen tavoitteiden yhteinen ymmärtäminen ja mediakasvatuksen yhteinen suunnittelu ovat keskeisessä asemassa mediakasvatuksen kehittämisessä paikallisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste