Life of Artifice : Ontology beyond the human condition
Kylmälä, Timo (2019)
Kylmälä, Timo
Tampereen yliopisto
2019
Mediatutkimus - Media Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1036-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1036-3
Tiivistelmä
Väitöskirjani luotaa ihmisenä olemisen ja toimimisen luonnetta ja rajoja 2010-luvun
lopun maailmassa käyttäen kiinnekohtanaan Hannah Arendtin vuonna 1958
ilmestyneessä The Human Condition -teoksessa esittämää jäsennystä uusintamiseen,
valmistamiseen ja toimintaan. Lähtökohtani on, että tätä kolmijäsennystä on sen
perustavuudesta huolimatta välttämätöntä arvioida uudelleen teknologian kehittyessä
ja puuttuessa ihmisen edellytyksiin olla orgaanisesti olemassa, ymmärtää ja toimia
tavoilla, joita Arendt ei voinut ottaa huomioon. Vaikka hän osasi ennakoida
ensimmäisiä edistysaskeliaan ottaneiden avaruus-, ydin- ja geeniteknologioiden
seurauksia terävästi jo The Human Conditionin kirjoittamisaikana, viime vuosien
harppaukset synteettisen biologian, tekoälyn ja geenimanipulaation kentillä ovat
synnyttänet olosuhteita, joita kuusi vuosikymmentä sitten ei ollut mahdollista edes
kuvitella.
Uusimpiin ihmisen kehittämiin teknologioihin kytkeytyviä eksistentiaalisia ja
yhteiskunnallis-poliittisia kysymyksiä on puntaroitu parin viime vuosikymmenen
aikana muun muassa transhumanistisissa ja posthumanistisissa teoretisoinneissa.
Tutkimukseni osallistuu myös näitä lähestymistapoja koskevaan viimeaikaiseen
keskusteluun esittäen, että eroistaan huolimatta kumpikaan teoriasuuntaus ei saa
otetta ihmisen ja tämän kehittämien teknologioiden välisten suhteiden
monitasoisesta mutkikkuudesta. Esitän tämän johtuvan siitä, että molemmat
sivuuttavat ihmisen erityislaatuisuuden tietynlaiset affordanssit omaavana biologisena
olentona ja järjestelmänä—seikka, jonka ymmärtäminen on argumenttini mukaan
nykyään välttämätöntä ihmisenä olemisen ja toimimisen ehtojen mielekkäälle ja
hienosyiselle tarkastelulle.
Arendtin kolmijäsennys toimii työssäni sekä viitepisteenä että edelleen kehittelyn
kohteena. Häntä mukaillen nimeän oman jäsennykseni analyyttisesti erilliset, mutta
toisiinsa elimellisesti liittyvät ontologiat orgaanisuudeksi, teknotaidoksi ja moninaisuudeksi. Jäsennykseni kehittelyssä hyödynnän toisen vaiheen kybernetiikkaa, ennen muuta Humberto Maturanan ja Francisco Varelan (1980) muotoilemaa autopoiesisteoriaa. Sen pohjalta sekä ihminen että tämän luomat tekniset järjestelmät näyttäytyvät eri tasoisina ja eri tavoin annettuina tai rakennettuina sisäisesti suljettuina kytköskokonaisuuksina. Autopoiesisajattelussa on oman jäsennykseni kannalta olennaista se, että ihmisenä olemisen ehtoja, ja etenkin niiden rajoja, voidaan sen pohjalta lähestyä sekä biologisten että keinotekoisten tarjoumien (affordanssien) kannalta häivyttämättä silti näiden kahden yhteistä alkuperää. Tutkimukseni metatason teoreettinen argumentti on, että yhdistämällä autopoieettinen lähestymistapa Arendtin ajatteluun voidaan tarkastella hedelmällisesti tämän päivän maailmassa polttavaa kysymystä teknotaidon noususta ontologisesti (yli)korostuneeseen asemaan ja pohtia uudella tavalla kriittisesti tämän kehityksen seurauksia.
lopun maailmassa käyttäen kiinnekohtanaan Hannah Arendtin vuonna 1958
ilmestyneessä The Human Condition -teoksessa esittämää jäsennystä uusintamiseen,
valmistamiseen ja toimintaan. Lähtökohtani on, että tätä kolmijäsennystä on sen
perustavuudesta huolimatta välttämätöntä arvioida uudelleen teknologian kehittyessä
ja puuttuessa ihmisen edellytyksiin olla orgaanisesti olemassa, ymmärtää ja toimia
tavoilla, joita Arendt ei voinut ottaa huomioon. Vaikka hän osasi ennakoida
ensimmäisiä edistysaskeliaan ottaneiden avaruus-, ydin- ja geeniteknologioiden
seurauksia terävästi jo The Human Conditionin kirjoittamisaikana, viime vuosien
harppaukset synteettisen biologian, tekoälyn ja geenimanipulaation kentillä ovat
synnyttänet olosuhteita, joita kuusi vuosikymmentä sitten ei ollut mahdollista edes
kuvitella.
Uusimpiin ihmisen kehittämiin teknologioihin kytkeytyviä eksistentiaalisia ja
yhteiskunnallis-poliittisia kysymyksiä on puntaroitu parin viime vuosikymmenen
aikana muun muassa transhumanistisissa ja posthumanistisissa teoretisoinneissa.
Tutkimukseni osallistuu myös näitä lähestymistapoja koskevaan viimeaikaiseen
keskusteluun esittäen, että eroistaan huolimatta kumpikaan teoriasuuntaus ei saa
otetta ihmisen ja tämän kehittämien teknologioiden välisten suhteiden
monitasoisesta mutkikkuudesta. Esitän tämän johtuvan siitä, että molemmat
sivuuttavat ihmisen erityislaatuisuuden tietynlaiset affordanssit omaavana biologisena
olentona ja järjestelmänä—seikka, jonka ymmärtäminen on argumenttini mukaan
nykyään välttämätöntä ihmisenä olemisen ja toimimisen ehtojen mielekkäälle ja
hienosyiselle tarkastelulle.
Arendtin kolmijäsennys toimii työssäni sekä viitepisteenä että edelleen kehittelyn
kohteena. Häntä mukaillen nimeän oman jäsennykseni analyyttisesti erilliset, mutta
toisiinsa elimellisesti liittyvät ontologiat orgaanisuudeksi, teknotaidoksi ja moninaisuudeksi. Jäsennykseni kehittelyssä hyödynnän toisen vaiheen kybernetiikkaa, ennen muuta Humberto Maturanan ja Francisco Varelan (1980) muotoilemaa autopoiesisteoriaa. Sen pohjalta sekä ihminen että tämän luomat tekniset järjestelmät näyttäytyvät eri tasoisina ja eri tavoin annettuina tai rakennettuina sisäisesti suljettuina kytköskokonaisuuksina. Autopoiesisajattelussa on oman jäsennykseni kannalta olennaista se, että ihmisenä olemisen ehtoja, ja etenkin niiden rajoja, voidaan sen pohjalta lähestyä sekä biologisten että keinotekoisten tarjoumien (affordanssien) kannalta häivyttämättä silti näiden kahden yhteistä alkuperää. Tutkimukseni metatason teoreettinen argumentti on, että yhdistämällä autopoieettinen lähestymistapa Arendtin ajatteluun voidaan tarkastella hedelmällisesti tämän päivän maailmassa polttavaa kysymystä teknotaidon noususta ontologisesti (yli)korostuneeseen asemaan ja pohtia uudella tavalla kriittisesti tämän kehityksen seurauksia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4945]