Анализ социокультурных ценностей и вкуса современных россиян при покупке жилья (на материале рекламного дискурса)
Berkovsky, Julia; Kuznetsova, Daria (2018)
Berkovsky, Julia
Kuznetsova, Daria
2018
Venäjän kielen, kulttuurin ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in Russian Language, Culture and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201903281435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201903281435
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa vertaillaan Venäjällä ja Suomessa myytävien asuntojen ja kiinteistöjen venäjänkielisiä myynti-ilmoituksia, jotka on suunnattu venäläisille ostajille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia sosiokulttuurisia arvoja myynti-ilmoituksissa esiintyy ja miten kyseiset arvot eroavat Suomessa ja Venäjällä myytävien kohteiden ilmoituksissa. Tutkimuksessa tarkastellaan sekä myytävään kohteeseen että sen lähiympäristöön liittyviä sosiokulttuurisia arvoja.
Tutkimuksen aineisto koostuu venäjänkielisistä myynti-ilmoituksista. Myynti-ilmoitukset on poimittu neljästä kategoriasta (omakotitalot, asunnot, mökit ja huvilat) ja jokaisesta kategoriasta on valittu 20 myynti-ilmoitusta. Aineisto on kerätty yhden suomalaisen ja kolmen venäläisen yrityksen myynti-ilmoituksista. Kaikki myynti-ilmoitukset ovat venäjänkielisiä ja ne on suunnattu venäläisille ostajille. Aineisto koostuu yhteensä yli 300 ilmoituksesta ja se on koottu stratifioidun otannan avulla. Myynti-ilmoituksissa esiintyvien sosiolikulttuuristen arvojen eroja tuodaan esille vertailun avulla. Sosiokulttuuristen arvojen löytämiseksi käytettiin sosiokulttuurista ja lingvistisen semiotiikan analyysimenetelmiä.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että vertailtavissa myynti-ilmoituksissa sosiokulttuuristen arvojen erot ilmenevät myytävien kohteiden käyttötarkoituksessa ja asumiseen liittyvissä arvoissa. Suurimmat erot ovat tarkasteltavissa mökkien kategoriassa. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään venäläisen kuluttajan asumiseen ja elämäntapaan liittyviä arvoja.
Tutkimuksen aineisto koostuu venäjänkielisistä myynti-ilmoituksista. Myynti-ilmoitukset on poimittu neljästä kategoriasta (omakotitalot, asunnot, mökit ja huvilat) ja jokaisesta kategoriasta on valittu 20 myynti-ilmoitusta. Aineisto on kerätty yhden suomalaisen ja kolmen venäläisen yrityksen myynti-ilmoituksista. Kaikki myynti-ilmoitukset ovat venäjänkielisiä ja ne on suunnattu venäläisille ostajille. Aineisto koostuu yhteensä yli 300 ilmoituksesta ja se on koottu stratifioidun otannan avulla. Myynti-ilmoituksissa esiintyvien sosiolikulttuuristen arvojen eroja tuodaan esille vertailun avulla. Sosiokulttuuristen arvojen löytämiseksi käytettiin sosiokulttuurista ja lingvistisen semiotiikan analyysimenetelmiä.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että vertailtavissa myynti-ilmoituksissa sosiokulttuuristen arvojen erot ilmenevät myytävien kohteiden käyttötarkoituksessa ja asumiseen liittyvissä arvoissa. Suurimmat erot ovat tarkasteltavissa mökkien kategoriassa. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään venäläisen kuluttajan asumiseen ja elämäntapaan liittyviä arvoja.