Osaamisen johtaminen työn muutoksessa finanssialalla
Kousa, Emilia (2019)
Kousa, Emilia
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201903211401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201903211401
Tiivistelmä
Nykypäivän finanssialaa kuvastaa dynaamisuus, kompleksisuus ja jatkuva muutos. Toimintaa muokkaavien muutosvoimien, kuten lainsäädännön, digitalisaation ja toimialaliukumien, vaikutukset heijastuvat monimuotoisesti työn osaamistarpeisiin. Alan tietointensiivisyydestä johtuen osaaminen onkin noussut yhdeksi keskeisimmäksi voimavaraksi ja kilpailuedun lähteeksi. Kiristyneessä kilpailussa mukana pysyminen vaatii ennakoivaa ja monimuotoista osaamisen johtamista. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida osaamisen johtamista työn muutoksessa hyödyntäen erityisesti monikollisen johtajuuden näkökulmaa.
Tutkimuksessa yhdistetään osaamisen johtamisen ja monikollisen johtajuuden tutkimuskeskustelut. Aiempi tutkimus osaamisen johtamiseen liitettävistä johtajuuden muodoista on pirstaleista, teoriapainotteista ja keskittyy suurelta osin johtajakeskeisiin ja johtaja-johdettava -vastakkainasettelua korostaviin johtajuuden muotoihin. Monikollisen johtajuuden näkökulma korostaa osaamisen johtamisen subjektiivista, sosiaalista ja vuorovaikutuksellista luonnetta siirtäen tarkastelun pois perinteisestä hallitsemiseen liittyvästä keskustelusta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja keskeiset tieteenfilosofiset valinnat ja taustaoletukset ovat sosiaalisen konstruktionismin mukaisia. Tutkimuksessa osaamisen johtamista työn muutoksessa tarkastellaan suomalaisen finanssialan kontekstissa. Tutkimusaineisto koostuu yhdeksästä kahdenkeskeisestä teemahaastattelusta työntekijänä, asiantuntijana tai esimiehenä finanssialalla työskentelevien henkilöiden kanssa. Tutkimusaineisto on analysoitu teoriasidonnaisen analyysin avulla. Aineiston analyysi on aloitettu aineistolähtöisesti ja teoreettinen viitekehys on luokitteluvaiheessa tuotu tukemaan ja täydentämään analyysia. Aineiston analyysissä on keskitytty kontekstin kuvaamiseen ja etenkin siihen, ketkä osaamisen johtamiseen osallistuvat ja miten.
Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että osaamisen johtamisen tutkimuksesta on löydettävissä teemoja ja näkemyksiä, joiden avulla monikollisen johtajuuden tutkimuskeskustelua on mahdollista punoa tiiviimmin osaksi osaamisen johtamista. Myös tutkimustulokset osoittavat, että osaamisen johtamiseen liitettävät johtajuuden muodot ovat osaamisen johtamisen keskustelussa korostuvia näkemyksiä monimuotoisempia. Tutkimusaineistoon pohjautuen osaamisen johtamiseen finanssialalla liitetään etenkin vuorovaikutuksessa muodostuvaa monikollista johtajuutta, mutta myös pienemmissä määrin virallisia johtajia. Lisäksi johtajuuden muotojen ilmentymisen välillä on tunnistettavissa kytköksiä. Erilaiset johtajuuden muodot tukevat ja heikentävät toistensa ilmentymistä. Monikollisen johtajuuden muotoja ilmenee eniten asiantuntijatiimeissä ja sellaisissa yhteyksissä, joissa esimiehen roolia ei korosteta. Tutkimus täydentää osaamisen johtamisen kirjallisuutta ja käytännön ymmärrystä tuottamalla lisää tietoa sen monimuotoisuudesta. Jatkotutkimusaiheina esitetään etenkin monikollisen johtajuuden integroimisen edistämisen tukemista teoriakeskustelua vakiinnuttamalla sekä nykyisten viitekehysten tukemista empiirisillä havainnoilla.
Tutkimuksessa yhdistetään osaamisen johtamisen ja monikollisen johtajuuden tutkimuskeskustelut. Aiempi tutkimus osaamisen johtamiseen liitettävistä johtajuuden muodoista on pirstaleista, teoriapainotteista ja keskittyy suurelta osin johtajakeskeisiin ja johtaja-johdettava -vastakkainasettelua korostaviin johtajuuden muotoihin. Monikollisen johtajuuden näkökulma korostaa osaamisen johtamisen subjektiivista, sosiaalista ja vuorovaikutuksellista luonnetta siirtäen tarkastelun pois perinteisestä hallitsemiseen liittyvästä keskustelusta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja keskeiset tieteenfilosofiset valinnat ja taustaoletukset ovat sosiaalisen konstruktionismin mukaisia. Tutkimuksessa osaamisen johtamista työn muutoksessa tarkastellaan suomalaisen finanssialan kontekstissa. Tutkimusaineisto koostuu yhdeksästä kahdenkeskeisestä teemahaastattelusta työntekijänä, asiantuntijana tai esimiehenä finanssialalla työskentelevien henkilöiden kanssa. Tutkimusaineisto on analysoitu teoriasidonnaisen analyysin avulla. Aineiston analyysi on aloitettu aineistolähtöisesti ja teoreettinen viitekehys on luokitteluvaiheessa tuotu tukemaan ja täydentämään analyysia. Aineiston analyysissä on keskitytty kontekstin kuvaamiseen ja etenkin siihen, ketkä osaamisen johtamiseen osallistuvat ja miten.
Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että osaamisen johtamisen tutkimuksesta on löydettävissä teemoja ja näkemyksiä, joiden avulla monikollisen johtajuuden tutkimuskeskustelua on mahdollista punoa tiiviimmin osaksi osaamisen johtamista. Myös tutkimustulokset osoittavat, että osaamisen johtamiseen liitettävät johtajuuden muodot ovat osaamisen johtamisen keskustelussa korostuvia näkemyksiä monimuotoisempia. Tutkimusaineistoon pohjautuen osaamisen johtamiseen finanssialalla liitetään etenkin vuorovaikutuksessa muodostuvaa monikollista johtajuutta, mutta myös pienemmissä määrin virallisia johtajia. Lisäksi johtajuuden muotojen ilmentymisen välillä on tunnistettavissa kytköksiä. Erilaiset johtajuuden muodot tukevat ja heikentävät toistensa ilmentymistä. Monikollisen johtajuuden muotoja ilmenee eniten asiantuntijatiimeissä ja sellaisissa yhteyksissä, joissa esimiehen roolia ei korosteta. Tutkimus täydentää osaamisen johtamisen kirjallisuutta ja käytännön ymmärrystä tuottamalla lisää tietoa sen monimuotoisuudesta. Jatkotutkimusaiheina esitetään etenkin monikollisen johtajuuden integroimisen edistämisen tukemista teoriakeskustelua vakiinnuttamalla sekä nykyisten viitekehysten tukemista empiirisillä havainnoilla.