Arvonlisäverotuksen muutoksenhakumenettelyn uudistuksen oikeusturvavaikutus
Keskinen, Roope (2019)
Keskinen, Roope
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201903011303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201903011303
Tiivistelmä
Arvonlisäverotuksessa sovellettava muutoksenhakumenettely uudistui vuonna 2017 osana verotusmenettelyssä sovellettavan muutoksenhakumenettelyn yhtenäistämistä. Arvonlisäverotuksessa muutoksen merkitys oli suuri, sillä se tarkoitti arvonlisäverotuksen muutoksenhaussa sovelletun siirtomenettelyn korvautumista verotuksen muutoksenhaussa yleisesti sovellettavalla oikaisuvaatimusmenettelyllä.
Muutoksenhakumenettelyn uudistuksella oli monia tavoitteita, kuten muutoksenhakuun liittyvien kustannusten pieneneminen, hallinnon tehostaminen sekä oikeusturvan parantaminen. Koska muutoksenhakumenettelyn perimmäinen tarkoitus verotusmenettelyssä on taata yksilön oikeusturvan toteutuminen viranomaisen suhteen, on tässä tutkimuksessa keskitytty muutoksenhaun uudistuksen oikeusturvavaikutuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä edellytyksiä oikeusturvan toteutuminen arvonlisäverotuksessa vaatii, miten edellytykset toteutuvat uudessa muutoksenhakumenettelyssä verrattuna vanhaan, sekä mikä on oikeusturvan toteutumisen tilanne nykyhetkessä.
Tutkimus on oikeusdogmaattinen ja keskittyy lähtökohtaisesti verotusmenettelyä ja oikeusturvaa koskeviin oikeuslähteisiin. Tutkimuksessa keskitytään Suomen perustuslain oikeusturvasäännösten sekä arvonlisäverotuksessa sovellettavaa muutoksenhakumenettelyä koskevien säännösten tulkintaan. Tulkinnan keskeisessä osassa ovat säännösten esityöt, sekä niitä säännöksiä koskeva suomalainen oikeuskirjallisuus. Perustuslain oikeusturvasäännösten tulkinnan apuna on käytetty myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen oikeusturvasäännöksiä sekä niitä koskevia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuja.
Tutkimuksen perusteella arvonlisäverotuksen muutoksenhakumenettelyn tulee antaa verovelvolliselle tehokas mahdollisuus saada arvonlisäverotusta koskevat päätöksensä riippumattoman, puolueettoman ja lain mukaan toimivaltaisen lainkäyttöelimen arvioitavaksi. Tuomioistuimen ja veroviranomaisen menettelyn on oltava hyvän hallinnon ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteiden mukaista. Muutoksenhakuprosessin käsittelyajan tulee lisäksi olla kohtuullinen.
Arvonlisäverotuksen muutoksenhakumenettely on täyttänyt oikeusturvan toteutumisen edellytykset pääosin jo ennen muutoksenhakumenettelyn uudistamista. Siihen on kuitenkin liittynyt riski muutoksenhaun käsittelyaikojen venymisestä kohtuullista pidemmiksi. Tämä on johtunut muun muassa siitä, että arvonlisäverotusta koskevat valitukset ovat olleet keskitettyinä vain yhden hallinto-oikeuden käsiteltäväksi.
Muutoksenhakumenettelyn uudistuksessa käsittelyaikoja on pyritty lyhentämään. Arvonlisäverotuksen ensivaiheen muutoksenhakuelimeksi on säädetty verotuksen oikaisulautakunta, jonka päätöksestä voidaan valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen. Oikaisulautakunta todennäköisesti vähentää hallinto-oikeuteen tehtävien valitusten määrää ja helpottaa niiden käsittelyä. Se kuitenkin myös lisää muutoksenhaun oikaisuvaiheen kestoa.
Ei ole täysin selvää, miten uudistus vaikuttaa muutoksenhakukäsittelyjen kokonaisaikoihin. Kokonaiskäsittelyaikojen kehitystä on seurattava. Mikäli ne eivät kehity odotettavasti, on harkittava muita keinoja muutoksenhakuaikojen lyhentämiseksi. Tällainen voisi olla arvonlisäverotusta koskevien valitusten keskittämisen lopettaminen hallinto-oikeustasolla.
Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkastettu Turnitin OriginalityCheck –ohjelmalla.
Muutoksenhakumenettelyn uudistuksella oli monia tavoitteita, kuten muutoksenhakuun liittyvien kustannusten pieneneminen, hallinnon tehostaminen sekä oikeusturvan parantaminen. Koska muutoksenhakumenettelyn perimmäinen tarkoitus verotusmenettelyssä on taata yksilön oikeusturvan toteutuminen viranomaisen suhteen, on tässä tutkimuksessa keskitytty muutoksenhaun uudistuksen oikeusturvavaikutuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä edellytyksiä oikeusturvan toteutuminen arvonlisäverotuksessa vaatii, miten edellytykset toteutuvat uudessa muutoksenhakumenettelyssä verrattuna vanhaan, sekä mikä on oikeusturvan toteutumisen tilanne nykyhetkessä.
Tutkimus on oikeusdogmaattinen ja keskittyy lähtökohtaisesti verotusmenettelyä ja oikeusturvaa koskeviin oikeuslähteisiin. Tutkimuksessa keskitytään Suomen perustuslain oikeusturvasäännösten sekä arvonlisäverotuksessa sovellettavaa muutoksenhakumenettelyä koskevien säännösten tulkintaan. Tulkinnan keskeisessä osassa ovat säännösten esityöt, sekä niitä säännöksiä koskeva suomalainen oikeuskirjallisuus. Perustuslain oikeusturvasäännösten tulkinnan apuna on käytetty myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen oikeusturvasäännöksiä sekä niitä koskevia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuja.
Tutkimuksen perusteella arvonlisäverotuksen muutoksenhakumenettelyn tulee antaa verovelvolliselle tehokas mahdollisuus saada arvonlisäverotusta koskevat päätöksensä riippumattoman, puolueettoman ja lain mukaan toimivaltaisen lainkäyttöelimen arvioitavaksi. Tuomioistuimen ja veroviranomaisen menettelyn on oltava hyvän hallinnon ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteiden mukaista. Muutoksenhakuprosessin käsittelyajan tulee lisäksi olla kohtuullinen.
Arvonlisäverotuksen muutoksenhakumenettely on täyttänyt oikeusturvan toteutumisen edellytykset pääosin jo ennen muutoksenhakumenettelyn uudistamista. Siihen on kuitenkin liittynyt riski muutoksenhaun käsittelyaikojen venymisestä kohtuullista pidemmiksi. Tämä on johtunut muun muassa siitä, että arvonlisäverotusta koskevat valitukset ovat olleet keskitettyinä vain yhden hallinto-oikeuden käsiteltäväksi.
Muutoksenhakumenettelyn uudistuksessa käsittelyaikoja on pyritty lyhentämään. Arvonlisäverotuksen ensivaiheen muutoksenhakuelimeksi on säädetty verotuksen oikaisulautakunta, jonka päätöksestä voidaan valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen. Oikaisulautakunta todennäköisesti vähentää hallinto-oikeuteen tehtävien valitusten määrää ja helpottaa niiden käsittelyä. Se kuitenkin myös lisää muutoksenhaun oikaisuvaiheen kestoa.
Ei ole täysin selvää, miten uudistus vaikuttaa muutoksenhakukäsittelyjen kokonaisaikoihin. Kokonaiskäsittelyaikojen kehitystä on seurattava. Mikäli ne eivät kehity odotettavasti, on harkittava muita keinoja muutoksenhakuaikojen lyhentämiseksi. Tällainen voisi olla arvonlisäverotusta koskevien valitusten keskittämisen lopettaminen hallinto-oikeustasolla.
Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkastettu Turnitin OriginalityCheck –ohjelmalla.