School Violence and Sexual Identity Among United States Adolescents : Results from the Youth Risk Behavior Surveillance System, 1995-2015
Olsen, Emily (2019)
Olsen, Emily
Tampere University
2019
Epidemiologia - Epidemiology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-03-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0955-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0955-8
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata vertaisten toteuttaman kaltoinkohtelun ja
kiusaamisen yleisyyttä ja ajallisia muutoksia sekä kuvata nuorten seurusteluun
liittyvän kaltoinkohtelun yleisyyttä ja määrää eri seksuaalisen identiteetin omaavilla
nuorilla laajoissa 9-12–luokkalaisia koskevissa kouluotoksissa Yhdysvalloissa.
Aineisto kerättiin useissa osissa osana the Youth Risk Behavior Surveillance System
–seurantajärjestelmää. Seurantajärjestelmän tiedot on kerätty joka toinen vuosi
vuodesta 1991 lähtien.
Ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata sukupuolittain kouluväkivallan yleisyys
heteroseksuaalien, homojen, lesbojen ja biseksuaalien keskuudessa sekä niiden
keskuudessa, jotka eivät olleet varmoja seksuaalisesta identiteetistään. Mukana oli 10
osavaltiota ja 10 suurta kaupunkialuetta vuosina 2009 ja/tai 2011. Kouluväkivalta
mitattiin neljällä vertaisten toteuttamaa kaltoinkohtelua kartoittavalla kysymyksellä
(tappelu koulualueella, aseen kantaminen koulualueella, koulupoissaolo
turvallisuushuolen takia, joutuminen aseella uhatuksi tai vahingoittuminen aseen
käytön seurauksena koulualueella) sekä yhdellä koulualueella kiusatuksi tulemista
kartoittavalla kysymyksellä. Kouluväkivalta oli yleisempää homoilla, lesboilla ja
biseksuaaleilla tytöillä ja pojilla kuin heteroseksuaaleilla senkin jälkeen, kun
rotu/etninen tausta ja luokka-aste oli vakioitu.
Toisena tavoitteena oli arvioida vertaisten toteuttaman kaltoinkohtelun yleisyyden
muutosta vuosina 1995-2015 ja kiusatuksi tulemisen yleisyyden muutosta vuosina
2009-2015. Lesboja, homoja ja biseksuaaleja (LGB) verrattiin heteronuoriin
Massachusettsin osavaltiossa. Tutkimus osoitti, että kaksi vertaisten toteuttaman
kaltoinkohtelun muotoa (poissaolo koulusta turvallisuushuolen takia ja joutuminen
aseella uhatuksi tai vahingoittuminen aseen käytön seurauksena koulualueella) ja
koulualueella kiusatuksi tuleminen vähenivät lineaarisesti sekä kaikilla että
heteroseksuaalisilla nuorilla. LGB-nuorten joukossa vertaisten toteuttama
kaltoinkohtelu väheni lineaarisesti 1995-2015, mutta koulussa kiusatuksi tuleminen
ei vähentynyt. Myönteisestä kehityksestä huolimatta koulusta poissaolo
turvallisuushuolen tai kiusatuksi tulemisen takia oli vuonna 2015 yleisempää LGBnuorilla
kuin heteroseksuaaleilla.
Kolmantena tavoitteena oli kuvata nuorten seurusteluun liittyvän seksuaalisen ja
fyysisen kaltoinkohtelun määrää ja yleisyyttä LGB-poikien ja -tyttöjen joukossa
verrattuna heteroseksuaaleihin. Tutkimuksessa käytettiin kansallisesti edustavaa
aineistoa vuodelta 2015, jolloin kysymys nuoren seksuaalisesta identiteetistä
sisällytettiin ensimmäisen kerran kyselyyn. Tulokset osoittivat, että seurusteluun
liittyvä kaltoinkohtelu oli yleisempää heteroseksuaalisilla tytöillä kuin
heteroseksuaalisilla pojilla, kun taas LGB-nuorten joukossa ei ollut sukupuolieroja.
Edellä kuvatut tulokset osoittavat yhdenmukaisesti, että LGB-nuoret ovat
vertaisten toteuttaman koulussa tapahtuvan kaltoinkohtelun uhrina useammin kuin
nuoret, jotka eivät kuulu seksuaalisiin vähemmistöihin. Sekä mies- että naispuoliset
LGB-opiskelijat kokevat kouluväkivaltaa useammin kuin heteroseksuaaliset, joskin
ero voi vaihdella sukupuolten välillä. Tulokset tukevat sellaisten kouluväkivallan
ehkäisytoimien ja –ohjelmien kehittämistä, jotka ovat tehokkaita riippumatta nuorten
seksuaalisesta suuntautumisesta.
Koulussa tapahtuvan LGB-nuoriin kohdistuvan kaltoinkohtelun syiden
selvittämiseksi ja muiden kouluväkivaltaan liittyvien tekijöiden tunnistamiseksi
tarvitaan uutta tutkimusta. Lisäksi yleisyyden seuranta tuottaa tietoa toimenpiteiden
pohjaksi; kuitenkin kansainvälisesti katsottuna nuorten seksuaalinen identiteetti
sisältyy tutkimuksiin vain harvoissa maissa. Tällä hetkellä mahdollisuus kehittää
ohjelmia ja toimenpiteitä haavoittuvassa asemassa olevien LGB-nuorten tilanteen
parantamiseksi jää laajalti käyttämättä.
kiusaamisen yleisyyttä ja ajallisia muutoksia sekä kuvata nuorten seurusteluun
liittyvän kaltoinkohtelun yleisyyttä ja määrää eri seksuaalisen identiteetin omaavilla
nuorilla laajoissa 9-12–luokkalaisia koskevissa kouluotoksissa Yhdysvalloissa.
Aineisto kerättiin useissa osissa osana the Youth Risk Behavior Surveillance System
–seurantajärjestelmää. Seurantajärjestelmän tiedot on kerätty joka toinen vuosi
vuodesta 1991 lähtien.
Ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata sukupuolittain kouluväkivallan yleisyys
heteroseksuaalien, homojen, lesbojen ja biseksuaalien keskuudessa sekä niiden
keskuudessa, jotka eivät olleet varmoja seksuaalisesta identiteetistään. Mukana oli 10
osavaltiota ja 10 suurta kaupunkialuetta vuosina 2009 ja/tai 2011. Kouluväkivalta
mitattiin neljällä vertaisten toteuttamaa kaltoinkohtelua kartoittavalla kysymyksellä
(tappelu koulualueella, aseen kantaminen koulualueella, koulupoissaolo
turvallisuushuolen takia, joutuminen aseella uhatuksi tai vahingoittuminen aseen
käytön seurauksena koulualueella) sekä yhdellä koulualueella kiusatuksi tulemista
kartoittavalla kysymyksellä. Kouluväkivalta oli yleisempää homoilla, lesboilla ja
biseksuaaleilla tytöillä ja pojilla kuin heteroseksuaaleilla senkin jälkeen, kun
rotu/etninen tausta ja luokka-aste oli vakioitu.
Toisena tavoitteena oli arvioida vertaisten toteuttaman kaltoinkohtelun yleisyyden
muutosta vuosina 1995-2015 ja kiusatuksi tulemisen yleisyyden muutosta vuosina
2009-2015. Lesboja, homoja ja biseksuaaleja (LGB) verrattiin heteronuoriin
Massachusettsin osavaltiossa. Tutkimus osoitti, että kaksi vertaisten toteuttaman
kaltoinkohtelun muotoa (poissaolo koulusta turvallisuushuolen takia ja joutuminen
aseella uhatuksi tai vahingoittuminen aseen käytön seurauksena koulualueella) ja
koulualueella kiusatuksi tuleminen vähenivät lineaarisesti sekä kaikilla että
heteroseksuaalisilla nuorilla. LGB-nuorten joukossa vertaisten toteuttama
kaltoinkohtelu väheni lineaarisesti 1995-2015, mutta koulussa kiusatuksi tuleminen
ei vähentynyt. Myönteisestä kehityksestä huolimatta koulusta poissaolo
turvallisuushuolen tai kiusatuksi tulemisen takia oli vuonna 2015 yleisempää LGBnuorilla
kuin heteroseksuaaleilla.
Kolmantena tavoitteena oli kuvata nuorten seurusteluun liittyvän seksuaalisen ja
fyysisen kaltoinkohtelun määrää ja yleisyyttä LGB-poikien ja -tyttöjen joukossa
verrattuna heteroseksuaaleihin. Tutkimuksessa käytettiin kansallisesti edustavaa
aineistoa vuodelta 2015, jolloin kysymys nuoren seksuaalisesta identiteetistä
sisällytettiin ensimmäisen kerran kyselyyn. Tulokset osoittivat, että seurusteluun
liittyvä kaltoinkohtelu oli yleisempää heteroseksuaalisilla tytöillä kuin
heteroseksuaalisilla pojilla, kun taas LGB-nuorten joukossa ei ollut sukupuolieroja.
Edellä kuvatut tulokset osoittavat yhdenmukaisesti, että LGB-nuoret ovat
vertaisten toteuttaman koulussa tapahtuvan kaltoinkohtelun uhrina useammin kuin
nuoret, jotka eivät kuulu seksuaalisiin vähemmistöihin. Sekä mies- että naispuoliset
LGB-opiskelijat kokevat kouluväkivaltaa useammin kuin heteroseksuaaliset, joskin
ero voi vaihdella sukupuolten välillä. Tulokset tukevat sellaisten kouluväkivallan
ehkäisytoimien ja –ohjelmien kehittämistä, jotka ovat tehokkaita riippumatta nuorten
seksuaalisesta suuntautumisesta.
Koulussa tapahtuvan LGB-nuoriin kohdistuvan kaltoinkohtelun syiden
selvittämiseksi ja muiden kouluväkivaltaan liittyvien tekijöiden tunnistamiseksi
tarvitaan uutta tutkimusta. Lisäksi yleisyyden seuranta tuottaa tietoa toimenpiteiden
pohjaksi; kuitenkin kansainvälisesti katsottuna nuorten seksuaalinen identiteetti
sisältyy tutkimuksiin vain harvoissa maissa. Tällä hetkellä mahdollisuus kehittää
ohjelmia ja toimenpiteitä haavoittuvassa asemassa olevien LGB-nuorten tilanteen
parantamiseksi jää laajalti käyttämättä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4932]