”Pää teki tepposet ja henkinen puoli ei kestänyt” : tutkimus White Trash Disease -blogin henkilöbrändin aitoudesta uusliberalismin näkökulmasta
Ikävalko, Laura (2019)
Ikävalko, Laura
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201902051154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201902051154
Tiivistelmä
Pro gradussani tutkin henkilöbrändin aitoutta ja uusliberaalien arvojen toteutumista suomalaisessa lifestyleblogissa. Henkilöbrändäys on työmarkkinoilla koko ajan suuremmassa roolissa, ja yhtenä syynä tähän on työmarkkinoiden pirstaloituminen. Siihen syynä puolestaan on uusliberalismi. Olin tutkinut blogimuuttoja kandidaatin tutkielmassani, ja siinä työssä esiin nousivat uusliberalismi ja henkilöbrändäys. Gradussani halusin tutkia näitä asioita syvemmin.
Tutkimukseni kohteena oli suomalainen White Trash Disease -blogi ja sen bloggaajan brändi. Valitsin blogista jokseenkin sattumanvaraisesti neljä eri blogitekstiä neljästä eri kategoriasta. Blogitekstit olivat ja ovat julkisesti saatavilla blogissa. Menetelmänäni on teorialähtöinen sisällönanalyysi. Teorioiksi, tai oikeammin käsitteiksi, valitsin henkilöbrändin ja uusliberalismin. Näille kehitin aiemman tutkimuksen valossa eri kriteerit, joiden avulla tarkastelin aineistoani. Koska halusin tutkia henkilöbrändin aitoutta, valitsin aitouden kriteereiksi henkilökohtaisuuden, samaistuttavuuden ja yhdenmukaisuuden. Uusliberalismin jaoin puolestaan kahteen kategoriaan: yksilön vapauteen ja yksilön vastuuseen. Yksilön vapauden kriteereitä olivat valinnanvapaus, kulutuskeskeisyys ja epävarmuus, yksilön vastuun kriteereitä talouden hallinta, työnteko ja oman onnensa seppänä toimiminen.
Tutkimukseni päätuloksena on se, että bloggaajan brändi on melko aito. Bloggaaja on samaistuttava, hänen julkaisunsa ovat yhdenmukaisia ja hän jakaa blogissaan myös henkilökohtaisia asioita, mikä on tärkeää aitouden kannalta. Toisaalta kerrotut asiat jäävät usein pinnallisiksi. Blogi edustaa jossain määrin uusliberaalia maailmankuvaa. Tutkimukseni perusteella kokonaisuutena blogi on malliesimerkki uusliberalismista, mutta yksittäisissä asioissa ristiriitoja aatteeseen on enemmän.
Tutkimukseni kohteena oli suomalainen White Trash Disease -blogi ja sen bloggaajan brändi. Valitsin blogista jokseenkin sattumanvaraisesti neljä eri blogitekstiä neljästä eri kategoriasta. Blogitekstit olivat ja ovat julkisesti saatavilla blogissa. Menetelmänäni on teorialähtöinen sisällönanalyysi. Teorioiksi, tai oikeammin käsitteiksi, valitsin henkilöbrändin ja uusliberalismin. Näille kehitin aiemman tutkimuksen valossa eri kriteerit, joiden avulla tarkastelin aineistoani. Koska halusin tutkia henkilöbrändin aitoutta, valitsin aitouden kriteereiksi henkilökohtaisuuden, samaistuttavuuden ja yhdenmukaisuuden. Uusliberalismin jaoin puolestaan kahteen kategoriaan: yksilön vapauteen ja yksilön vastuuseen. Yksilön vapauden kriteereitä olivat valinnanvapaus, kulutuskeskeisyys ja epävarmuus, yksilön vastuun kriteereitä talouden hallinta, työnteko ja oman onnensa seppänä toimiminen.
Tutkimukseni päätuloksena on se, että bloggaajan brändi on melko aito. Bloggaaja on samaistuttava, hänen julkaisunsa ovat yhdenmukaisia ja hän jakaa blogissaan myös henkilökohtaisia asioita, mikä on tärkeää aitouden kannalta. Toisaalta kerrotut asiat jäävät usein pinnallisiksi. Blogi edustaa jossain määrin uusliberaalia maailmankuvaa. Tutkimukseni perusteella kokonaisuutena blogi on malliesimerkki uusliberalismista, mutta yksittäisissä asioissa ristiriitoja aatteeseen on enemmän.