Yhteisvoittoja ja nollasummapelejä : liiketoiminnan ja ilmastonmuutoksen välisen suhteen kehykset kotimaisessa uutismediassa
Huhtala, Taija (2019)
Huhtala, Taija
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201901301116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201901301116
Tiivistelmä
Liiketoiminnan ja ilmastonmuutoksen välinen suhde on yksi aikamme suurimmista dilemmoista. Ilmastonmuutos muuttaa yritysten toimintaympäristöä radikaalisti ja asettaa liiketoiminnalle yhtäältä haasteita, toisaalta uusia mahdollisuuksia. Myös liiketoiminnan vaikutus ilmastoon on ristiriitainen, sillä sen ollessa samanaikaisesti yksi suurimmista hiilipäästäjistä, voi se toimillaan myös hillitä ilmastonmuutoksen etenemistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tulkita liiketoiminnan ja ilmastonmuutoksen välistä suhdetta kotimaisessa uutismediassa. Uutismedia on tutkimuskohteena merkittävä, sillä se toimii julkisen vuorovaikutuksen kenttänä ja on osaltaan vaikuttamassa yhteiskunnallisen keskustelun kulkuun, yleisiin mielipiteisiin sekä ihmisten toimintamalleihin. Uutisista muodostetut kehykset kuvastavat yhtäältä uutisten kirjoittajien, toisaalta ympäröivän yhteiskunnan arvoja. Myös lukijat tulkitsevat kehyksiä omista lähtökohdistaan ja muodostavat niistä omat tulkintansa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu ilmastonmuutoksen aiheuttamia liiketoiminnan uusia ajureita, vastuullista ja kestävää liiketoimintaa sekä yritysten ilmastonmuutostoimintaa käsittelevän johtamistutkimuksen ympärille. Empiirinen aineisto on kerätty kahdesta kotimaisesta uutismediasta, joiden liiketoimintaa ja ilmastonmuutosta käsitteleviä uutisia tarkastellaan yhden vuoden ajalta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistoa analysoidaan kehysanalyysin avulla.
Kotimaisen uutismedian tunnistettiin tutkimuksessa kehystävän uutisia ja tulkitsevan niissä esiintyviä teemoja ja toimijoita hyvin erilaisista näkökulmista käsin. Neljä tunnistettua kehystä ovat Liiketoimintamahdollisuus, Liiketoimintariski, Ilmastouhka sekä Ilmastoratkaisu. Kehysten mukaan mukaan ilmastonmuutosta tulkitaan kotimaisessa uutismediassa liiketoiminnan kannalta enemmän mahdollisuuksien kuin riskien näkökulmasta. Liiketoiminnan taas oletetaan kohtuullisen tasapuolisesti olevan sekä uhka ilmastolle että ilmastonmuutoksen ratkaisija. Tutkimus kontribuoi aiempaan kirjallisuuteen tuomalla esiin, että ehdotetut ratkaisut liiketoiminnan ja ilmastonmuutoksen välisen suhteen dilemmaan esitetään usein ilman tietoa ratkaisujen todellisesta vaikutuksesta ja että yhteisvoittoa korostava win-win -puhe on yleistä. Kehykset ovat tutkimuksen mukaan todellisuutta yksinkertaistavia ja eri toimijoiden välille rakennetaan vastakkainasettelua sen sijaan, että aihetta tulkittaisiin laajempana kokonaisuutena. Käytännön tasolla sekä journalistit että lukijat voivat hyötyä tutkimuksessa muodostettujen kehysten laajemmasta ymmärryksestä ja tätä myöten muodostaa ja tarkastella uutisia aiempaa moniulotteisemmasta näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tulkita liiketoiminnan ja ilmastonmuutoksen välistä suhdetta kotimaisessa uutismediassa. Uutismedia on tutkimuskohteena merkittävä, sillä se toimii julkisen vuorovaikutuksen kenttänä ja on osaltaan vaikuttamassa yhteiskunnallisen keskustelun kulkuun, yleisiin mielipiteisiin sekä ihmisten toimintamalleihin. Uutisista muodostetut kehykset kuvastavat yhtäältä uutisten kirjoittajien, toisaalta ympäröivän yhteiskunnan arvoja. Myös lukijat tulkitsevat kehyksiä omista lähtökohdistaan ja muodostavat niistä omat tulkintansa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu ilmastonmuutoksen aiheuttamia liiketoiminnan uusia ajureita, vastuullista ja kestävää liiketoimintaa sekä yritysten ilmastonmuutostoimintaa käsittelevän johtamistutkimuksen ympärille. Empiirinen aineisto on kerätty kahdesta kotimaisesta uutismediasta, joiden liiketoimintaa ja ilmastonmuutosta käsitteleviä uutisia tarkastellaan yhden vuoden ajalta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistoa analysoidaan kehysanalyysin avulla.
Kotimaisen uutismedian tunnistettiin tutkimuksessa kehystävän uutisia ja tulkitsevan niissä esiintyviä teemoja ja toimijoita hyvin erilaisista näkökulmista käsin. Neljä tunnistettua kehystä ovat Liiketoimintamahdollisuus, Liiketoimintariski, Ilmastouhka sekä Ilmastoratkaisu. Kehysten mukaan mukaan ilmastonmuutosta tulkitaan kotimaisessa uutismediassa liiketoiminnan kannalta enemmän mahdollisuuksien kuin riskien näkökulmasta. Liiketoiminnan taas oletetaan kohtuullisen tasapuolisesti olevan sekä uhka ilmastolle että ilmastonmuutoksen ratkaisija. Tutkimus kontribuoi aiempaan kirjallisuuteen tuomalla esiin, että ehdotetut ratkaisut liiketoiminnan ja ilmastonmuutoksen välisen suhteen dilemmaan esitetään usein ilman tietoa ratkaisujen todellisesta vaikutuksesta ja että yhteisvoittoa korostava win-win -puhe on yleistä. Kehykset ovat tutkimuksen mukaan todellisuutta yksinkertaistavia ja eri toimijoiden välille rakennetaan vastakkainasettelua sen sijaan, että aihetta tulkittaisiin laajempana kokonaisuutena. Käytännön tasolla sekä journalistit että lukijat voivat hyötyä tutkimuksessa muodostettujen kehysten laajemmasta ymmärryksestä ja tätä myöten muodostaa ja tarkastella uutisia aiempaa moniulotteisemmasta näkökulmasta.