Kohti tehokkaita prosesseja - työntekijäkokemus osana ketterää organisaatiokulttuurin muutosta : tapaustutkimus Tampereen Sähkölaitos Oy:n lähiesimiesten työntekijäkokemusten merkityksestä organisaation muutoskyvykkyydelle
Koskimies, Emmi (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Koskimies, Emmi
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201901081042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201901081042
Tiivistelmä
Kokemusten merkitys organisaation kilpailukyvyn rakentajana on jatkuvasti yhä enemmän niin työelämässä, medioissa kuin tutkimuskirjallisuudessa esille noussut teema. Kokemuksellisuuden merkityksen taustalla vaikuttavat työelämän jatkuva ja nopeatahtinen muutos sekä toimintaympäristön kompleksisuus, jotka heijastuvat myös organisaatiokulttuuriin. Kilpailun kiristyessä ja työelämän murroksessa henkilöstön kokemusmaailmalla koko työelinkaaren aikana on ratkaiseva asema organisaation menestyksen kannalta. Laadukkaat ja positiiviset kokemukset näyttäytyvät työyhteisössä muiden muassa työyhteisössä arvon luontina, kyvykkyyksien ja vahvuuksien esiin pääsemisenä, jotka puolestaan ruokkivat innovatiivisuutta, sitoutuneisuutta ja motivaatiota. Kokemusmaailmaa, jonka työntekijä rakentaa organisaation kanssa jokaisessa kohtaamisessa kutsutaan työntekijäkokemukseksi.
Tutkielmassa selvitetään mistä positiivinen työntekijäkokemus rakentuu ja kuinka se vaikuttaa organisaation ketterään muutoskyvykkyyteen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kompleksisuuden, organisaatiokulttuurin ja kokemuksellisuuden teoriakeskustelujen ympärille. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus Tampereen Sähkölaitos Oy:ssä ja toteutettiin haastattelututkimuksena haastattelemalla kahdeksaa eri yksiköiden lähiesimiestä. Aineistoa sisällön analyysia tehtiin teoriasidonnaisen tutkimustavan mukaisesti.
Tämän tutkimuksen keskeisimmän tuloksen mukaan työntekijäkokemukseen vaikuttavat sosiaaliset, psyykkiset ja fyysiset tekijät sekä työn luonne. Aineiston perusteella eniten positiivisiin kokemuksiin vaikuttavat sosiaaliset tekijät, kuten työyhteisö ja sen ilmapiiri, arvostus, johtaminen, vaikuttaminen, kohtaaminen, sujuva yhteistyö sekä näitä kaikkia läpileikkaava vuorovaikutus. Kehittämisen näkökulmasta positiivisen työntekijäkokemuksen luominen on merkittävää ja sen tukemiseksi organisaation on tunnistettava olemassa olevat kokemusmaailmat niin yksilön kuin yhteisön tasolla. Avoin ja luottamuksellinen yhteisöllisyys, vastuusuhteiden selkeys ja ammatillinen autonomia, työn kuormittavuuden hallinta, päätöksenteon kyvykkyys ja tunneäly ovat keskeisessä asemassa. Kokemusmaailmojen kokonaiskuvan hahmottaminen kuuluvat kokemusten johtamiseen, jonka avulla organisaation muutoskyvykkyyttä voidaan kehittää.
Kokemusten johtamisen työkaluina voidaan käyttää työntekijäkokemuksen tarkastelua tarvehierarkian sekä elinkaarimallin avulla. Kokemuksellisuuden merkityksen tunnistaminen on ensimmäinen askel kohti organisaatioiden muutoskyvykkyyden rakentamista ja kilpailukyvyn kehittämistä.
Tutkielmassa selvitetään mistä positiivinen työntekijäkokemus rakentuu ja kuinka se vaikuttaa organisaation ketterään muutoskyvykkyyteen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kompleksisuuden, organisaatiokulttuurin ja kokemuksellisuuden teoriakeskustelujen ympärille. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus Tampereen Sähkölaitos Oy:ssä ja toteutettiin haastattelututkimuksena haastattelemalla kahdeksaa eri yksiköiden lähiesimiestä. Aineistoa sisällön analyysia tehtiin teoriasidonnaisen tutkimustavan mukaisesti.
Tämän tutkimuksen keskeisimmän tuloksen mukaan työntekijäkokemukseen vaikuttavat sosiaaliset, psyykkiset ja fyysiset tekijät sekä työn luonne. Aineiston perusteella eniten positiivisiin kokemuksiin vaikuttavat sosiaaliset tekijät, kuten työyhteisö ja sen ilmapiiri, arvostus, johtaminen, vaikuttaminen, kohtaaminen, sujuva yhteistyö sekä näitä kaikkia läpileikkaava vuorovaikutus. Kehittämisen näkökulmasta positiivisen työntekijäkokemuksen luominen on merkittävää ja sen tukemiseksi organisaation on tunnistettava olemassa olevat kokemusmaailmat niin yksilön kuin yhteisön tasolla. Avoin ja luottamuksellinen yhteisöllisyys, vastuusuhteiden selkeys ja ammatillinen autonomia, työn kuormittavuuden hallinta, päätöksenteon kyvykkyys ja tunneäly ovat keskeisessä asemassa. Kokemusmaailmojen kokonaiskuvan hahmottaminen kuuluvat kokemusten johtamiseen, jonka avulla organisaation muutoskyvykkyyttä voidaan kehittää.
Kokemusten johtamisen työkaluina voidaan käyttää työntekijäkokemuksen tarkastelua tarvehierarkian sekä elinkaarimallin avulla. Kokemuksellisuuden merkityksen tunnistaminen on ensimmäinen askel kohti organisaatioiden muutoskyvykkyyden rakentamista ja kilpailukyvyn kehittämistä.