”Talousjohtamista ei voida tehdä pelkillä numeroilla tai sähköpostin välityksellä” : vuorovaikutus osana kaupungin talousjohtajan johtamiskompetenssia
Monter, Venla (2018)
Monter, Venla
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201901071013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201901071013
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten kaupunkien talousjohtajien johtamiskompetenssin kokonaisuutta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mistä talousjohtajien johtamiskompetenssi muodostuu sekä millainen rooli johtajan vuorovaikutuskompetenssilla on osana johtamiskompetenssin kokonaisuutta.
Tutkimuksen kohteena on suomalaisten kaupunkien talousjohtajien johtamis- ja vuorovaikutuskompetenssi. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena, ja tutkimuksessa tarkasteltiin kaupunkien talousjohtajien kokemuksia johtamiskompetenssin muodostumisesta. Tutkimusotteena hyödynnettiin fenomenografista otetta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koottiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Teoreettinen viitekehys koostuu johtamiskompetenssiin, vuorovaikutuskompetenssiin sekä julkisorganisaation johtamiseen liittyvästä teoreettisesta taustasta. Julkisorganisaatioiden johtamisen teorioiden kohdalla tarkastellaan johtamisen paradigmamuutosten (byrokratiateoria, NPM, NPG) vaikutuksia julkisorganisaatioiden johtamistapaan. Johtamis- ja vuorovaikutuskompetensseja koskevan teorian kohdalla taas tarkastellaan ilmiöitä kokonaisuuksina.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka toimitettiin tutkimuksen kohteena olevien kaupunkien talousjohtajille, tai vastaavassa positiossa toimiville henkilöille. Lomakkeen kautta kerätty aineisto analysoitiin vertailemalla ja taulukoimalla likert-asteikollisten kysymysten vastausten keskiarvoja sekä koodaamalla avoimien kysymysten vastauksia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys talousjohtajan johtamiskompetenssin kokonaisuudesta. Empiirisen aineiston perusteella kaupungin talousjohtajan johtamiskompetenssi koostuu kaupungin ja talouden toimintaan liittyvästä osaamisesta, osaamisen ja asiantuntijoiden johtamiseen liittyvä kompetenssista, viestintään ja vuorovaikutukseen liittyvästä kompetenssista sekä tehokkaaseen työskentelyyn liittyvästä kompetenssista. Teoreettisen tarkastelun perusteella johtamiskompetenssi jakautuu johtajan henkilökohtaisiin taitoihin ja prosessitaitoihin.
Tutkimustulosten perusteella vuorovaikutuskompetenssilla on erittäin keskeinen rooli talousjohtajan johtamiskompetenssin kokonaisuudessa: sekä teoreettinen viitekehys että empiirinen aineisto tunnistavat vuorovaikutteisen johtajuuden merkityksen. Johtajan vuorovaikutuskompetenssi koostuu vuorovaikutuksen kognitiivisesta, behavioraalisesta sekä affektiivisesta ulottuvuudesta, joista kaksi ensimmäistä nousivat aineiston perusteella keskeisiksi johtajan johtamiskompetenssin osiksi.
Tutkimuksen kohteena on suomalaisten kaupunkien talousjohtajien johtamis- ja vuorovaikutuskompetenssi. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena, ja tutkimuksessa tarkasteltiin kaupunkien talousjohtajien kokemuksia johtamiskompetenssin muodostumisesta. Tutkimusotteena hyödynnettiin fenomenografista otetta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koottiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Teoreettinen viitekehys koostuu johtamiskompetenssiin, vuorovaikutuskompetenssiin sekä julkisorganisaation johtamiseen liittyvästä teoreettisesta taustasta. Julkisorganisaatioiden johtamisen teorioiden kohdalla tarkastellaan johtamisen paradigmamuutosten (byrokratiateoria, NPM, NPG) vaikutuksia julkisorganisaatioiden johtamistapaan. Johtamis- ja vuorovaikutuskompetensseja koskevan teorian kohdalla taas tarkastellaan ilmiöitä kokonaisuuksina.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka toimitettiin tutkimuksen kohteena olevien kaupunkien talousjohtajille, tai vastaavassa positiossa toimiville henkilöille. Lomakkeen kautta kerätty aineisto analysoitiin vertailemalla ja taulukoimalla likert-asteikollisten kysymysten vastausten keskiarvoja sekä koodaamalla avoimien kysymysten vastauksia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys talousjohtajan johtamiskompetenssin kokonaisuudesta. Empiirisen aineiston perusteella kaupungin talousjohtajan johtamiskompetenssi koostuu kaupungin ja talouden toimintaan liittyvästä osaamisesta, osaamisen ja asiantuntijoiden johtamiseen liittyvä kompetenssista, viestintään ja vuorovaikutukseen liittyvästä kompetenssista sekä tehokkaaseen työskentelyyn liittyvästä kompetenssista. Teoreettisen tarkastelun perusteella johtamiskompetenssi jakautuu johtajan henkilökohtaisiin taitoihin ja prosessitaitoihin.
Tutkimustulosten perusteella vuorovaikutuskompetenssilla on erittäin keskeinen rooli talousjohtajan johtamiskompetenssin kokonaisuudessa: sekä teoreettinen viitekehys että empiirinen aineisto tunnistavat vuorovaikutteisen johtajuuden merkityksen. Johtajan vuorovaikutuskompetenssi koostuu vuorovaikutuksen kognitiivisesta, behavioraalisesta sekä affektiivisesta ulottuvuudesta, joista kaksi ensimmäistä nousivat aineiston perusteella keskeisiksi johtajan johtamiskompetenssin osiksi.