"Mä sittenkin pystyn tähän" : nuorten aikuisten kokemuksia Nuotta-valmennusleiristä ja toiminnallisen ryhmätoiminnan minäpystyvyysteoreettista tarkastelua
Jaakkola, Sirke (2018)
Jaakkola, Sirke
2018
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma, Pori - Degree Programme in Social Work, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201901041005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201901041005
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten aikuisten kokemuksia Nuotta-valmennusleiristä. Tutkimuksessa kysyttiin, vaikuttaako toiminnalliseen ja elämykselliseen ryhmätoimintaan osallistuminen nuorten aikuisten minäpystyvyyskäsitykseen sekä millaisia minäpystyvyyteen vaikuttavia tekijöitä heidän kuvauksissaan ilmeni. Tutkimuksen viitekehyksessä määriteltiin ja kuvailtiin nuorille aikuisille suunnattua toiminnallista ja elämyksellistä ryhmätoimintaa sosiaali- ja nuorisotyön yhtenevillä kentillä. Keskittyessään nuorten aikuisten Nuotta-valmennuskokemuksien lisäksi minäpystyvyyden tarkasteluun, Banduran minäpystyvyysteoria määrittyi tutkimuksen teoreettiseksi näkökulmaksi.
Tutkimuksen aineisto koostui neljän, 22–29 -vuotiaan, samalle Nuotta-valmennusleirille osallistuneen nuoren aikuisen haastatteluista. Nuoret olivat erityisnuorisotyön, etsivän nuorisotyön ja/tai työpajatoiminnan asiakkaita. Heitä kaikkia haastateltiin tutkimukseen teemahaastattelua hyödyntäen ennen ja jälkeen Nuotta-valmennusleirin. Näin ollen tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä kahdeksasta haastattelusta, jotka analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Metodologisesti tutkimus nojasi fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen.
Nuorten aikuisten kokemukset Nuotta-valmennusleiristä olivat myönteisiä. Analysoinnin tuloksena merkityksellisiksi kokemuksiksi tutkimuksessa määrittyivät Nuotta-valmennusleirin tarjoamat uudet kokemukset, yhdessä tekeminen, ryhmään kuuluminen sekä ryhmän turvallisuus. Nuotta-valmennusleiri tulkittiin analyysiin perustuen osallisuuden, vertaisuuden sekä voimaannuttavien kokemuksien mahdollistajana. Nuotta-valmennusleiri vaikutti myönteisesti nuorten aikuisten minäpystyvyyskäsitykseen. Minäpystyvyyden vahvistumista tuki myös tutkimustulos, jonka mukaan Nuotta-valmennusleiriin sisältyi runsaasti minäpystyvyyttä vahvistavia tekijöitä.
Lisätutkimustarve liittyi minäpystyvyyden vahvistumisen todentamiseen. Nuotta-valmennusleirin vaikuttavuutta minäpystyvyyskäsitykseen ehdotettiin tutkittavaksi huomattavasti laajemmalla aineistolla tieteellistä mittaria hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset rohkaisevat käyttämään toiminnallisia ja elämyksellisiä menetelmiä laajemmin myös sosiaalityössä, esimerkiksi aikuissosiaalityössä yksilökeskeisen työtavan rinnalla.
Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkastettu Turnitin Originality Check -ohjelmalla Tampereen yliopiston laatujärjestelmän mukaisesti.
ABSTRACT
“I can do this after all” Experiences of young adults from Nuotta coaching camp and self-efficacy theoretic considerations about functional groupwork.
The purpose of this thesis was to study the experiences that young adults gained during Nuotta coaching
camp. Additionally the purpose was to research if participating in functionality and experimental group work has an affect on self-efficacy of young adults and what kind of factors affecting their self-efficacy arose in their descriptions. Functionality and experimental group work, directed to young adults in the converging fields of social work and youth work, were defined and described in the frame of reference. As Banduras´ self-efficacy theory focuses on Nuotta -coaching experiences and examination of self-efficacy, it was defined to be the theoretical point of view of this thesis.
The material of the thesis consisted of the interviews of four young adults, aged between 22 and 29, who participated on the same Nuotta coaching camp. The interviewees were customers of special youth work, outreach youth work and/or youth workshops. They were all interviewed for the thesis by means of semi-structured interviews before and after the Nuotta coaching camp. Thus the material of the thesis consists of eight interviews which were analysed using content analysis method. Methodologically the thesis leaned to phenomenology-hermeneutic scientific approach.
The experiences of Nuotta coaching camp were positive. As a result of analysing, the most meaningful experiences were new experiences, doing things together, being a part of a group and safety of a group. Based on the analysis, Nuotta coaching camp was interpreted as an enabler of participation, equality and empowering experiences. Nuotta coaching had an positive affect on the self-efficacy of young adults. The Nuotta coaching also included lots of factors strengthening self-efficacy which was supported by the research results.
Further research was needed to verify the strengthening of self-efficacy. Nuotta coaching´s effectiveness on self-efficacy concept was suggested to be researched with significantly more material by using scientific meters. The results of the study encourage to use more functionality and experimental methods in social work, for example in adult social work together with self-centered work method.
The originality of this thesis has been checked using the Turnitin Originality Check service in accordance with the quality management system of the University of Tampere
Tutkimuksen aineisto koostui neljän, 22–29 -vuotiaan, samalle Nuotta-valmennusleirille osallistuneen nuoren aikuisen haastatteluista. Nuoret olivat erityisnuorisotyön, etsivän nuorisotyön ja/tai työpajatoiminnan asiakkaita. Heitä kaikkia haastateltiin tutkimukseen teemahaastattelua hyödyntäen ennen ja jälkeen Nuotta-valmennusleirin. Näin ollen tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä kahdeksasta haastattelusta, jotka analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Metodologisesti tutkimus nojasi fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen.
Nuorten aikuisten kokemukset Nuotta-valmennusleiristä olivat myönteisiä. Analysoinnin tuloksena merkityksellisiksi kokemuksiksi tutkimuksessa määrittyivät Nuotta-valmennusleirin tarjoamat uudet kokemukset, yhdessä tekeminen, ryhmään kuuluminen sekä ryhmän turvallisuus. Nuotta-valmennusleiri tulkittiin analyysiin perustuen osallisuuden, vertaisuuden sekä voimaannuttavien kokemuksien mahdollistajana. Nuotta-valmennusleiri vaikutti myönteisesti nuorten aikuisten minäpystyvyyskäsitykseen. Minäpystyvyyden vahvistumista tuki myös tutkimustulos, jonka mukaan Nuotta-valmennusleiriin sisältyi runsaasti minäpystyvyyttä vahvistavia tekijöitä.
Lisätutkimustarve liittyi minäpystyvyyden vahvistumisen todentamiseen. Nuotta-valmennusleirin vaikuttavuutta minäpystyvyyskäsitykseen ehdotettiin tutkittavaksi huomattavasti laajemmalla aineistolla tieteellistä mittaria hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset rohkaisevat käyttämään toiminnallisia ja elämyksellisiä menetelmiä laajemmin myös sosiaalityössä, esimerkiksi aikuissosiaalityössä yksilökeskeisen työtavan rinnalla.
Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkastettu Turnitin Originality Check -ohjelmalla Tampereen yliopiston laatujärjestelmän mukaisesti.
ABSTRACT
“I can do this after all” Experiences of young adults from Nuotta coaching camp and self-efficacy theoretic considerations about functional groupwork.
The purpose of this thesis was to study the experiences that young adults gained during Nuotta coaching
camp. Additionally the purpose was to research if participating in functionality and experimental group work has an affect on self-efficacy of young adults and what kind of factors affecting their self-efficacy arose in their descriptions. Functionality and experimental group work, directed to young adults in the converging fields of social work and youth work, were defined and described in the frame of reference. As Banduras´ self-efficacy theory focuses on Nuotta -coaching experiences and examination of self-efficacy, it was defined to be the theoretical point of view of this thesis.
The material of the thesis consisted of the interviews of four young adults, aged between 22 and 29, who participated on the same Nuotta coaching camp. The interviewees were customers of special youth work, outreach youth work and/or youth workshops. They were all interviewed for the thesis by means of semi-structured interviews before and after the Nuotta coaching camp. Thus the material of the thesis consists of eight interviews which were analysed using content analysis method. Methodologically the thesis leaned to phenomenology-hermeneutic scientific approach.
The experiences of Nuotta coaching camp were positive. As a result of analysing, the most meaningful experiences were new experiences, doing things together, being a part of a group and safety of a group. Based on the analysis, Nuotta coaching camp was interpreted as an enabler of participation, equality and empowering experiences. Nuotta coaching had an positive affect on the self-efficacy of young adults. The Nuotta coaching also included lots of factors strengthening self-efficacy which was supported by the research results.
Further research was needed to verify the strengthening of self-efficacy. Nuotta coaching´s effectiveness on self-efficacy concept was suggested to be researched with significantly more material by using scientific meters. The results of the study encourage to use more functionality and experimental methods in social work, for example in adult social work together with self-centered work method.
The originality of this thesis has been checked using the Turnitin Originality Check service in accordance with the quality management system of the University of Tampere