Kestävät liiketoimintamallit : liiketoimintaa ruokahävikistä
Suominen, Iida (2018)
Suominen, Iida
2018
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201901031047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201901031047
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman kohteena on ilmiö, jossa ruokahävikistä tehdään liiketoimintaa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisia ruokahävikin vähentämiseen pyrkiviä kestäviä liiketoimintamalleja sekä niissä tapahtuvaa arvonluontia. Kestäviä liiketoimintamalleja sekä erityisesti ruokahävikin vähentämiseen pyrkiviä liiketoimin-tamalleja on tutkittu vielä verrattain niukasti. Aikaisempi kestäviä liiketoimintamalle-ja käsittelevä tutkimus on keskittynyt jo olemassa olevaan liiketoimintaan. Sen sijaan tässä tutkimuksessa tarkastellaan ”kestäviksi syntyneitä” liiketoimintamalleja, joissa kestävyys on keskeinen osa liiketoimintastrategiaa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tarkastelun alla on kaksi suomalaista liiketoimintamallia: ResQ Club ja Hävikkimestari. Tutkimuskysymyksiin on vastattu teoreettisen tarkastelun sekä empiirisen osuuden avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta ja tapausyrityksiä käsittele-västä dokumenttiaineistosta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että arvo, jota kestävät liiketoimintamallit luovat, on monisyistä pitäen sisällään erilaisia arvolupauksia yritykselle, asiakkaille sekä yrityksen kumppaneille ja ympäristölle.
Tutkimuksen johtopäätökset koskevat 1) arvonluontia, 2) motivaatiota ja kestävien liiketoimintamallien luomista, 3) ruokahävikkiä vähentävien kestävien liiketoimintamallien tulevaisuutta ja haasteita sekä 4) näiden liiketoimintamallien vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä. Tutkimus osoittaa, että liiketoimintamallien kestävyys merkitsee mahdollisuuksia arvonluontiin niin ekologisesti, sosiaalisesti kuin taloudellisesti useille sidosryhmille ja useissa yhteistyöverkostoissa. Olennaista on myös, että liiketoimintaa tehdään kannattavasti, jotta se mahdollistaa arvontuoton ympäröivään yhteiskuntaan. Motivaatio kestävien liiketoimintamallien luomiseen syntyy vahvasti henkilökohtaisten arvojen pohjalta sekä halusta myötävaikuttaa yhteiskunnallisten ja ympäristöllisten ongelmien ratkaisemiseen menestyvän liiketoiminnan toteuttamisen kautta. Ruokahävikkiä vähentävät kestävät liiketoimintamallit syntyvät markkinoille odotettavimmin start-up -henkisten toimintamallien kautta, mutta ennennäkemätöntä innovointia niiden luomiseen ei vaadita. Haasteena kestävässä liiketoiminnassa nähdään vaikuttavuuden skaalaaminen pienestä suureksi kestävän kehityksen hyväksi. Tutkimuksen käytännöllinen kontribuutio esittääkin, että synergiaetujen hakeminen erikokoisten saman aiheen parissa kamppailevien toimijoiden välillä voisi vauhdittaa kestävän globaalien haasteiden ratkaisemiseksi luodun liiketoiminnan leviämistä laajemmalle. Tutkimus täyttää kuilun akateemisessa kirjallisuudessa tarjoamalla tapausesimerkkejä yrityksistä, jotka ovat onnistuneesti luoneet kestäviä ruokahävikkiä vähentäviä liiketoimintamalleja, joiden toiminnalla on merkittävä vaikuttavuus.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tarkastelun alla on kaksi suomalaista liiketoimintamallia: ResQ Club ja Hävikkimestari. Tutkimuskysymyksiin on vastattu teoreettisen tarkastelun sekä empiirisen osuuden avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta ja tapausyrityksiä käsittele-västä dokumenttiaineistosta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että arvo, jota kestävät liiketoimintamallit luovat, on monisyistä pitäen sisällään erilaisia arvolupauksia yritykselle, asiakkaille sekä yrityksen kumppaneille ja ympäristölle.
Tutkimuksen johtopäätökset koskevat 1) arvonluontia, 2) motivaatiota ja kestävien liiketoimintamallien luomista, 3) ruokahävikkiä vähentävien kestävien liiketoimintamallien tulevaisuutta ja haasteita sekä 4) näiden liiketoimintamallien vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä. Tutkimus osoittaa, että liiketoimintamallien kestävyys merkitsee mahdollisuuksia arvonluontiin niin ekologisesti, sosiaalisesti kuin taloudellisesti useille sidosryhmille ja useissa yhteistyöverkostoissa. Olennaista on myös, että liiketoimintaa tehdään kannattavasti, jotta se mahdollistaa arvontuoton ympäröivään yhteiskuntaan. Motivaatio kestävien liiketoimintamallien luomiseen syntyy vahvasti henkilökohtaisten arvojen pohjalta sekä halusta myötävaikuttaa yhteiskunnallisten ja ympäristöllisten ongelmien ratkaisemiseen menestyvän liiketoiminnan toteuttamisen kautta. Ruokahävikkiä vähentävät kestävät liiketoimintamallit syntyvät markkinoille odotettavimmin start-up -henkisten toimintamallien kautta, mutta ennennäkemätöntä innovointia niiden luomiseen ei vaadita. Haasteena kestävässä liiketoiminnassa nähdään vaikuttavuuden skaalaaminen pienestä suureksi kestävän kehityksen hyväksi. Tutkimuksen käytännöllinen kontribuutio esittääkin, että synergiaetujen hakeminen erikokoisten saman aiheen parissa kamppailevien toimijoiden välillä voisi vauhdittaa kestävän globaalien haasteiden ratkaisemiseksi luodun liiketoiminnan leviämistä laajemmalle. Tutkimus täyttää kuilun akateemisessa kirjallisuudessa tarjoamalla tapausesimerkkejä yrityksistä, jotka ovat onnistuneesti luoneet kestäviä ruokahävikkiä vähentäviä liiketoimintamalleja, joiden toiminnalla on merkittävä vaikuttavuus.