Elektronisen urheilun kehitys ja kilpapelaajan motivaatio
Rinkinen, Jarkko (2018)
Rinkinen, Jarkko
2018
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201901021018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201901021018
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käyn läpi e-urheilun lyhyttä historiaa ja nykytilaa muun muassa pelaajien, kannattajien, teknologian, yhteiskunnan sekä talouden näkökulmasta olemassa olevien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta. Näistä keskityn lopulta pelaajiin ja tarkemmin pelaajan psyykeen sekä siihen, miten muut edellä mainitut aiheet vaikuttavat pelaamiseen korkealla kilpailullisella tasolla. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä ammattilaispelaajana toimiminen ja selviytyminen vaatii ihmiseltä erityisesti motivaation suhteen tässä vaativassa ja alati kasvavassa toimintakentässä. Esittelen pohjustukseksi joitakin motivaatioteorioita ja tutkimuksia, joissa niitä käytetään osana elektronisen pelaamisen motivaation kartoittamista. Näiden kautta pääsen käsittelemään erilaisia pelaajatyyppejä ja motiiveja ammattipelaamiseen. Lopulta pohdin aihetta e-urheilun kasvavan kehityksen kannalta ja esittelen erilaisia haasteita, joita kilpapelaajat huipulla joutuvat kohtaamaan. Lisäksi puhun e-urheilun yhteneväisyyksistä ja eroista perinteiseen urheiluun nähden. Tutkielman tulokset osoittavat tarpeen kilpapelaajien aseman parantamiseen sekä laajoihin lisätutkimuksiin aiheen parissa tulevaisuudessa.
Pro gradu –tutkielma on jatkoa kandidaatin tutkielmalleni aiheesta "Elektronisen pelaamisen motivaatio".
Pro gradu –tutkielma on jatkoa kandidaatin tutkielmalleni aiheesta "Elektronisen pelaamisen motivaatio".