Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalityön rooli ja merkitys asiakkuusprosessin ensikohtaamisessa

Peltola, Anna-Leena (2018)

 
Avaa tiedosto
1546431672.pdf (383.9Kt)
Lataukset: 



Peltola, Anna-Leena
2018

Sosiaalityön tutkinto-ohjelma, Pori - Degree Programme in Social Work, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201901021014
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää miten nuoret sosiaalityön asiakkaat kokevat ensitapaamisen vaikuttavan asiakassuhteen syntymiseen ja onko habituksella merkitystä sosiaalista vuorovaikutusta rakennettaessa. Habitukseen kuuluu sosiaalityöntekijän olemus ja persoonallisuus, jota hän ulkoisin keinoin viestittää. Tutkimuksella haen vastausta myös siihen, millaisen roolin sosiaalityöntekijä ottaa asiakassuhteessa. Tutkimuskysymys on, mikä merkitys sosiaalityöntekijän ulkoisella olemuksella on ensikohtaamisessa? Tutkimuksessa on vuorovaikutukseen pohjautuvaa tutkimusta, jonka lähtökohtana toimi habitus ja sen merkitys persoonalle ja ammatillisuudelle.

Tutkimukseni on kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimuksen teoreettinen lähtökohta on sosiaalinen konstruktionismi, joka on hyvin monimuotoista ja ilmenee sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa eri tavoin, sillä tutkitaan todellisuutta ja sen ymmärryksen varaan rakentunutta maailmankuvaa. Aineistona käytin 14 teemahaastattelua. Haastattelin moniammatillisen työllistymispalvelun nuoria, alle 25-vuotiaita, asiakkaita. Aineiston analyysi on teoreettislähtökohtainen sisällön analyysi.

Keskeisemmät tutkimustulokseni ovat, että habituksella on vaikutusta siihen, miten asiakassuhde lähtee muodostumaan ensitapaamisen perusteella. Nuoret kokivat, että sosiaalityöntekijän habituksella ja persoonalla on suuri merkitys dialogisessa asiakassuhteessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä aiheen tutkittua tietoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41200]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste