Yhdistävä viestintä : Viestinnän rakentuminen sosiaali- ja terveysjohtamisen rajapinnoilla
Kinnunen, Elina (2019)
Kinnunen, Elina
Tampereen yliopisto
2019
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0987-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0987-9
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kunnan sosiaali- ja terveysjohtajan viestinnällistä johtajuutta.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää yhteisöviestinnän rakentumista rajapintoja
ylittävässä ja yhdistävässä julkisessa hallinnassa. Sosiaali- ja terveysjohtajan johtamisen rajapintoja tässä tutkimuksessa ovat kunnan henkilöstö, yleisjohto, poliittiset päättäjät, asukkaat ja asiakkaat, muut kunnat ja kuntayhtymät, järjestöt, yritykset, valtio ja media. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, mistä tekijöistä koostuvat rajapintoja yhdistävän sosiaali- ja terveysjohtajuuden viestinnän edellytykset.
Sosiaali- ja terveysjohtaja työskentelee kompleksisessa toimintaympäristössä, jossa tulee ymmärtää ja yhdistää erilaisten sidosryhmien odotuksia ja tarpeita. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää organisaatiorajojen ylittämistä ja yhdistämistä sekä kykyä johtaa verkostomaisissa rakenteissa. 2010-luvun toimintaympäristö haastaa erityisesti hierarkkista ja professiokeskeistä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiokulttuuria, joka perustuu lineaariseen prosessien johtamiseen.
Johtajuutta tarkastellaan 19:n sosiaali- ja terveysjohtajan haastattelun avulla neljässä
kaupungissa, joissa johtamisen toimintaympäristö muodostuu useista rajapinnoista ja
moni toimijaisesta palvelurakenteesta. Laadullisen lähestymistavan avulla on pyritty tavoittamaan monipuolisesti ilmiöitä, jotka ovat ajankohtaisia myös uudistettaessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta (maakunta- ja sote-uudistus). Tutkimuskaupungeista kaksi on toiminut tutkimusajankohtana tilaaja-tuottajamallin mukaisesti. Aineisto koostuu vuosina 2014−2015 tehtyjen teemahaastattelujen lisäksi taustoittavasta dokumenttiaineistosta.
Haastatteluaineisto on analysoitu soveltamalla laadullista sisällönerittelyä sekä narratiivista menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen, jossa johtamisen ja julkisen hallinnan todellisuus nähdään sosiaalisena konstruktiona ja viestintä merkitysten tuottamisena. Konstruktiossa kieli on tapa jäsentää ilmiötä ja rakentaa toimintaa, tapahtumia ja organisaatioita.
Viestinnän avulla voi sekä hallita että lisätä toimintaympäristön kompleksisuutta. Dynaamisen organisaatioviestinnän teorian mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa tarvitaan sekä integroivaa, kompleksisuutta jäsentävää viestintää että uudistavaa ja samalla kaaok sen tunnetta lisäävää viestintää.
Sosiaali- ja terveysjohtajien haastattelujen perusteella on tunnistettu viestinnällisiä
rooleja, viestinnän johtajuustyyppejä sekä malleja onnistuneista ja epäonnistuneista viestintätavoista muutoksen johtamisessa. Kaikilla rajapinnoilla viestinnällisen johtajuuden rakentumisessa on sekä vuorovaikutukseen että yksisuuntaiseen viestintätapaan perustuvia viestinnän rooleja. Rajapinnoilla ilmenee myös kitkatekijöitä, jotka haastavat viestinnällistä johtajuutta. Viestinnälliset johtajuustyypit rakentuvat pääosin johtamisen liikkumavaran ja viestinnän vuorovaikutteisuuden varassa. Parhaimmillaan johtaja hyödyntää ja laajentaa molempia ulottuvuuksia. Etenkin muutostilanteissa korostuu luottamukseen, henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen ja osallistumiseen pohjautuvan viestinnän tarve.
Sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksissa vuorovaikutteinen, keskinäiseen arvostukseen ja luottamukseen perustuva viestintä poliittisten päättäjien ja henkilöstön kanssa on avainasemassa, sillä uudistumista tukevat poliittiset päätökset on usein mahdollista käytännössä toteuttaa vain yhteisymmärryksessä uudistukseen sitoutuneen henkilöstön kanssa.
Tutkimuksen tulosten perusteella organisaatiorajat ylittävä julkinen hallinta ja yhdistävä johtajuus edellyttävät onnistuakseen jaettuun ymmärrykseen pyrkivää vuorovaikutteista viestintää, joka on aidosti avointa myös sidosryhmien odotuksille ja näkemyksille.
Viestinnällisessä johtajuudessa painottuu kuitenkin edelleen positivistisen paradigman
mukainen yksisuuntainen ylhäältä alas -tiedottaminen ja pyrkimys hallintaan ilman vuorovaikutuksen ja aidon osallistumisen elementtejä. Tämä pohjautuu hierarkkiseen ja managerialistiseen kulttuuriin, mikä aiheuttaa vaikeuksia vastata verkostomaisen yhdistävän johtajuuden ja kompleksisen toimintaympäristön vaatimuksiin.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää yhteisöviestinnän rakentumista rajapintoja
ylittävässä ja yhdistävässä julkisessa hallinnassa. Sosiaali- ja terveysjohtajan johtamisen rajapintoja tässä tutkimuksessa ovat kunnan henkilöstö, yleisjohto, poliittiset päättäjät, asukkaat ja asiakkaat, muut kunnat ja kuntayhtymät, järjestöt, yritykset, valtio ja media. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, mistä tekijöistä koostuvat rajapintoja yhdistävän sosiaali- ja terveysjohtajuuden viestinnän edellytykset.
Sosiaali- ja terveysjohtaja työskentelee kompleksisessa toimintaympäristössä, jossa tulee ymmärtää ja yhdistää erilaisten sidosryhmien odotuksia ja tarpeita. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää organisaatiorajojen ylittämistä ja yhdistämistä sekä kykyä johtaa verkostomaisissa rakenteissa. 2010-luvun toimintaympäristö haastaa erityisesti hierarkkista ja professiokeskeistä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiokulttuuria, joka perustuu lineaariseen prosessien johtamiseen.
Johtajuutta tarkastellaan 19:n sosiaali- ja terveysjohtajan haastattelun avulla neljässä
kaupungissa, joissa johtamisen toimintaympäristö muodostuu useista rajapinnoista ja
moni toimijaisesta palvelurakenteesta. Laadullisen lähestymistavan avulla on pyritty tavoittamaan monipuolisesti ilmiöitä, jotka ovat ajankohtaisia myös uudistettaessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta (maakunta- ja sote-uudistus). Tutkimuskaupungeista kaksi on toiminut tutkimusajankohtana tilaaja-tuottajamallin mukaisesti. Aineisto koostuu vuosina 2014−2015 tehtyjen teemahaastattelujen lisäksi taustoittavasta dokumenttiaineistosta.
Haastatteluaineisto on analysoitu soveltamalla laadullista sisällönerittelyä sekä narratiivista menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen, jossa johtamisen ja julkisen hallinnan todellisuus nähdään sosiaalisena konstruktiona ja viestintä merkitysten tuottamisena. Konstruktiossa kieli on tapa jäsentää ilmiötä ja rakentaa toimintaa, tapahtumia ja organisaatioita.
Viestinnän avulla voi sekä hallita että lisätä toimintaympäristön kompleksisuutta. Dynaamisen organisaatioviestinnän teorian mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa tarvitaan sekä integroivaa, kompleksisuutta jäsentävää viestintää että uudistavaa ja samalla kaaok sen tunnetta lisäävää viestintää.
Sosiaali- ja terveysjohtajien haastattelujen perusteella on tunnistettu viestinnällisiä
rooleja, viestinnän johtajuustyyppejä sekä malleja onnistuneista ja epäonnistuneista viestintätavoista muutoksen johtamisessa. Kaikilla rajapinnoilla viestinnällisen johtajuuden rakentumisessa on sekä vuorovaikutukseen että yksisuuntaiseen viestintätapaan perustuvia viestinnän rooleja. Rajapinnoilla ilmenee myös kitkatekijöitä, jotka haastavat viestinnällistä johtajuutta. Viestinnälliset johtajuustyypit rakentuvat pääosin johtamisen liikkumavaran ja viestinnän vuorovaikutteisuuden varassa. Parhaimmillaan johtaja hyödyntää ja laajentaa molempia ulottuvuuksia. Etenkin muutostilanteissa korostuu luottamukseen, henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen ja osallistumiseen pohjautuvan viestinnän tarve.
Sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksissa vuorovaikutteinen, keskinäiseen arvostukseen ja luottamukseen perustuva viestintä poliittisten päättäjien ja henkilöstön kanssa on avainasemassa, sillä uudistumista tukevat poliittiset päätökset on usein mahdollista käytännössä toteuttaa vain yhteisymmärryksessä uudistukseen sitoutuneen henkilöstön kanssa.
Tutkimuksen tulosten perusteella organisaatiorajat ylittävä julkinen hallinta ja yhdistävä johtajuus edellyttävät onnistuakseen jaettuun ymmärrykseen pyrkivää vuorovaikutteista viestintää, joka on aidosti avointa myös sidosryhmien odotuksille ja näkemyksille.
Viestinnällisessä johtajuudessa painottuu kuitenkin edelleen positivistisen paradigman
mukainen yksisuuntainen ylhäältä alas -tiedottaminen ja pyrkimys hallintaan ilman vuorovaikutuksen ja aidon osallistumisen elementtejä. Tämä pohjautuu hierarkkiseen ja managerialistiseen kulttuuriin, mikä aiheuttaa vaikeuksia vastata verkostomaisen yhdistävän johtajuuden ja kompleksisen toimintaympäristön vaatimuksiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]