Kuinka toimia co-writing-tilanteessa? : ammattilauluntekijöiden strategioita onnistuneeseen yhteistyöhön
Kärkkäinen, Jonna (2018)
Kärkkäinen, Jonna
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313069
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee ammattilauluntekijöille tyypillistä työmuotoa, co-writingia eli tiimissä kirjoittamista, ammattilauluntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoin tekijät työskentelevät co-writing-tilanteessa päästäkseen onnistuneeseen lopputulokseen eli uuden laulun syntymiseen sekä sitä, millaiset ovat tekijöiden näkökulmasta ihanteelliset olosuhteet onnistuneelle co-writing-sessiolle. Lisäksi tutkimus pyrkii valottamaan sitä, millä perusteilla ammattilauluntekijät valikoivat yhteistyökumppaninsa alalla, jossa työsopimuksia ei tehdä, ja millaista itsenäistä urasuunnittelua ammattilaiselta vaaditaan.
Kyseessä on laadullinen haastattelututkimus, jota varten olen haastatellut kuutta ammattimaisesti lauluja kirjoittavaa ja urallaan lukuisia co-writeja tehnyttä suomalaista lauluntekijää. Haastateltavien joukossa on niin sanoittajia, säveltäjiä kuin tuottajiakin. Tutkimukseni tulokset perustuvat näihin teemahaastatteluihin, ja työni tärkeänä teoreettisena pohjana on sosiologi Kim De Laatin tutkimus tasavertaisesta tekijyydestä (equal authorship) ja ammatillisesta sovittelusta (professional conciliation) ammattimaisissa lauluntekijätiimeissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että co-writing-tilanteet ovat pääosin hyvin paineenalaisia tilanteita, joissa luovan ilmapiirin luominen, käytännön työn tekeminen ja itsestään ammatillisesti edustavan kuvan antaminen aiheuttavat ammattitekijälle vuosien työkokemuksesta huolimatta haasteita: tilanne voi parhaimmillaan tuottaa lauluntekijälle suurta nautintoa itseilmaisun toteutumisesta ja tulevaisuuden yhteistyöhön johtavan ryhmätyön onnistumisesta tai pahimmillaan johtaa stressaavaan tilanteeseen, jossa laulu ei synny ja tiimin yhteistyö loppuu. Tutkimuksen mukaan ammattilauluntekijä on valmis panostamaan co-writing-tilanteen ja yhteistyön onnistumiseen luopumalla omasta edustaan ryhmän edun vuoksi muun muassa jakamalla tasan tekijänoikeuksia co-writing-tilanteeseen osallistuvien kollegojensa kanssa.
Kyseessä on laadullinen haastattelututkimus, jota varten olen haastatellut kuutta ammattimaisesti lauluja kirjoittavaa ja urallaan lukuisia co-writeja tehnyttä suomalaista lauluntekijää. Haastateltavien joukossa on niin sanoittajia, säveltäjiä kuin tuottajiakin. Tutkimukseni tulokset perustuvat näihin teemahaastatteluihin, ja työni tärkeänä teoreettisena pohjana on sosiologi Kim De Laatin tutkimus tasavertaisesta tekijyydestä (equal authorship) ja ammatillisesta sovittelusta (professional conciliation) ammattimaisissa lauluntekijätiimeissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että co-writing-tilanteet ovat pääosin hyvin paineenalaisia tilanteita, joissa luovan ilmapiirin luominen, käytännön työn tekeminen ja itsestään ammatillisesti edustavan kuvan antaminen aiheuttavat ammattitekijälle vuosien työkokemuksesta huolimatta haasteita: tilanne voi parhaimmillaan tuottaa lauluntekijälle suurta nautintoa itseilmaisun toteutumisesta ja tulevaisuuden yhteistyöhön johtavan ryhmätyön onnistumisesta tai pahimmillaan johtaa stressaavaan tilanteeseen, jossa laulu ei synny ja tiimin yhteistyö loppuu. Tutkimuksen mukaan ammattilauluntekijä on valmis panostamaan co-writing-tilanteen ja yhteistyön onnistumiseen luopumalla omasta edustaan ryhmän edun vuoksi muun muassa jakamalla tasan tekijänoikeuksia co-writing-tilanteeseen osallistuvien kollegojensa kanssa.