Testausautomaation tulosten tuominen asiakaspalvelun saataville
Mäntysaari, Jaakko (2018)
Mäntysaari, Jaakko
2018
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313065
Tiivistelmä
Työssä tarkasteltiin testausautomaation välineiden käyttöä järjestelmän valvonnan työkaluna ja näiden työkalujen tulosten saattamista asiakasrajapinnan hyödynnettäviksi. Työssä testattiin kahta eri lähestymistapaa: chatbot ja jaettu näyttö. Näiden avulla pyrittiin lisäämään asiakasrajapinnassa työskentelevien ymmärrystä järjestelmän tilasta, eli järjestelmän tilan tuntemusta.
Järjestelmän tilan tuntemus on malli, jossa järjestelmän käyttäjä pyrkii useista eri lähteistä yhdistelemällä muodostamaan toimivan kokonaiskuvan järjestelmän toiminnasta, vaikka järjestelmän tila olisikin ennalta arvaamaton ja kompleksinen.
Keskeisiä prototyyppien suunnittelussa havaittuja haasteita on testausautomaation osalta löytää oikea tasapaino testien laajuuden, tarkkuuden, suoritusajan ja luotettavuuden välillä.
Chatbotin todettiin toimivan hyvin ChatOps-mallin työkaluna, mutta sopivan huonosti pyrkimykseen lisätä järjestelmän tilan ymmärrystä. ChatOps-mallissa työkalut yhdistetään viestikanaviin, pyrkimyksenä lisätä kommunikaatiota ja dokumentoida työkalujen käyttöä.
Jaettu näyttö todettiin toimivaksi ratkaisuksi informaation jakamiseen tässä tarkoituksessa. Vaaditaan kuitenkin tarkkaa suunnittelua ja yhteistyötä käyttäjien kanssa, jotta esitetty informaatio on oikea-aikaista ja soveltuvaa. Tämä myös avaa mahdollisuuksia esittää muuta palvelun toimintaan liittyvää informaatiota.
Koska testausautomaatiota hyödynnetään muissa toiminnoissa kehittäjien ja järjestelmäasiantuntijoiden toimesta, on hyödyllistä laajentaa tätä hyötyä myös organisaation muihin osiin, jotka informaatiosta potentiaalisesti hyötyvät.
Järjestelmän tilan tuntemus on malli, jossa järjestelmän käyttäjä pyrkii useista eri lähteistä yhdistelemällä muodostamaan toimivan kokonaiskuvan järjestelmän toiminnasta, vaikka järjestelmän tila olisikin ennalta arvaamaton ja kompleksinen.
Keskeisiä prototyyppien suunnittelussa havaittuja haasteita on testausautomaation osalta löytää oikea tasapaino testien laajuuden, tarkkuuden, suoritusajan ja luotettavuuden välillä.
Chatbotin todettiin toimivan hyvin ChatOps-mallin työkaluna, mutta sopivan huonosti pyrkimykseen lisätä järjestelmän tilan ymmärrystä. ChatOps-mallissa työkalut yhdistetään viestikanaviin, pyrkimyksenä lisätä kommunikaatiota ja dokumentoida työkalujen käyttöä.
Jaettu näyttö todettiin toimivaksi ratkaisuksi informaation jakamiseen tässä tarkoituksessa. Vaaditaan kuitenkin tarkkaa suunnittelua ja yhteistyötä käyttäjien kanssa, jotta esitetty informaatio on oikea-aikaista ja soveltuvaa. Tämä myös avaa mahdollisuuksia esittää muuta palvelun toimintaan liittyvää informaatiota.
Koska testausautomaatiota hyödynnetään muissa toiminnoissa kehittäjien ja järjestelmäasiantuntijoiden toimesta, on hyödyllistä laajentaa tätä hyötyä myös organisaation muihin osiin, jotka informaatiosta potentiaalisesti hyötyvät.