Aikuisten digitaalisen pelaamisen kulttuuriset merkitykset suomenkielisissä internetkeskusteluissa
Lilja, Pekka (2018)
Lilja, Pekka
2018
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313051
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuisten digitaalista pelaamista koskevia internetkeskusteluita merkitysten tuottamisen näkökulmasta. Tutkimus edustaa kielenkäytön moninaisuutta ja vaihtelevuutta tarkastelevaa diskurssianalyyttista tutkimusalaa.
Tutkimuksen aineisto koostuu suomenkielisistä internetkeskusteluista, joissa käsitellään aikuisten digitaalista pelaamista. Aineisto on kerätty hakusanoilla aikuinen, pelaaminen neljältä yleiseltä ja neljältä peliaiheiselta internetin keskustelupalstalta. Aineiston keräämisessä käytettiin Google-täsmähakua, jonka avulla haut kohdistettiin kunkin sivuston keskustelupalstoille.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan sosiaalinen todellisuus sekä asioiden ja ilmiöiden merkitykset ovat sosiaalisesti tuotettuja. Aineiston analyysissa sovellettiin positiointiteoriaan perustuvaa positiointitimanttia, jonka avulla aineistosta eriteltiin tarinalinjoja. Tarinalinjojen tulkinnalla vastausta etsittiin tutkimuskysymykseen: Millaisia merkityksiä aikuisten digitaaliselle pelaamiselle ja pelaaville aikuisille tuotetaan aikuisten digitaalista pelaamista käsittelevissä suomenkielisissä internetkeskusteluissa?
Tulokset osoittivat, että aikuisten digitaaliselle pelaamiselle voidaan tuottaa monia erilaisia ja usein ristiriitaisiakin merkityksiä. Aikuisten digitaaliselle pelaamiselle tuotetuissa merkityksissä korostuivat neuvottelu aikuiselle sopivan ja sopimattoman digitaalisen pelaamisen välillä ja digitaalisen pelaamisen tuottaminen aikuisen kohdalla normaaliksi tai epänormaaliksi toiminnaksi. Aineistossa jaettiin laajasti käsitys siitä, että aikuisen normaali ja ongelmaton digitaalinen pelaaminen on hallittua toimintaa, joka sijoittuu osaksi velvollisuuksien jälkeistä vapaa-aikaa. Digitaaliselle pelaamiselle tuotettu merkitys vain lasten toimintana haastaa erityisesti aikuisen pelaajan aikuisen identiteetin. Aineistossa näkyi myös oletus digitaalisesta pelaamisesta erityisesti miesten toimintana. Näiden yleisesti jaettujen merkitysten lisäksi nousi kuitenkin esille myös vaihtoehtoisia tapoja merkityksellistää aikuisten digitaalista pelaamista. Tutkimus tuottikin uutta tietoa siitä, millaiset kulttuurisesti jaetut merkitykset ovat mahdollisia, kun käsitellään aikuisten digitaalista pelaamista.
Tutkimuksen aineisto koostuu suomenkielisistä internetkeskusteluista, joissa käsitellään aikuisten digitaalista pelaamista. Aineisto on kerätty hakusanoilla aikuinen, pelaaminen neljältä yleiseltä ja neljältä peliaiheiselta internetin keskustelupalstalta. Aineiston keräämisessä käytettiin Google-täsmähakua, jonka avulla haut kohdistettiin kunkin sivuston keskustelupalstoille.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan sosiaalinen todellisuus sekä asioiden ja ilmiöiden merkitykset ovat sosiaalisesti tuotettuja. Aineiston analyysissa sovellettiin positiointiteoriaan perustuvaa positiointitimanttia, jonka avulla aineistosta eriteltiin tarinalinjoja. Tarinalinjojen tulkinnalla vastausta etsittiin tutkimuskysymykseen: Millaisia merkityksiä aikuisten digitaaliselle pelaamiselle ja pelaaville aikuisille tuotetaan aikuisten digitaalista pelaamista käsittelevissä suomenkielisissä internetkeskusteluissa?
Tulokset osoittivat, että aikuisten digitaaliselle pelaamiselle voidaan tuottaa monia erilaisia ja usein ristiriitaisiakin merkityksiä. Aikuisten digitaaliselle pelaamiselle tuotetuissa merkityksissä korostuivat neuvottelu aikuiselle sopivan ja sopimattoman digitaalisen pelaamisen välillä ja digitaalisen pelaamisen tuottaminen aikuisen kohdalla normaaliksi tai epänormaaliksi toiminnaksi. Aineistossa jaettiin laajasti käsitys siitä, että aikuisen normaali ja ongelmaton digitaalinen pelaaminen on hallittua toimintaa, joka sijoittuu osaksi velvollisuuksien jälkeistä vapaa-aikaa. Digitaaliselle pelaamiselle tuotettu merkitys vain lasten toimintana haastaa erityisesti aikuisen pelaajan aikuisen identiteetin. Aineistossa näkyi myös oletus digitaalisesta pelaamisesta erityisesti miesten toimintana. Näiden yleisesti jaettujen merkitysten lisäksi nousi kuitenkin esille myös vaihtoehtoisia tapoja merkityksellistää aikuisten digitaalista pelaamista. Tutkimus tuottikin uutta tietoa siitä, millaiset kulttuurisesti jaetut merkitykset ovat mahdollisia, kun käsitellään aikuisten digitaalista pelaamista.