Julkisen organisaatioverkoston kehittäminen : case Team Finland
Piri, Noora (2018)
Piri, Noora
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812313050
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin julkisen sektorin verkostotoiminnan kehittymistä case-esimerkin kautta. Tavoitteena oli tutkia valtion vienninedistämisverkoston Team Finlandin toiminnan kehittymistä aikavälillä 2012-2017. Team Finland- verkoston kehityskulkua tarkastellaan verkostojohtamisen näkökulmasta strategista uudistamisprosessia analysoimalla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu tutkimuksiin julkisella sektorilla vaikuttaneista tuloksellisuusreformeista, uuden julkisjohtamisen sekä uuden julkishallinnan opeista ja verkostojen ja verkostojohtamisen teoriasta.
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimusote ja analyysi toteutettiin dokumenttianalyysin keinoin tarkastelemalla erilaisia Team Finland -verkoston toiminnan kehittymistä käsitteleviä, valtioneuvoston kanslian sekä työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin, miten Team Finland-verkoston toiminta on kehittynyt tarkastelujaksolla, onko verkoston toiminnan taustalla nähtävissä vaikutteita uudesta julkisjohtamisesta sekä mitä toimivan verkoston tunnuspiirteitä on nostettu esiin verkostolle laaditussa strategiassa.
Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Team Finland -verkoston toimintaa on kehitetty paljon ja tietoisesti sen lyhyen olemassaolojakson aikana. Toiminnan kehitystä ohjaamaan on laadittu strategia, jota on päivitetty ja tämän lisäksi vuonna 2016 asetettiin työryhmä laatimaan suosituksia toiminnan kehittämiseksi entisestään. Kehitystyö on painottunut hyvin suurilta osin sisällöllisiin palvelu-uudistuksiin.
Team Finland -verkoston perustamisen taustalla voidaan havaita olevan vaikutteita uuden julkisjohtamisen opeista, kuten verkostoitumisella saavutettavat synergiaedut sekä asiakaslähtöisyyden korostaminen toiminnassa ja sen kehittämisessä. Team Finland -verkostolle laadituissa strategia- ja uudistusdokumenteissa oli huomioitu hyvin kattavasti teoriassa esitettyjä, toimivalle verkostolle ominaisia piirteitä. Verkostolla on kuitenkin havaittu ilmenneen käytännön haasteita toteuttaa strategiassa sille asetettuja tavoitteita selkeästä palvelupolusta ja asiakaslähtöisyydestä.
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimusote ja analyysi toteutettiin dokumenttianalyysin keinoin tarkastelemalla erilaisia Team Finland -verkoston toiminnan kehittymistä käsitteleviä, valtioneuvoston kanslian sekä työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin, miten Team Finland-verkoston toiminta on kehittynyt tarkastelujaksolla, onko verkoston toiminnan taustalla nähtävissä vaikutteita uudesta julkisjohtamisesta sekä mitä toimivan verkoston tunnuspiirteitä on nostettu esiin verkostolle laaditussa strategiassa.
Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Team Finland -verkoston toimintaa on kehitetty paljon ja tietoisesti sen lyhyen olemassaolojakson aikana. Toiminnan kehitystä ohjaamaan on laadittu strategia, jota on päivitetty ja tämän lisäksi vuonna 2016 asetettiin työryhmä laatimaan suosituksia toiminnan kehittämiseksi entisestään. Kehitystyö on painottunut hyvin suurilta osin sisällöllisiin palvelu-uudistuksiin.
Team Finland -verkoston perustamisen taustalla voidaan havaita olevan vaikutteita uuden julkisjohtamisen opeista, kuten verkostoitumisella saavutettavat synergiaedut sekä asiakaslähtöisyyden korostaminen toiminnassa ja sen kehittämisessä. Team Finland -verkostolle laadituissa strategia- ja uudistusdokumenteissa oli huomioitu hyvin kattavasti teoriassa esitettyjä, toimivalle verkostolle ominaisia piirteitä. Verkostolla on kuitenkin havaittu ilmenneen käytännön haasteita toteuttaa strategiassa sille asetettuja tavoitteita selkeästä palvelupolusta ja asiakaslähtöisyydestä.