Kansainvälisten opiskelijoiden integroituminen korkeakouluyhteisöön
Puttonen, Sami (2018)
Puttonen, Sami
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812102984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812102984
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aihe on kansainvälisten opiskelijoiden integrointi osaksi korkeakouluyhteisöä. Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa yleiskuva korkeakouluyhteisön jäseneksi integroitumisen vaiheista ja sen onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä kansainvälisten opiskelijoiden kohdalla. Tutkimuksessa esitetään integrointiprosessissa mukana olevien toimijoiden näkemyksiä prosessista ja sen vaiheista. Toimijoita ovat korkeakoulun edustajat, opiskelija-/ylioppilaskunnat ja kansainväliset opiskelijat.
Teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin aiheen uraa uurtavan tutkijan Vincent Tinton vuonna 1975 julkaisema malli opiskelijan opintojen keskeyttämiseen johtavista poluista. Tinto käyttää mallissaan sosiaalisen ja akateemisen integraation käsitteitä, joita hyödynnettiin tässä tutkimuksessa.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla korkeakouluedustajia, opiskelija-/ylioppilaskuntia sekä kansainvälisiä opiskelijoita syksyn 2017 aikana. Yhteensä 56 haastattelua kerättiin koko Suomen alueelta. Haastattelulomake oli puolistrukturoitu ja sen rinnalla korkeakouluedustajille teetettiin haastattelutilanteessa aktivoiva tehtävä.
Tutkimuksessa tunnistettiin neljä integrointiin liittyvää vaihetta, jotka kansainvälinen opiskelija kohtaa opinnoissaan: eksyksissä uutena opiskelijana uudessa ympäristössä; vaikeudet tavata toisia opiskelijoita ja saada vertaistukea; opiskelukäytäntöjen sisäistäminen; työllistymisen mahdollisuudet. Vaiheista kolme ensimmäistä sijoittuu opintojen alkuun, joten ensimmäinen vuosi on tärkein korkeakouluyhteisöön integroitumisen onnistumiselle. Neljäs vaihe (työllistymisen mahdollisuudet) vaikuttaa jo korkeakoulua valitessa ja sen merkitys korostuu uudestaan opintojen loppuvaiheessa. Edellä kuvatut neljä vaihetta muodostavat integraatioprosessin avainkohdat.
Tulosten mukaan kriittisin piste integroitumiselle tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana. Vertaistutorointi on tehokas keino integroitumisen edistämiseksi. Vertaistutoroinnin tulisi tarjota opiskelijalle apu löytää mielekästä tekemistä (active support), tukea opintoihin (academic support) sekä muilta opiskelijoilta saatavaa vertaistukea (social support). Lisäksi onnistunut integrointi korkeakouluyhteisöön edellyttää sidosryhmien välistä yhteistyötä, vertaistutoroinnin laadun varmistamista sekä monikanavaista viestintää.
Teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin aiheen uraa uurtavan tutkijan Vincent Tinton vuonna 1975 julkaisema malli opiskelijan opintojen keskeyttämiseen johtavista poluista. Tinto käyttää mallissaan sosiaalisen ja akateemisen integraation käsitteitä, joita hyödynnettiin tässä tutkimuksessa.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla korkeakouluedustajia, opiskelija-/ylioppilaskuntia sekä kansainvälisiä opiskelijoita syksyn 2017 aikana. Yhteensä 56 haastattelua kerättiin koko Suomen alueelta. Haastattelulomake oli puolistrukturoitu ja sen rinnalla korkeakouluedustajille teetettiin haastattelutilanteessa aktivoiva tehtävä.
Tutkimuksessa tunnistettiin neljä integrointiin liittyvää vaihetta, jotka kansainvälinen opiskelija kohtaa opinnoissaan: eksyksissä uutena opiskelijana uudessa ympäristössä; vaikeudet tavata toisia opiskelijoita ja saada vertaistukea; opiskelukäytäntöjen sisäistäminen; työllistymisen mahdollisuudet. Vaiheista kolme ensimmäistä sijoittuu opintojen alkuun, joten ensimmäinen vuosi on tärkein korkeakouluyhteisöön integroitumisen onnistumiselle. Neljäs vaihe (työllistymisen mahdollisuudet) vaikuttaa jo korkeakoulua valitessa ja sen merkitys korostuu uudestaan opintojen loppuvaiheessa. Edellä kuvatut neljä vaihetta muodostavat integraatioprosessin avainkohdat.
Tulosten mukaan kriittisin piste integroitumiselle tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana. Vertaistutorointi on tehokas keino integroitumisen edistämiseksi. Vertaistutoroinnin tulisi tarjota opiskelijalle apu löytää mielekästä tekemistä (active support), tukea opintoihin (academic support) sekä muilta opiskelijoilta saatavaa vertaistukea (social support). Lisäksi onnistunut integrointi korkeakouluyhteisöön edellyttää sidosryhmien välistä yhteistyötä, vertaistutoroinnin laadun varmistamista sekä monikanavaista viestintää.