Asiakastyytyväisyystasojen automatisoitu ennustaminen
Peltokangas, Pauli (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Peltokangas, Pauli
2018
Matematiikan ja tilastotieteen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Mathematics and Statistics
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812102983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812102983
Tiivistelmä
Aikasarjoja voidaan ennustaa useilla eri menetelmillä. Tässä tutkielmassa keskitytään menneiden havaintojen perusteella tulevaisuuden arvoja ennustaviin ARIMA-luokan malleihin sekä autoregressiiviseen neuroverkkomalliin. Lisäksi tutkielmassa esitellään mallien parametrien valintaan soveltuvia algoritmeja. Algoritmien avulla malleilla tehtävä ennustaminen on mahdollista automatisoida, eikä tällöin siis subjektiivista päättelyä sopivasta mallista tarvita. Menetelmien toimivuuksia testataan ennustamalla asiakkaiden tyytyväisyyttä havainnollistavia kuukausittaisia arvoja 1–12 askelta eteenpäin. Ennusteita verrataan todellisiin havaintoihin, joita ei ole otettu huomioon mallin valitsemis- eikä sovittamisvaiheessa. Erityisesti tarkastellaan ennustevirheiden itseisarvojen kehittymistä kauemmas tulevaisuuteen ennustettaessa, ja vertaillaan eri ennustamismenetelmiä keskenään. Tutkielmasta selviää, että ARIMA-perheen mallit toimivat kauttaaltaan melko tarkasti tulevaisuuden tyytyväisyystasojen ennustamisessa. Erityisen hyvin toimii regressiomalli kausittaisilla ARIMA-virheillä, jossa menneiden tyytyväisyystasojen lisäksi käytetään palautemääriä ennusteiden laskemiseen. Autoregressiivinen neuroverkkomalli ennustaa ensimmäiset kuukaudet hyvin, mutta sen tarkkuus heikkenee kauemmas ennustettaessa.