Kielellisen tietoisuuden haasteet esiopetusikäisillä lapsilla
Iivonen-Mellais, Laura (2018)
Iivonen-Mellais, Laura
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812072955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201812072955
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sähköpostihaastatteluiden avulla, miten kielellisen tietoisuuden haasteet näkyvät esiopetuksessa. Tutkimusaineisto on kerätty helmikuussa 2017 haastattelemalla sähköpostin välityksellä esiopetuksessa työskenteleviä esiopettajia. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan esiopettajaa.
Tutkimukseen vastanneet esiopettajat kokivat, että kielellisen tietoisuuden haasteet esiopetusikäisillä lapsilla tulevat esiin erilaisina vuorovaikutuksen haasteina sekä fonologisen tietoisuuden haasteina. Vuorovaikutuksen haasteet näkyvät esiopettajien mukaan erityisesti kuuntelun ja ymmärtämisen vaikeutena, jolloin lapsen on vaikea seurata opetusta sekä ymmärtää annettuja ohjeita. Haasteet voivat esiopettajien mukaan näkyä myös erilaisissa vuorovaikutustilanteissa muiden lasten kanssa. Toisaalta kielellisen tietoisuuden haasteet tulevat esiopettajien mukaan näkyviin myös kielellisten tehtävien yhteydessä.
Esiopettajien mukaan kielellisen tietoisuuden haasteiden lisäksi lapsella voi olla haasteita myös puheenkehityksessä, motorisessa kehityksessä, tarkkaavaisuudessa sekä sosiaalisissa tilanteissa. Kielellisen tietoisuuden haasteet voivat esiopettajien mukaan ennakoida myös erilaisia hahmottamisen vaikeuksia.
Varhaisen tuen tarpeen tunnistamisen ja oppimisen seuraamisen avulla saadaan esiopetuksessa kerättyä tietoa, jota voidaan käyttää hyödyksi opetuksen suunnittelussa ja näin huomioida jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet. Vastauksissaan esiopettajat korostivat lasten havainnoinnin tärkeyttä. Havaintojen ja lapsiin tutustumien lisäksi esiopettajat kertoivat käyttävänsä kielellisen tietoisuuden haasteiden tunnistamisen apuna myös erilaisia testejä ja seuloja.
Esiopettajien mukaan esiopetuksessa on mahdollista saada tarvittavaa tukea kolmiportaisen tuen mallin mukaisesti. Tuki voi heidän mukaansa olla yleistä, koko ryhmän yhteisesti saamaa tukea, mutta tuki voi olla myös tehostettua tai erityistä tukea. Vastausten perusteella voidaan määritellä tuen muodoiksi aikuisen tarjoama välitön tuki sekä erilaiset pedagogiset ratkaisut. Aikuisen tarjoamassa välittömässä tuessa aikuinen tukee ja ohjaa lasta selviytymään arjen tilanteissa. Pedagogisena ratkaisuna opettajat näkivät suunnitelmallisen pienryhmätyöskentelyn sekä sen, että kaikki lapset pystyvät osallistumaan yhteiseen toimintaan. Tällöin lapsi saa onnistumisen kokemuksia ja hänen itsetuntonsa paranee.
Tutkimukseen vastanneet esiopettajat kokivat, että kielellisen tietoisuuden haasteet esiopetusikäisillä lapsilla tulevat esiin erilaisina vuorovaikutuksen haasteina sekä fonologisen tietoisuuden haasteina. Vuorovaikutuksen haasteet näkyvät esiopettajien mukaan erityisesti kuuntelun ja ymmärtämisen vaikeutena, jolloin lapsen on vaikea seurata opetusta sekä ymmärtää annettuja ohjeita. Haasteet voivat esiopettajien mukaan näkyä myös erilaisissa vuorovaikutustilanteissa muiden lasten kanssa. Toisaalta kielellisen tietoisuuden haasteet tulevat esiopettajien mukaan näkyviin myös kielellisten tehtävien yhteydessä.
Esiopettajien mukaan kielellisen tietoisuuden haasteiden lisäksi lapsella voi olla haasteita myös puheenkehityksessä, motorisessa kehityksessä, tarkkaavaisuudessa sekä sosiaalisissa tilanteissa. Kielellisen tietoisuuden haasteet voivat esiopettajien mukaan ennakoida myös erilaisia hahmottamisen vaikeuksia.
Varhaisen tuen tarpeen tunnistamisen ja oppimisen seuraamisen avulla saadaan esiopetuksessa kerättyä tietoa, jota voidaan käyttää hyödyksi opetuksen suunnittelussa ja näin huomioida jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet. Vastauksissaan esiopettajat korostivat lasten havainnoinnin tärkeyttä. Havaintojen ja lapsiin tutustumien lisäksi esiopettajat kertoivat käyttävänsä kielellisen tietoisuuden haasteiden tunnistamisen apuna myös erilaisia testejä ja seuloja.
Esiopettajien mukaan esiopetuksessa on mahdollista saada tarvittavaa tukea kolmiportaisen tuen mallin mukaisesti. Tuki voi heidän mukaansa olla yleistä, koko ryhmän yhteisesti saamaa tukea, mutta tuki voi olla myös tehostettua tai erityistä tukea. Vastausten perusteella voidaan määritellä tuen muodoiksi aikuisen tarjoama välitön tuki sekä erilaiset pedagogiset ratkaisut. Aikuisen tarjoamassa välittömässä tuessa aikuinen tukee ja ohjaa lasta selviytymään arjen tilanteissa. Pedagogisena ratkaisuna opettajat näkivät suunnitelmallisen pienryhmätyöskentelyn sekä sen, että kaikki lapset pystyvät osallistumaan yhteiseen toimintaan. Tällöin lapsi saa onnistumisen kokemuksia ja hänen itsetuntonsa paranee.