Lasten yksinäisyys perhesiirtymissä : Lasten merkityksenantoa tutkimassa
Kauko, Outi (2018)
Kauko, Outi
Tampere University Press
2018
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0900-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0900-8
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yksinäisyyttä erilaisia perhesiirtymiä elävien lasten näkökulmista. Perhesiirtymillä viitataan elämänkulun muutosvaiheisiin, joihin liittyy muutoksia myös perhesuhteissa ja uudelleen suuntautumisen haasteita. Perhesiirtymät toimivat konteksteina lasten yksinäisyyden tutkimiselle. Tässä tutkimuksessa konteksteja ovat koulun aloitusvaihe, vanhempien ero sekä pakotettu ero perheestä sotatilanteen vuoksi. Perhesiirtymien yksinäisyyttä ja yksinäisyyteen kietoutuvia perhesuhteita tutkitaan lasten yksilöllisinä merkityksenantoina. Yksinäisyyttä lähestytään arkisena ilmiönä, joka ei lähtökohtaisesti ole pelkästään sosiaalinen ongelma, joka tulisi ratkaista. Lähtökohtaoletuksena on ollut, että lapsilla on tietoa yksinäisyydestä, vaikkei yksinäisyys olisi omakohtaista. Yksinäisyyttä tarkastellaan sosiaalisena konstruktiona kuitenkin niin, että sillä ajatellaan olevan yhteys lasten arkisiin kokemuksiin. Tavoitteena on saada aiempaa hienosyisempi kuva yksinäisyydestä lasten kuvaamana, joten yksinäisyyttä ilmiönä ei määritelty tarkkarajaisesti etukäteen.
Väitöskirja muodostuu neljästä osatutkimuksesta, jotka pohjautuvat kolmeen eri ajankohtina eri-ikäisiltä 33 Suomessa asuvalta lapselta kerättyyn laadulliseen aineistoon: koulun aloitusvaihetta elävien toisluokkalaisten (n=11) ja perheestään eroon joutuneiden yksin Suomeen tulleiden turvapaikanhakijalasten (n=12) puolistrukturoiduista haastatteluista sekä 12–15-vuotiaiden vanhempiensa eron kokeneiden lasten kirjoituskilpailuteksteistä (n=10). Tutkimuksen aineistot on analysoitu aineistolähtöisesti. Olennaista on se, mitä lapset yksinäisyydestä kertovat haastattelupuheissa ja kirjoituksissa, joissain osatutkimuksissa lisäksi miten ja miksi.
Aineistolähtöisten empiiristen aineistojen analyysin – lasten diskurssien, kerronnan, tiedon ja kuvausten – pohjalta lasten yksinäisyyden merkitykset ovat moninaisia. Ensimmäisen osatutkimuksen mukaan lapset liittävät kerronnassaan koulun aloitusvaiheessa koulun jälkeisten iltapäivien yksinäisyyden erityisesti kavereiden puuttumiseen, perheenjäsenten, erityisesti vanhempien jäädessä toissijaiseen asemaan. Lapsilla on tällaisen arkipäiväisen yksinäisyyden hallintakeinoja. Toisen, vanhempien erotilanteeseen liittyvän osatutkimuksen keskeisin tulos on, että lapset kirjoittavat kokevansa yksinäisyyttä symboloivaa kuulumattomuutta erityisesti suhteessa vanhempiin. Yksinäisyys ilmenee paitsi erotilanteessa, myös sitä edeltävästi ja sen jälkeen. Tätä kuulumattomuutta voivat lasten mukaan korjata paitsi lapsi ja vanhemmat myös muut lapselle merkitykselliset suhteet.
Kolmas osatutkimus osoittaa, että perheestään erilleen joutuneet yksin Suomeen tulleet turvapaikanhakijalapset kuvaavat kokevansa ensisijaisesti vanhempien poissaoloon kietoutuvaa yksinäisyyttä, mutta myös arkipäiväisempää, esimerkiksi kavereiden tilapäiseen puuttumiseen liittyvää yksinäisyyttä, joka on helpotettavissa tai ratkaistavissa. Neljäs, yksinäisyyttä ajallisesta, turvapaikanhakijalasten asumishistorioiden näkökulmasta tarkasteleva osatutkimus huomioi asuinpaikkojen vaihtumisen merkityksen turvapaikanhakijalasten yksinäisyyden kokemuksille, mutta myös mahdolliset yksinäisyydestä selviytymisen kokemukset ajan kuluessa. Lasten kuvaamalla yksinäisyydellä on muuttohistoriassa omia erityisiä paikkoja ja yksinäisyys yhdistyy monenlaiseen vierauteen, joka kietoutuu paitsi perheen poissaoloon Suomeen tulovaiheessa myös vaihtuviin asuinpaikkoihin ja ihmisiin. Rakenteellisesta, kasautuvasta yksinäisyydestä huolimatta yksinäisyydestä selviytymistä voivat vahvistaa asuinympäristön fyysinen pysyvyys, arjen rutiinit ja merkitykselliset ihmissuhteet, joiden varaan tuttuutta ajan myötä rakennetaan.
Tutkimustulokset tuovat esiin yksinäisyyden moninaisuuden. Lasten näkökulmista monen tasoisten sekä vakavuusasteeltaan ja kestoltaan erilaisten yksinäisyyksien ratkaisukeinot ovat erilaisia. Lisäksi huomion arvoista on se, että yksinäisyydet on erotettava yksinolosta. Osatutkimuksista muodostuva kokonaisuus mahdollistaa erilaisissa perhesiirtymissä elävien lasten yksinäisyydelle antamien merkitysten tarkastelun ohella myös omakohtaisesta yksinäisyydestä kertomisen ja näiden merkitysten ja kokemusten kautta yksinäisten tunnistamisen muissakin perhesiirtymissä. Yhtä tärkeimmistä tutkimustuloksista, kuulumattomuuden käsitettä voi käyttää yksinäisyyden havaitsemisessa niin sosiaalityössä kuin muissa yhteiskuntatieteissä ja ammattialoilla. Lasten yksinäisyyden kääntöpuolena tulokset tuovat esiin lapsen asemoitumisen perheeseensä ja lapsille merkitykselliset suhteet. Kokonaisuus myös korostaa lasten näkökulmien huomioon ottamisen tärkeyttä lapsia koskevia yhteiskunnallisia interventioita suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Väitöskirja muodostuu neljästä osatutkimuksesta, jotka pohjautuvat kolmeen eri ajankohtina eri-ikäisiltä 33 Suomessa asuvalta lapselta kerättyyn laadulliseen aineistoon: koulun aloitusvaihetta elävien toisluokkalaisten (n=11) ja perheestään eroon joutuneiden yksin Suomeen tulleiden turvapaikanhakijalasten (n=12) puolistrukturoiduista haastatteluista sekä 12–15-vuotiaiden vanhempiensa eron kokeneiden lasten kirjoituskilpailuteksteistä (n=10). Tutkimuksen aineistot on analysoitu aineistolähtöisesti. Olennaista on se, mitä lapset yksinäisyydestä kertovat haastattelupuheissa ja kirjoituksissa, joissain osatutkimuksissa lisäksi miten ja miksi.
Aineistolähtöisten empiiristen aineistojen analyysin – lasten diskurssien, kerronnan, tiedon ja kuvausten – pohjalta lasten yksinäisyyden merkitykset ovat moninaisia. Ensimmäisen osatutkimuksen mukaan lapset liittävät kerronnassaan koulun aloitusvaiheessa koulun jälkeisten iltapäivien yksinäisyyden erityisesti kavereiden puuttumiseen, perheenjäsenten, erityisesti vanhempien jäädessä toissijaiseen asemaan. Lapsilla on tällaisen arkipäiväisen yksinäisyyden hallintakeinoja. Toisen, vanhempien erotilanteeseen liittyvän osatutkimuksen keskeisin tulos on, että lapset kirjoittavat kokevansa yksinäisyyttä symboloivaa kuulumattomuutta erityisesti suhteessa vanhempiin. Yksinäisyys ilmenee paitsi erotilanteessa, myös sitä edeltävästi ja sen jälkeen. Tätä kuulumattomuutta voivat lasten mukaan korjata paitsi lapsi ja vanhemmat myös muut lapselle merkitykselliset suhteet.
Kolmas osatutkimus osoittaa, että perheestään erilleen joutuneet yksin Suomeen tulleet turvapaikanhakijalapset kuvaavat kokevansa ensisijaisesti vanhempien poissaoloon kietoutuvaa yksinäisyyttä, mutta myös arkipäiväisempää, esimerkiksi kavereiden tilapäiseen puuttumiseen liittyvää yksinäisyyttä, joka on helpotettavissa tai ratkaistavissa. Neljäs, yksinäisyyttä ajallisesta, turvapaikanhakijalasten asumishistorioiden näkökulmasta tarkasteleva osatutkimus huomioi asuinpaikkojen vaihtumisen merkityksen turvapaikanhakijalasten yksinäisyyden kokemuksille, mutta myös mahdolliset yksinäisyydestä selviytymisen kokemukset ajan kuluessa. Lasten kuvaamalla yksinäisyydellä on muuttohistoriassa omia erityisiä paikkoja ja yksinäisyys yhdistyy monenlaiseen vierauteen, joka kietoutuu paitsi perheen poissaoloon Suomeen tulovaiheessa myös vaihtuviin asuinpaikkoihin ja ihmisiin. Rakenteellisesta, kasautuvasta yksinäisyydestä huolimatta yksinäisyydestä selviytymistä voivat vahvistaa asuinympäristön fyysinen pysyvyys, arjen rutiinit ja merkitykselliset ihmissuhteet, joiden varaan tuttuutta ajan myötä rakennetaan.
Tutkimustulokset tuovat esiin yksinäisyyden moninaisuuden. Lasten näkökulmista monen tasoisten sekä vakavuusasteeltaan ja kestoltaan erilaisten yksinäisyyksien ratkaisukeinot ovat erilaisia. Lisäksi huomion arvoista on se, että yksinäisyydet on erotettava yksinolosta. Osatutkimuksista muodostuva kokonaisuus mahdollistaa erilaisissa perhesiirtymissä elävien lasten yksinäisyydelle antamien merkitysten tarkastelun ohella myös omakohtaisesta yksinäisyydestä kertomisen ja näiden merkitysten ja kokemusten kautta yksinäisten tunnistamisen muissakin perhesiirtymissä. Yhtä tärkeimmistä tutkimustuloksista, kuulumattomuuden käsitettä voi käyttää yksinäisyyden havaitsemisessa niin sosiaalityössä kuin muissa yhteiskuntatieteissä ja ammattialoilla. Lasten yksinäisyyden kääntöpuolena tulokset tuovat esiin lapsen asemoitumisen perheeseensä ja lapsille merkitykselliset suhteet. Kokonaisuus myös korostaa lasten näkökulmien huomioon ottamisen tärkeyttä lapsia koskevia yhteiskunnallisia interventioita suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4965]