Eläin tarhassa : eläintarhan yhteiskunnalliset tehtävät Korkeasaaren viestinnässä
Kettunen, Annika (2018)
Kettunen, Annika
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201811262884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201811262884
Tiivistelmä
Eläintarhojen yhteiskunnallinen rooli voidaan aiemman tutkimuksen perusteella jakaa neljään päätehtävään, joita ovat luonnonsuojelu, kasvatus, tiede ja viihde. Eläintarhojen tehtävä on toimia luonnon monimuotoisuuden suojelijoina ja antaa ympäristökasvatusta, joka parhaimmillaan jalostuu ympäristöteoiksi ihmisten arjessa. Lisäksi niiden tarkoitus on toimia eläintieteellisen tutkimuksen keskuksina sekä elämyksellisinä vapaa-ajanviettopaikkoina. Tässä tutkimuksessa selvitetään, minkälainen kuva eläintarhasta rakentuu ja miten nämä tehtävät painottuvat Korkeasaaren eläintarhan verkkoviestinnässä.
Aineisto hankittiin keväällä ja kesällä 2017 tulostamalla Korkeasaaren verkkosivujen sisältö sekä Korkeasaaren Facebook-sivujen kaikki päivitykset ja kommentit tammi-maaliskuun 2017 ajalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysi. Diskurssianalyysin näkökulmasta kaikki kielellinen toiminta rakentaa sosiaalista todellisuutta. Tutkimuksen käsitteellinen tausta on spektaakkelissa ja konsumerismissa, jotka houkuttelevat yleisöä luonnonsuojelun pariin erilaisin vetovoimaisin keinoin.
Korkeasaaren viestinnässä nousee esiin kolme diskurssia: yhteiskunnallisen vastuun diskurssi, viihteen ja asiakaspalvelun diskurssi sekä tunteisiin vetoamisen diskurssi. Eri diskurssit saavat eri konteksteissa erilaisen painotuksen. Yhteiskunnallisen vastuun diskurssi korostuu aineistossa. Se on kuitenkin tiiviissä yhteydessä viihteen ja asiakaspalvelun diskurssiin, joita tunteisiin vetoamisen diskurssi tukee. Diskurssien keskinäisen järjestäytymisen ja representaatioiden tuoman näkökulmien painotuksen myötä diskursseilla on vaikutusvaltaa. Itsestäänselvän aseman saavuttavat diskurssit määrittävät yleistä mielipidettä ja sitä kautta vaikuttavat yhteiskuntaan ja suuren yleisön mielipiteisiin. Eläintarhan viestintä rakentaa kuvaa yhteisen edun puolesta työskentelevästä luonnonsuojeluinstituutiosta. Tieteellisen tiedon tuottamista ei viestinnässä kuitenkaan tuoda juuri lainkaan esille, ja ristiriita eläinoikeudellisen näkökulman kanssa jää olemaan. Eläintarhoja tulisi tarkastella jatkossa monitieteellisestä näkökulmasta, jossa yhdistyvät etiikan, yhteiskuntatutkimuksen ja ekologian näkökulmat.
Aineisto hankittiin keväällä ja kesällä 2017 tulostamalla Korkeasaaren verkkosivujen sisältö sekä Korkeasaaren Facebook-sivujen kaikki päivitykset ja kommentit tammi-maaliskuun 2017 ajalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysi. Diskurssianalyysin näkökulmasta kaikki kielellinen toiminta rakentaa sosiaalista todellisuutta. Tutkimuksen käsitteellinen tausta on spektaakkelissa ja konsumerismissa, jotka houkuttelevat yleisöä luonnonsuojelun pariin erilaisin vetovoimaisin keinoin.
Korkeasaaren viestinnässä nousee esiin kolme diskurssia: yhteiskunnallisen vastuun diskurssi, viihteen ja asiakaspalvelun diskurssi sekä tunteisiin vetoamisen diskurssi. Eri diskurssit saavat eri konteksteissa erilaisen painotuksen. Yhteiskunnallisen vastuun diskurssi korostuu aineistossa. Se on kuitenkin tiiviissä yhteydessä viihteen ja asiakaspalvelun diskurssiin, joita tunteisiin vetoamisen diskurssi tukee. Diskurssien keskinäisen järjestäytymisen ja representaatioiden tuoman näkökulmien painotuksen myötä diskursseilla on vaikutusvaltaa. Itsestäänselvän aseman saavuttavat diskurssit määrittävät yleistä mielipidettä ja sitä kautta vaikuttavat yhteiskuntaan ja suuren yleisön mielipiteisiin. Eläintarhan viestintä rakentaa kuvaa yhteisen edun puolesta työskentelevästä luonnonsuojeluinstituutiosta. Tieteellisen tiedon tuottamista ei viestinnässä kuitenkaan tuoda juuri lainkaan esille, ja ristiriita eläinoikeudellisen näkökulman kanssa jää olemaan. Eläintarhoja tulisi tarkastella jatkossa monitieteellisestä näkökulmasta, jossa yhdistyvät etiikan, yhteiskuntatutkimuksen ja ekologian näkökulmat.