Finanssipolitiikan tarkastus valtiontalouden tarkastusvirastossa 2008-2016 - tarkastuksen kenttä, menetelmät ja lisäarvo suhteessa tuloksellisuustarkastukseen ja finanssipoliittisiin instituutioihin
Salmi, Sini (2018)
Salmi, Sini
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201811192860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201811192860
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään, miten finanssipolitiikan tarkastusta on toteutettu valtiontalouden tarkastusvirastossa vuosina 2008 -2016. Tutkielman pohjaksi rakennetaan finanssipolitiikan tarkastamisen teoria, jossa määritellään finanssipolitiikka sekä pohditaan ISSAI-standardien kautta finanssipolitiikan soveltumista tarkastettavaksi. Tämän jälkeen käydään läpi vuosina 2012 – 2016 julkaistut finanssipolitiikan tarkastukset ja analysoidaan niiden tulkintaa finanssipolitiikan tarkastuksen kentästä sekä käytettyjä tarkastusmenetelmiä. Tutkielmassa pohditaan finanssipolitiikan tarkastuksen mahdollisia erityispiirteitä suhteessa erityisesti tuloksellisuustarkastukseen. Lisäksi tutkielmassa kysytään, onko finanssipolitiikan tarkastuksesta lisäarvoa suhteessa muihin finanssipoliittisiin instituutioihin, jotka arvioivat tai valvovat kansallista finanssipolitiikkaa.
Finanssipolitiikan tarkastus voidaan teoreettisessa viitekehyksessä nähdä uutena tarkastuslajina. ISSAI standardit tunnistavat tuloksellisuus-, tilin-, ja laillisuustarkastuksen, ja standardien mukaan on mahdollista yhdistää näitä tarkastuslajeja keskenään. Silloin kyseessä olisi ISSAI standardien mukainen ”yhdistelmätarkastuslaji”, jonka erillisyys muista tarkastuslajeista ilmenee nimenomaisesti tarpeena käyttää yhden tarkastuslajin alueen ylittäviä aineistoja tai menetelmiä. Finanssipolitiikan tarkastus voisi hyötyä myös omasta standardikehikosta. Finanssipolitiikka soveltuu tarkastettavaksi ilman erityisiä rajauksia liittyen sen poliittisiin kytkentöihin tai yhteiskunnalliseen rooliin.
Julkaistujen finanssipolitiikan tarkastusten perusteella valtiontalouden tarkastusvirastossa tehty finanssipolitiikan tarkastustyö on jossain määrin eronnut muusta tarkastustyöstä, mutta eroavaisuudet eivät ole niin olennaisia, että siitä voitaisiin sanoa muodostuneen uusi tarkastuslaji. Finanssipolitiikan tarkastuksen asema organisaatiossa on muuttunut useita kertoja ja työntekijöissä on ollut vaihtuvuutta. Tarkastuslajin määritteleminen olisi mahdollisesti edellyttänyt selkeämpää jatkuvuutta ja itsenäisempää asemaa organisaation sisällä. Toisaalta finanssipolitiikan tarkastaminen on voinut muuttaa tuloksellisuustarkastusta vastaamaan niitä tavoitteita, joita finanssipolitiikan tarkastukselle on asetettu.
Finanssipolitiikan tarkastus voidaan nähdä vastauksena yhteiskunnalliseen tarpeeseen saada tarkastuksellista ja vastuullistavaa tietoa finanssipolitiikkaan liittyvästä päätöksenteosta ja toimista. Finanssipolitiikan tarkastukselle voisi olla mahdollista määritellä rooli kansalaisten ja poliittisen päätöksenteon välisen luottamuksen ja tiedon lisäämisessä. Tarkastuksen lisäarvo suhteessa finanssipoliittisiin instituutioihin kiteytyy vastuullistamiseen. Kun tutkimus tai arviointi keskittyy usein ilmiön tarkasteluun ja selittämiseen, tarkastuksessa huomioidaan myös ihmiset, jotka tekevät päätöksiä ja niiden toimeenpanoa.
Finanssipolitiikan tarkastus voidaan teoreettisessa viitekehyksessä nähdä uutena tarkastuslajina. ISSAI standardit tunnistavat tuloksellisuus-, tilin-, ja laillisuustarkastuksen, ja standardien mukaan on mahdollista yhdistää näitä tarkastuslajeja keskenään. Silloin kyseessä olisi ISSAI standardien mukainen ”yhdistelmätarkastuslaji”, jonka erillisyys muista tarkastuslajeista ilmenee nimenomaisesti tarpeena käyttää yhden tarkastuslajin alueen ylittäviä aineistoja tai menetelmiä. Finanssipolitiikan tarkastus voisi hyötyä myös omasta standardikehikosta. Finanssipolitiikka soveltuu tarkastettavaksi ilman erityisiä rajauksia liittyen sen poliittisiin kytkentöihin tai yhteiskunnalliseen rooliin.
Julkaistujen finanssipolitiikan tarkastusten perusteella valtiontalouden tarkastusvirastossa tehty finanssipolitiikan tarkastustyö on jossain määrin eronnut muusta tarkastustyöstä, mutta eroavaisuudet eivät ole niin olennaisia, että siitä voitaisiin sanoa muodostuneen uusi tarkastuslaji. Finanssipolitiikan tarkastuksen asema organisaatiossa on muuttunut useita kertoja ja työntekijöissä on ollut vaihtuvuutta. Tarkastuslajin määritteleminen olisi mahdollisesti edellyttänyt selkeämpää jatkuvuutta ja itsenäisempää asemaa organisaation sisällä. Toisaalta finanssipolitiikan tarkastaminen on voinut muuttaa tuloksellisuustarkastusta vastaamaan niitä tavoitteita, joita finanssipolitiikan tarkastukselle on asetettu.
Finanssipolitiikan tarkastus voidaan nähdä vastauksena yhteiskunnalliseen tarpeeseen saada tarkastuksellista ja vastuullistavaa tietoa finanssipolitiikkaan liittyvästä päätöksenteosta ja toimista. Finanssipolitiikan tarkastukselle voisi olla mahdollista määritellä rooli kansalaisten ja poliittisen päätöksenteon välisen luottamuksen ja tiedon lisäämisessä. Tarkastuksen lisäarvo suhteessa finanssipoliittisiin instituutioihin kiteytyy vastuullistamiseen. Kun tutkimus tai arviointi keskittyy usein ilmiön tarkasteluun ja selittämiseen, tarkastuksessa huomioidaan myös ihmiset, jotka tekevät päätöksiä ja niiden toimeenpanoa.