Yläkoulun ammattikulttuurit vuorovaikutuksessa : opettajien ja nuorisotyöntekijöiden yhteistyö ammattikulttuurien välisen viestinnän näkökulmasta
Maalismaa, Manne (2018)
Maalismaa, Manne
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201811192858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201811192858
Tiivistelmä
Nuorisotyön ja koulun välinen yhteistyö on monialaisen yhteistyön muoto, jota on pyritty vakiinnuttamaan työmuodoksi eri puolilla Suomea. Monialaisessa yhteistyössä on havaittu vuorovaikutukseen liittyviä haasteita ja toimiva vuorovaikutus on nostettu yhdeksi toimivan monialaisen yhteistyön edellytykseksi. Yksityiskohtaisempi ymmärrys vuorovaikutuksen merkityksestä monialaisessa yhteistyössä on kuitenkin toistaiseksi jäänyt tavoittamatta. Tämän tutkielman lähtökohtana on tarkastella monialaista yhteistyötä ammattikulttuurien välisenä vuorovaikutuksena, tarkasteltaviksi ammattiryhmiksi on valittu yläkoulun opettajat ja koulussa työskentelevät nuorisotyöntekijät. Vuorovaikutusta lähestytään sen kautta, miten tarkasteltavat ammattiryhmät jäsentävät vuorovaikutuksen käsitteen ja arvioivat ammatissaan tarpeellista vuorovaikutusosaamista.
Tutkielman aineisto koostuu kahdestatoista teemahaastattelusta, jotka jakautuvat kahteen ryhmään. Kuusi aineistoon haastatelluista on ammatiltaan yläkoulun opettajia ja kuusi työskentelee nuorisotyöntekijänä yläkoulussa. Aineisto on analysoitu fenomenografisella analyysitavalla ja tulosten pohjalta on koottu vertikaaliset kuvauskategoriat, jotka kertovat ammattiryhmien tavasta jäsentää vuorovaikutuksen käsitettä, eritellä ammatissa tarvittavaa vuorovaikutusosaamista sekä kuvata omaa ja toisen ammattiryhmän kulttuuria.
Tutkielman tulosten perusteella tarkasteltujen ammattiryhmien tavat jäsentää vuorovaikutuksen käsitettä ja arvioida alakohtaista vuorovaikutusosaamista eroavat toisistaan ja tarkasteltujen ammattiryhmien kulttuurit ovat keskenään erilaisia. Tutkielman tulosten valossa ammattikulttuurien välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen ja huomioiminen voisi edistää monialaisen yhteistyön toimivuutta.
Tutkielman aineisto koostuu kahdestatoista teemahaastattelusta, jotka jakautuvat kahteen ryhmään. Kuusi aineistoon haastatelluista on ammatiltaan yläkoulun opettajia ja kuusi työskentelee nuorisotyöntekijänä yläkoulussa. Aineisto on analysoitu fenomenografisella analyysitavalla ja tulosten pohjalta on koottu vertikaaliset kuvauskategoriat, jotka kertovat ammattiryhmien tavasta jäsentää vuorovaikutuksen käsitettä, eritellä ammatissa tarvittavaa vuorovaikutusosaamista sekä kuvata omaa ja toisen ammattiryhmän kulttuuria.
Tutkielman tulosten perusteella tarkasteltujen ammattiryhmien tavat jäsentää vuorovaikutuksen käsitettä ja arvioida alakohtaista vuorovaikutusosaamista eroavat toisistaan ja tarkasteltujen ammattiryhmien kulttuurit ovat keskenään erilaisia. Tutkielman tulosten valossa ammattikulttuurien välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen ja huomioiminen voisi edistää monialaisen yhteistyön toimivuutta.