Iltapäivälehtien evoluutio median murroksessa : Hiipuva printti, nouseva digitaalinen mahti ja ansaintamallin uusi asento
Kivioja, Pasi (2018)
Kivioja, Pasi
Tampereen yliopisto
2018
Journalistiikka - Journalism
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
Väitöspäivä
2018-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0904-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0904-6
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, miten iltapäivälehdet ovat muuttuneet Iltalehden markkinoille tulon jälkeen 1980. Iltapäivälehtien evoluutiota tarkastellaan osana mediakentän ja yhteiskunnan laajempaa murrosta. Viimeinen luku käsittelee iltapäivälehtien tulevaisuutta. Empiirisenä tutkimusaineistona ovat Ilta-Sanomien ja Iltalehden painetut lehdet vuosina 1985–2015 sekä verkko- ja mobiilietusivut vuosina 2013 ja 2016. Tutkimusaineisto koostuu myös kahdestakymmenestä media-asiantuntijoiden puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Lisäksi analyysin pohjana ovat muun muassa iltapäivälehtien tunnusluvut, lukijaprofiilit sekä mediatalouteen ja toimialan talousteoriaan liittyvä lähdekirjallisuus ja tutkimukset.
Empiiristä tutkimusaineistoa jäsennetään sisällönerittelyn avulla. Mediakentän murroksen ja iltapäivälehtien markkinatilanteen käsittelyssä sovelletaan teoriaohjaavaa ja teorialähtöistä analyysia. Teemallisen sisällönanalyysin avulla jäsennetyt mediapäättäjien ja -asiantuntijoiden haastattelut täydentävät kuvaa iltapäivälehtien muutoksen syistä mediatalouden viitekehyksessä.
Sisällönerittelyn tulokset osoittavat painettujen iltapäivälehtien muuttuneen vuosien 2005–2015 välillä rikoslehdistä populaareiksi politiikan ja talouden päivälehdiksi. Kun rikosaiheet siirtyivät printistä verkkoon, painetuissa lehdissä alkoi korostua yhteiskunnan ja politiikan aiheiden sekä rahaan, kulutukseen ja työhön liittyvien uutisten merkitys. Sisältöjä on siistitty muun muassa väkivaltauutisoinnissa ja seksuaalisen sisällön esittämisessä. Iltapäivälehdet ovat myös perhelehtimäistyneet.
Iltapäivälehdet ovat kyenneet kompensoimaan irtonumeromyynnin kutistumista nopeasti kasvavilla verkkomainonnan tuloilla, hinnankorotuksilla ja uusilla maksullisilla liitelehdillä. Markkinarakenteiden muutokset ovat kääntäneet iltapäivälehtien ansaintamallin uuteen asentoon. Päinvastoin kuin päivälehdistön puolella, jossa sisältötuottojen osuus on vahvistunut ja mainostulot suhteellisesti heikentyneet, iltapäivälehdissä mainosrahoitus on nyt ottamassa hallitsevan roolin.
Median kehitys etenee evolutiivisesti. Vakiintuneiden mediamuotojen on pakko muuttua ja sopeutua, kun tulee uusia mediamuotoja. Murros on kuitenkin alkanut jo ennen intensiivisen verkkouutisoinnin aikaa. Iltapäivälehtien niche, oma ekologinen lokero, on käynyt kapeaksi tabloidisoituneen median puristuksessa. Painettujen iltapäivälehtien liiketoimintamallin radikaali muutos tai jopa loppu häämöttää jo ovella.
Empiiristä tutkimusaineistoa jäsennetään sisällönerittelyn avulla. Mediakentän murroksen ja iltapäivälehtien markkinatilanteen käsittelyssä sovelletaan teoriaohjaavaa ja teorialähtöistä analyysia. Teemallisen sisällönanalyysin avulla jäsennetyt mediapäättäjien ja -asiantuntijoiden haastattelut täydentävät kuvaa iltapäivälehtien muutoksen syistä mediatalouden viitekehyksessä.
Sisällönerittelyn tulokset osoittavat painettujen iltapäivälehtien muuttuneen vuosien 2005–2015 välillä rikoslehdistä populaareiksi politiikan ja talouden päivälehdiksi. Kun rikosaiheet siirtyivät printistä verkkoon, painetuissa lehdissä alkoi korostua yhteiskunnan ja politiikan aiheiden sekä rahaan, kulutukseen ja työhön liittyvien uutisten merkitys. Sisältöjä on siistitty muun muassa väkivaltauutisoinnissa ja seksuaalisen sisällön esittämisessä. Iltapäivälehdet ovat myös perhelehtimäistyneet.
Iltapäivälehdet ovat kyenneet kompensoimaan irtonumeromyynnin kutistumista nopeasti kasvavilla verkkomainonnan tuloilla, hinnankorotuksilla ja uusilla maksullisilla liitelehdillä. Markkinarakenteiden muutokset ovat kääntäneet iltapäivälehtien ansaintamallin uuteen asentoon. Päinvastoin kuin päivälehdistön puolella, jossa sisältötuottojen osuus on vahvistunut ja mainostulot suhteellisesti heikentyneet, iltapäivälehdissä mainosrahoitus on nyt ottamassa hallitsevan roolin.
Median kehitys etenee evolutiivisesti. Vakiintuneiden mediamuotojen on pakko muuttua ja sopeutua, kun tulee uusia mediamuotoja. Murros on kuitenkin alkanut jo ennen intensiivisen verkkouutisoinnin aikaa. Iltapäivälehtien niche, oma ekologinen lokero, on käynyt kapeaksi tabloidisoituneen median puristuksessa. Painettujen iltapäivälehtien liiketoimintamallin radikaali muutos tai jopa loppu häämöttää jo ovella.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]