How to help war-affected children : Effectiveness of psychosocial intervention to improve social-emotional competencies and resilience
Diab, Marwan (2018)
Diab, Marwan
Tampere University Press
2018
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-11-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0886-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0886-5
Tiivistelmä
Sotakokemuksilla tiedetään olevan vakavia seurauksia lasten mielenterveyteen. Siksi on ensiarvoisen tärkeää auttaa heitä selviytymään sodan aiheuttamista traumaattisista kokemuksista. Psykososiaaliset interventiot pyrkivät ennaltaehkäisemään lasten psykopatologisia oireita ja häiriöitä, sekä tukemaan heidän tervettä kehitystään, lisäämään psyykkistä hyvinvointia edistäviä ja suojelevia tekijöitä ja tukemaan heidän psyykkistä kestävyyttään.
Väitöskirjatutkimus analysoi Teaching Recovery Techniques (TRT)-psykososiaalisen intervention vaikuttavuutta parantaa sotakokemuksille altistuneiden lasten sosiaalisia suhteita ja lisätä heidän sosiaalis-emotionaalisia voimavaroja ja psyykkistä kestävyyttä. Lisäksi tutkitaan millaiset tunteiden säätelykeinot ovat tehokkaita suojelemaan lasten mielenterveyttä sotatrauman kielteisiltä seurauksilta.
Tutkimus suoritettiin Palestiinassa, Gazan kaistaleella vuoden 2008/2009 sodan jälkeen. Tutkimukseen osallistui 482 palestiinalaislasta, iältään 10-13 vuotiasta tyttöä ja poikaa, joista puolet satunnaistettiin TRT interventioon ja puolet toimivat kontrolliryhmänä (joka sai intervention myöhemmin). TRT intervention ryhmät kokoontuivat koulutyön jälkeen ja interventioihin erikoistuneet psykologit toimivat ohjaajina. Intervention kesto oli kaksi kuukautta, ja siihen sisältyi kaksi kahdentunnin viikottaista tapaamiskertaa. TRT interventio perustuu kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan ja soveltaa sen tehokkaita parantamiselementtejä. Tutkimuksen mittauspisteet olivat ennen interventiota (T1), intervention jälkeen (T2), sekä kuusi kuukautta intervention loputtua (T3).
Lasten mielenterveys käsitteellistettiin tasapainona psyykkisten oireiden ja psykososiaalisten vahvuuksien välillä. Lapset raportoivat jälkitraumaattisia stressioireita (PTSD), depressio-, ahdistus- ja aggressio-oireita sekä psykososiaalisia voimavaroja. Resilienssiä mitattiin prososiaalisten vahvuuksien ja voimavarojen määrällä. Lapset raportoivat kokemiaan sotatraumoja, joita olivat esimerkiksi perheen jäsenten kuolema ja loukkaantuminen, kauheuksien todistaminen, kodin ja ympäristön tuho ja kuoleman pelko. Lasten sosiaalisia suhteita kartoitettiin toveri- ja ystäväsuhteiden, sekä sisarussuhteiden laadun avulla. Sisaruutta kuvaavat esimerkiksi suhteiden läheisyys, kilpailu ja mustasukkaisuus sekä konfliktit. Emotionaalista säätelyä mitattiin lasten reaktioilla tunteita herättävissä tilanteissa, kuten yksinjääminen, menetykset ja turhautumiset.
Tutkimustulokset ovat osatutkimusten mukaan seuraavat. Ensimmäisessä osatutkimuksessa (Artikkeli I) tutkittiin psykososiaalisen intervention, TRT, vaikuttavuutta lisätä lasten tukea-antavia ja läheisiä sosiaalisia suhteita, erityisesti toveri-, ystävyys- ja sisarussuhteita. Edelleen tutkittiin selittävätkö (välittävä rooli) paremmat sosiaaliset suhteet TRT:n yhteyttä parantuneeseen mielenterveyteen, osoitettuna PTSD, depressio ja psykologisten oireiden vähentymisenä ja psykososiaalisten voimavarojen lisääntymisenä. Tulosten mukaan TRT intervention vaikutukset erosivat tytöillä ja pojilla: poikien yksinäisyys laski interventioryhmässä ja lisääntyi kontrolliryhmässä, kun taas tytöillä TRT ei ollut yhteydessä toverisuhteisiin. Kontrolliryhmän tyttöjen sisaruuskilpailu lisääntyi ja säilyi samana TRT interventioryhmässä. Oletusten vastaisesti TRT ei ollut kokonaisvaltaisen vaikuttava lasten sosiaalisten suhteiden parantajana. Parantuneet toverisuhteet välittävät osittain intervention myönteisiä vaikutuksia lasten mielenterveyteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta sosiaalisten suhteiden olevan tärkeitä traumoja kokeneiden lasten auttamisessa, kun huomioidaan tyttöjen ja poikien erot.
Toisessa osatutkimuksessa (Artikkeli II) tutkittiin psykososiaalisen TRT intervention vaikuttavuutta lisätä lasten resilienssiä, eli psykososiaalisia voivaroja ja psyykkistä taipuisuutta ja kestävyyttä. Resilienssin tutkiminen koettiin tärkeäksi, sillä sodan olosuhteissa elävien lasten myönteisiä kokemuksia tulisi lisätä tukemaan heidän hyvinvointiaan. Osatutkimuksessa analysoitiin lisäksi perhesuhteiden, erityisesti vanhempien ja lasten välisen kiintymyssuhteen roolia resilienssin lisäämisessä intervention kuluessa. Tulokset osoittivat, että TRT ei ollut vaikuttava lasten resilienssin suhteen, eli interventioon osallistuneilla lapsilla ei tapahtunut tilastollisesti merkittävää lisääntymistä prososiaalisen käyttäytymisen tai psykososiaalisten voimavarojen suhteen, kun heidän altistumisensa sotatraumoille kontrolloitiin. Myöskään vanhempien ja lasten kiintymyssuhteella ei ollut tilastollisesti merkitsevää roolia lasten resilienssin tason tai interventioon liittyvän muutoksen suhteen. Johtopäätöksenä on, että TRT ei ole tarpeeksi vaikuttava interventio myönteisen kehityksen ja sotatraumoja kokeneiden lasten kestävyyden lujittamisessa.
Kolmannessa osatutkimuksessa (Artikkeli III) tutkittiin, millaiset emootioiden säätelykeinot olisivat tehokkaita suojelemaan lasten mielenterveyttä traumaattisten sotakokemusten kielteisiltä seurauksilta. Lapset voivat säädellä sotaan liittyviä tunteitaan, kuten vihaa, surua ja pelkoa, mm. suuntaamalla tarkkaavuutta toisaalle, kontrolloimalla ja tukahduttamalla tai tukeutumalla toisiin ihmisiin tai omiin voimavaroihin. Tulokset osoittivat, että mikään tunteidensäätelyn keinoista ei pystynyt suojelemaan lasten mielenterveyttä vakavilta sotakokemuksilta. Mutta suora yhteys havaittiin omiin voimavaroihin tukeutumisen ja alhaisten depressiivisyysoireiden välillä, ja toisiin ihmisiin tukeutumisen ja psykososiaalisten voimavarojen välillä. Sen sijaan tunteiden kontrollointi ja tukahduttaminen olivat kokonaisvaltaisesti yhteydessä lasten vakaviin mielenterveyden ongelmiin.
Johtopäätöksenä on, että psykososiaalisten interventiomenetelmien sotatraumatisoituneiden lasten auttamisessa tulisi tukea kokonaisvaltaisesti lasten kehitystä, mielenterveyden edistämisen lisäksi. Toisin sanojen sosiaaliset suhteet, tunteiden säätely ja perhesuhteet on huomioitava luonnollisina voimavaroina. Tutkimuksessa pohditaan kriittisesti psykososiaalisten interventioden sopivuutta eri kulttuureissa.
Väitöskirjatutkimus analysoi Teaching Recovery Techniques (TRT)-psykososiaalisen intervention vaikuttavuutta parantaa sotakokemuksille altistuneiden lasten sosiaalisia suhteita ja lisätä heidän sosiaalis-emotionaalisia voimavaroja ja psyykkistä kestävyyttä. Lisäksi tutkitaan millaiset tunteiden säätelykeinot ovat tehokkaita suojelemaan lasten mielenterveyttä sotatrauman kielteisiltä seurauksilta.
Tutkimus suoritettiin Palestiinassa, Gazan kaistaleella vuoden 2008/2009 sodan jälkeen. Tutkimukseen osallistui 482 palestiinalaislasta, iältään 10-13 vuotiasta tyttöä ja poikaa, joista puolet satunnaistettiin TRT interventioon ja puolet toimivat kontrolliryhmänä (joka sai intervention myöhemmin). TRT intervention ryhmät kokoontuivat koulutyön jälkeen ja interventioihin erikoistuneet psykologit toimivat ohjaajina. Intervention kesto oli kaksi kuukautta, ja siihen sisältyi kaksi kahdentunnin viikottaista tapaamiskertaa. TRT interventio perustuu kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan ja soveltaa sen tehokkaita parantamiselementtejä. Tutkimuksen mittauspisteet olivat ennen interventiota (T1), intervention jälkeen (T2), sekä kuusi kuukautta intervention loputtua (T3).
Lasten mielenterveys käsitteellistettiin tasapainona psyykkisten oireiden ja psykososiaalisten vahvuuksien välillä. Lapset raportoivat jälkitraumaattisia stressioireita (PTSD), depressio-, ahdistus- ja aggressio-oireita sekä psykososiaalisia voimavaroja. Resilienssiä mitattiin prososiaalisten vahvuuksien ja voimavarojen määrällä. Lapset raportoivat kokemiaan sotatraumoja, joita olivat esimerkiksi perheen jäsenten kuolema ja loukkaantuminen, kauheuksien todistaminen, kodin ja ympäristön tuho ja kuoleman pelko. Lasten sosiaalisia suhteita kartoitettiin toveri- ja ystäväsuhteiden, sekä sisarussuhteiden laadun avulla. Sisaruutta kuvaavat esimerkiksi suhteiden läheisyys, kilpailu ja mustasukkaisuus sekä konfliktit. Emotionaalista säätelyä mitattiin lasten reaktioilla tunteita herättävissä tilanteissa, kuten yksinjääminen, menetykset ja turhautumiset.
Tutkimustulokset ovat osatutkimusten mukaan seuraavat. Ensimmäisessä osatutkimuksessa (Artikkeli I) tutkittiin psykososiaalisen intervention, TRT, vaikuttavuutta lisätä lasten tukea-antavia ja läheisiä sosiaalisia suhteita, erityisesti toveri-, ystävyys- ja sisarussuhteita. Edelleen tutkittiin selittävätkö (välittävä rooli) paremmat sosiaaliset suhteet TRT:n yhteyttä parantuneeseen mielenterveyteen, osoitettuna PTSD, depressio ja psykologisten oireiden vähentymisenä ja psykososiaalisten voimavarojen lisääntymisenä. Tulosten mukaan TRT intervention vaikutukset erosivat tytöillä ja pojilla: poikien yksinäisyys laski interventioryhmässä ja lisääntyi kontrolliryhmässä, kun taas tytöillä TRT ei ollut yhteydessä toverisuhteisiin. Kontrolliryhmän tyttöjen sisaruuskilpailu lisääntyi ja säilyi samana TRT interventioryhmässä. Oletusten vastaisesti TRT ei ollut kokonaisvaltaisen vaikuttava lasten sosiaalisten suhteiden parantajana. Parantuneet toverisuhteet välittävät osittain intervention myönteisiä vaikutuksia lasten mielenterveyteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta sosiaalisten suhteiden olevan tärkeitä traumoja kokeneiden lasten auttamisessa, kun huomioidaan tyttöjen ja poikien erot.
Toisessa osatutkimuksessa (Artikkeli II) tutkittiin psykososiaalisen TRT intervention vaikuttavuutta lisätä lasten resilienssiä, eli psykososiaalisia voivaroja ja psyykkistä taipuisuutta ja kestävyyttä. Resilienssin tutkiminen koettiin tärkeäksi, sillä sodan olosuhteissa elävien lasten myönteisiä kokemuksia tulisi lisätä tukemaan heidän hyvinvointiaan. Osatutkimuksessa analysoitiin lisäksi perhesuhteiden, erityisesti vanhempien ja lasten välisen kiintymyssuhteen roolia resilienssin lisäämisessä intervention kuluessa. Tulokset osoittivat, että TRT ei ollut vaikuttava lasten resilienssin suhteen, eli interventioon osallistuneilla lapsilla ei tapahtunut tilastollisesti merkittävää lisääntymistä prososiaalisen käyttäytymisen tai psykososiaalisten voimavarojen suhteen, kun heidän altistumisensa sotatraumoille kontrolloitiin. Myöskään vanhempien ja lasten kiintymyssuhteella ei ollut tilastollisesti merkitsevää roolia lasten resilienssin tason tai interventioon liittyvän muutoksen suhteen. Johtopäätöksenä on, että TRT ei ole tarpeeksi vaikuttava interventio myönteisen kehityksen ja sotatraumoja kokeneiden lasten kestävyyden lujittamisessa.
Kolmannessa osatutkimuksessa (Artikkeli III) tutkittiin, millaiset emootioiden säätelykeinot olisivat tehokkaita suojelemaan lasten mielenterveyttä traumaattisten sotakokemusten kielteisiltä seurauksilta. Lapset voivat säädellä sotaan liittyviä tunteitaan, kuten vihaa, surua ja pelkoa, mm. suuntaamalla tarkkaavuutta toisaalle, kontrolloimalla ja tukahduttamalla tai tukeutumalla toisiin ihmisiin tai omiin voimavaroihin. Tulokset osoittivat, että mikään tunteidensäätelyn keinoista ei pystynyt suojelemaan lasten mielenterveyttä vakavilta sotakokemuksilta. Mutta suora yhteys havaittiin omiin voimavaroihin tukeutumisen ja alhaisten depressiivisyysoireiden välillä, ja toisiin ihmisiin tukeutumisen ja psykososiaalisten voimavarojen välillä. Sen sijaan tunteiden kontrollointi ja tukahduttaminen olivat kokonaisvaltaisesti yhteydessä lasten vakaviin mielenterveyden ongelmiin.
Johtopäätöksenä on, että psykososiaalisten interventiomenetelmien sotatraumatisoituneiden lasten auttamisessa tulisi tukea kokonaisvaltaisesti lasten kehitystä, mielenterveyden edistämisen lisäksi. Toisin sanojen sosiaaliset suhteet, tunteiden säätely ja perhesuhteet on huomioitava luonnollisina voimavaroina. Tutkimuksessa pohditaan kriittisesti psykososiaalisten interventioden sopivuutta eri kulttuureissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4672]