Kohti uudistavaa oppimista : aikuisopiskelijoiden oppijatyypit ja kieltenopetuksen opetus- ja oppimiskäytänteiden uudistamistarpeet kansalaisopistojen ja työväenopiston kielikursseilla
Musakka, Kirsti (2018)
Musakka, Kirsti
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201811082800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201811082800
Tiivistelmä
Tämän tapaustutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa työväenopiston kontekstissa espanjan kielen aikuisopiskelijoiden näkemyksiä heidän omasta oppimisestaan ja itsestään oppijoina. Tutkimuskysymykset, joihin tässä tapaustutkimuksessa haettiin vastauksia, ovat jaoteltu kahteen pääkysymykseen. Ensimmäinen kysymys kohdistuu siihen, millaisia ovat aikuisopiskelijoiden omat näkemykset ja reflektio oppimisestaan ja millaisia erilaisia kieltenopiskelun oppijatyypejä on mahdollista tunnistaa tämän pohjalta. Toinen tutkimuskysymys etsii vastausta siihen, millaisia merkityksiä aikuisopiskelijat ja heidän opettajansa antavat omaehtoisen kieltenopiskelun opetus- ja oppimiskäytänteille ja millaisia tulkintoja toimintajärjestelmän näkökulmasta voidaan esittää kieltenopetuksen uudistamistarpeille.
Opettajien kohdalla tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua koskien aikuisten oppimista ja aikuisia oppijoina. Opiskelijaryhmien kohdalla tutkimusmenetelminä hyödynnettiin laadullista kyselylomaketta, jonka kysymyksiin annettiin runsaasti tilaa kirjoittaa. Aikuisopiskelijat pohtivat kirjallisissa vastauksissaan runsaasti vieraan kielen oppimistaan ja elämäntilannettaan. Tutkimuskysymyksiin liittyviä asiakokonaisuuksia lähestyttiin tutkimusanalyysissä erilaisin teoreettisin näkemyksin ja aiempien tutkimusten valossa.
Tutkimukseen vastanneet aikuisopiskelijat tuntuivat panostavan yllättävän paljon vieraan kielen opiskeluun. Yleinen vaikutelma niin opettajien kuin opiskelijoiden taholta oli tyytyväisyys ja iloisuus; vieraan kielen opiskelu koettiin mielekkäänä harrastuksena. Oman muistikyvyn kapeutumiseen liittyvät pelot nousivat kyselyissä keskeisesti esille, kuitenkin omaa totunnaista oppimisen tapaa reflektoitiin muistamisen kanssa täysin erillisenä tapahtumisena. Omien oppimiskäytänteiden uudelleen kehittämistä muistin tukipilareiksi ei osattu nähdä tarpeelliseksi. Aktiivinen ja passiivinen kielitaito erotettiin toisistaan niin ikään kahdeksi toisistaan jyrkästi erillään oleviksi kielen oppimisjärjestelmiksi. Yllättävä havainto tutkimuksessa oli myös se, että erittäin monet vanhemmatkin aikuisopiskelijat odottivat oppimisessaan haastetta.
Tämän tapaustutkimuksen päätuloksena aikuisopiskelijoiden vieraan kielen oppijatyypit voitiin jaotella neljään päätyyppiin: tarkkaavaisiin, haasteita haluaviin, vahvan tai heikon rajapinnan sekä sisäisen autonomian puolesta huolestuneisiin oppijoihin. Vapaan sivistystyön aikuisopiskelijat yleisesti opettajien mielestä osoittivat henkistä kestävyyttä ja hakivat selvästi `potkua elämään`.
ABSTRACT
In this case study was aimed to describe and explore in the context of the community college of the city of Tampere the viewpoints of the Spanish learning adults on they own learning process. This case study focuses on two main questions: the first one concerning the viewpoints of the learning process of the adult learners and how they reflect their learning, adding to the considering the different learning types that are recognizable and descriptive according to the inquiries of the study. The second study question consists of meanings that the adult learners and their teachers are giving concerning the self-directed practices of the education and learning, also the needs for transformation of the practices are considered through the activity models.
The interviews of the Spanish teachers concerned the themes such as the learning types of the adult learners and how the adults are to be described as the learners. As the methods of this case study were also using the qualitative questionnaires for the learners provided with the many empty lines allowed free writing and thinking aroused in the respondents. In the terms of the contents of the whole study the textual material was very rich. Many of the adult learners had reflected very deeply the meaning of this learning process to their momentary life span. The findings of the inquiries of this study were scrutinized from the different theoretical approaches and standpoints of the previous studies.
Surprisingly many learners seemed to invest much on their learning. The general atmosphere which was recognizable was full of contentment and cheer. As a hobby the Spanish learning was experienced very rewarding. The decelerating memory capacity bothered the majority of the adult learners. The idea of the transforming learning schemas or learning patterns was not connected as the mainstay to the actual memory working. Also the active and passive language competencies were separated very strictly like they were belonging to the totally different language systems. One of the meaningful details of the findings was, that even when people are getting older they need challenges in their learning.
The main results of this case study were the four categories of the learner types: the group with the high concentration, the group seeking for challenges, the group with the dispositions divided to the so called weak and strong ego boundaries and the last group was concerned about the autonomy in their own learning domain. From the Spanish teachers` perspective, the adult learners in the community college were provided with the good mental endurance. Evidently adults were looking `the kick-off ` for their life.
Opettajien kohdalla tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua koskien aikuisten oppimista ja aikuisia oppijoina. Opiskelijaryhmien kohdalla tutkimusmenetelminä hyödynnettiin laadullista kyselylomaketta, jonka kysymyksiin annettiin runsaasti tilaa kirjoittaa. Aikuisopiskelijat pohtivat kirjallisissa vastauksissaan runsaasti vieraan kielen oppimistaan ja elämäntilannettaan. Tutkimuskysymyksiin liittyviä asiakokonaisuuksia lähestyttiin tutkimusanalyysissä erilaisin teoreettisin näkemyksin ja aiempien tutkimusten valossa.
Tutkimukseen vastanneet aikuisopiskelijat tuntuivat panostavan yllättävän paljon vieraan kielen opiskeluun. Yleinen vaikutelma niin opettajien kuin opiskelijoiden taholta oli tyytyväisyys ja iloisuus; vieraan kielen opiskelu koettiin mielekkäänä harrastuksena. Oman muistikyvyn kapeutumiseen liittyvät pelot nousivat kyselyissä keskeisesti esille, kuitenkin omaa totunnaista oppimisen tapaa reflektoitiin muistamisen kanssa täysin erillisenä tapahtumisena. Omien oppimiskäytänteiden uudelleen kehittämistä muistin tukipilareiksi ei osattu nähdä tarpeelliseksi. Aktiivinen ja passiivinen kielitaito erotettiin toisistaan niin ikään kahdeksi toisistaan jyrkästi erillään oleviksi kielen oppimisjärjestelmiksi. Yllättävä havainto tutkimuksessa oli myös se, että erittäin monet vanhemmatkin aikuisopiskelijat odottivat oppimisessaan haastetta.
Tämän tapaustutkimuksen päätuloksena aikuisopiskelijoiden vieraan kielen oppijatyypit voitiin jaotella neljään päätyyppiin: tarkkaavaisiin, haasteita haluaviin, vahvan tai heikon rajapinnan sekä sisäisen autonomian puolesta huolestuneisiin oppijoihin. Vapaan sivistystyön aikuisopiskelijat yleisesti opettajien mielestä osoittivat henkistä kestävyyttä ja hakivat selvästi `potkua elämään`.
ABSTRACT
In this case study was aimed to describe and explore in the context of the community college of the city of Tampere the viewpoints of the Spanish learning adults on they own learning process. This case study focuses on two main questions: the first one concerning the viewpoints of the learning process of the adult learners and how they reflect their learning, adding to the considering the different learning types that are recognizable and descriptive according to the inquiries of the study. The second study question consists of meanings that the adult learners and their teachers are giving concerning the self-directed practices of the education and learning, also the needs for transformation of the practices are considered through the activity models.
The interviews of the Spanish teachers concerned the themes such as the learning types of the adult learners and how the adults are to be described as the learners. As the methods of this case study were also using the qualitative questionnaires for the learners provided with the many empty lines allowed free writing and thinking aroused in the respondents. In the terms of the contents of the whole study the textual material was very rich. Many of the adult learners had reflected very deeply the meaning of this learning process to their momentary life span. The findings of the inquiries of this study were scrutinized from the different theoretical approaches and standpoints of the previous studies.
Surprisingly many learners seemed to invest much on their learning. The general atmosphere which was recognizable was full of contentment and cheer. As a hobby the Spanish learning was experienced very rewarding. The decelerating memory capacity bothered the majority of the adult learners. The idea of the transforming learning schemas or learning patterns was not connected as the mainstay to the actual memory working. Also the active and passive language competencies were separated very strictly like they were belonging to the totally different language systems. One of the meaningful details of the findings was, that even when people are getting older they need challenges in their learning.
The main results of this case study were the four categories of the learner types: the group with the high concentration, the group seeking for challenges, the group with the dispositions divided to the so called weak and strong ego boundaries and the last group was concerned about the autonomy in their own learning domain. From the Spanish teachers` perspective, the adult learners in the community college were provided with the good mental endurance. Evidently adults were looking `the kick-off ` for their life.