Viisi keskustelua muutoksesta (VKM) -ohjelman prosessi ja tulokset yhdyskuntaseuraamusasiakkailla
Tolonen, Kari (2018)
Tolonen, Kari
Tampere University Press
2018
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-11-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0855-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0855-1
Tiivistelmä
Rikoksiin syyllistyneiden päihdekuntoutusta on tutkittu paljon vähemmän kuin heidän päihteiden käyttöään ja siihen liittyviä ongelmia. Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen, missä määrin motivoivasta haastattelusta (Miller & Rollnick, 2013) on apua rikoksiin syyllistyneiden päihdeongelmien vähentämisessä ja mikä tässä lähestymistavassa herättelee muutosta. Motivoiva haastattelu on juuri päihdehoitoon kehitetty asiakaskeskeinen ja ohjaava menetelmä (Miller & Rollnick, 1991), jossa asiakasta autetaan muuttamaan päihteiden käyttöään siihen liittyvän ambivalenssin ratkaisemisen ja sisäisen muutosmotivaation kasvun avulla.
Motivoivaan haastatteluun perustuva ruotsalainen Viisi keskustelua muutoksesta (VKM) -ohjelma (Farbring & Berge, 2006) on otettu laajasti käyttöön yhdyskunta-seuraamustyön piirissä. Koska motivoivan haastattelun tuloksista ja vaikuttavista osatekijöistä tiedetään hyvin vähän Suomessa, VKM-ohjelman työntekijöitä ja asiakkaita rekrytoitiin osallistumaan tähän sen prosessia ja tuloksia arvioivaan pilottitutkimukseen.
Tämä väitöskirja raportoi VKM-ohjelman välittömiä ja pidempiaikaisia tuloksia. Välittömät tulokset imenevät asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutuksesta ja myöhempiä tuloksia ilmentää asiakkaan päihteiden käyttö kuusi ja 12 kuukautta ohjelman jälkeen. Tutkimuskysymykseni ovat:
1) mitä välittömiä ja seurantatuloksia VKM-ohjelmalla on?
2) missä määrin rikosseuraamustyöntekijät noudattavat motivoivan haastattelun henkeä, periaatteita ja tekniikoita?
3) miten työntekijän käyttäytyminen on yhteydessä asiakkaan muutospuheeseen?
4) miten VKM-ohjekirjan noudattaminen vaikuttaa ohjelman tuloksiin? ja
5) mitkä tekijät näyttävät ennustavan asiakkaiden päihteiden käytön vähenemistä 6 ja 12 kuukauden seurannoissa?
Oman tutkimukseni taustoittamiseksi teen luvussa 3 systemaattisen katsauksen motivoivan haastattelun vaikutuksesta rikoksiin syyllistyneisiin avohoidossa ja rangaistuslaitoksissa. Luvussa 4 luon katsauksen motivoivan haastattelun prosessitutkimuksiin sen selvittämiseksi, mitä tähän mennessä on saatu selville tämän vuorovaikutustyylin toimivista osatekijöistä.
Tutkimukseen osallistui 25 työntekijää ja 50 päihteitä väärinkäyttävää rikoksen tekijää. Asiakkaiden ensimmäinen ja toinen keskustelu tallennettiin ja litteroitiin. Motivoivan haastattelun noudattamisen arvioimiseen käytin MITI-koodausjärjestelmää ja asiakkaan puheen koodaamiseen Paul Amrheinin sitoutumispuheen koodausmanuaalia. Asiakkaiden päihteiden käyttöä mitattiin alkutilanteessa ja seurantahaastatteluissa kyselylomakkeella, johon kuului esimerkiksi AUDIT- ja SDS-kysymykset. Kummankin istunnon jälkeen asiakkaita ja työntekijöitä pyydettiin täyttämään istunnon arviointilomake. Istunnon vuorovaikutusta tutkit-tiin korrelaatiometodilla. Ensisijaisen päihteen käytön muutosta 6 ja 12 kuukauden seurannoissa mallinnettiin hierarkkisella regressioanalyysilla.
6 ja 12 kk seurantoihin osallistui 84 % ja 72 % asiakkaista. Tapahtunut kato ei ollut systemaattista. Työntekijät noudattivat motivoivaa haastattelua hyvin. Motivoivan haastattelun hengen hallitsi taitavalla tasolla 74 % työntekijöistä. Työntekijöiden ilmaisuista oli motivoivan haastattelun mukaisia 82 %. Heikoimmat taidot olivat avointen kysymysten tekemisessä ja reflektioiden suhteessa kysymyksiin. Työntekijät myös noudattivat hyvin VKM -ohjelman manuaalia. Asiakkaiden AUDIT- ja juomishaittapisteet laskivat seurantavuoden aikana merkitsevästi. Työntekijän motivoivan haastattelun taidot ja asiakkaan muutospuhe korreloivat vahvasti.
Taloudellisin 12 kk tulosta ennustava malli sisälsi asiakkaan alkutilanteen luottamuksen ensisijaisen päihteen vähentämisen onnistumiseen, ohjaajan tiedon antamisen, asiakkaan muutoskykypuheen ja asiakkaan arvion istunnon sujuvuudesta. Negatiivista tulosta taas ennustivat yleisarvio keskustelun suuntaamisesta sekä työntekijän arvio asiakkaan tunneilmaisusta ja usko asiakkaan hoidossa jatkamiseen. Malli, johon sisältyi pelkästään merkitseviä ennustajia, selitti tuloksesta 64 %.
Tämän pilottitutkimuksen tulokset antavat alustavaa tukea VKM-ohjelmalle ja sen toteuttamiselle. Asiakkaat olivat varsin tyytyväisiä ensimmäisiin keskusteluihin ja ohjaajiinsa sekä VKM-ohjelmaan, joka onnistui vähentämään rikoksen tekijöiden päihteiden käytön ongelmia.
Työntekijöiden motivoivan haastattelun käyttö korreloi asiakkaan muutospuheen kanssa, mutta vuorovaikutusmuuttujista vain asiakkaan arvio keskustelun sujuvuudesta, työntekijän tiedon antaminen ja asiakkaan muutoskykyä koskeva puhe ennustivat lopullisessa mallissa ensisijaisen päihteen käytön vähenemistä. Työntekijät tarvitsevat enemmän harjoitusta avoimien kysymysten ja reflektioiden käytössä. Enemmän huomiota pitäisi suunnata asiakkaiden muutoskyvyn ja sitoutumisen vahvistamiseen.
Motivoivaan haastatteluun perustuva ruotsalainen Viisi keskustelua muutoksesta (VKM) -ohjelma (Farbring & Berge, 2006) on otettu laajasti käyttöön yhdyskunta-seuraamustyön piirissä. Koska motivoivan haastattelun tuloksista ja vaikuttavista osatekijöistä tiedetään hyvin vähän Suomessa, VKM-ohjelman työntekijöitä ja asiakkaita rekrytoitiin osallistumaan tähän sen prosessia ja tuloksia arvioivaan pilottitutkimukseen.
Tämä väitöskirja raportoi VKM-ohjelman välittömiä ja pidempiaikaisia tuloksia. Välittömät tulokset imenevät asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutuksesta ja myöhempiä tuloksia ilmentää asiakkaan päihteiden käyttö kuusi ja 12 kuukautta ohjelman jälkeen. Tutkimuskysymykseni ovat:
1) mitä välittömiä ja seurantatuloksia VKM-ohjelmalla on?
2) missä määrin rikosseuraamustyöntekijät noudattavat motivoivan haastattelun henkeä, periaatteita ja tekniikoita?
3) miten työntekijän käyttäytyminen on yhteydessä asiakkaan muutospuheeseen?
4) miten VKM-ohjekirjan noudattaminen vaikuttaa ohjelman tuloksiin? ja
5) mitkä tekijät näyttävät ennustavan asiakkaiden päihteiden käytön vähenemistä 6 ja 12 kuukauden seurannoissa?
Oman tutkimukseni taustoittamiseksi teen luvussa 3 systemaattisen katsauksen motivoivan haastattelun vaikutuksesta rikoksiin syyllistyneisiin avohoidossa ja rangaistuslaitoksissa. Luvussa 4 luon katsauksen motivoivan haastattelun prosessitutkimuksiin sen selvittämiseksi, mitä tähän mennessä on saatu selville tämän vuorovaikutustyylin toimivista osatekijöistä.
Tutkimukseen osallistui 25 työntekijää ja 50 päihteitä väärinkäyttävää rikoksen tekijää. Asiakkaiden ensimmäinen ja toinen keskustelu tallennettiin ja litteroitiin. Motivoivan haastattelun noudattamisen arvioimiseen käytin MITI-koodausjärjestelmää ja asiakkaan puheen koodaamiseen Paul Amrheinin sitoutumispuheen koodausmanuaalia. Asiakkaiden päihteiden käyttöä mitattiin alkutilanteessa ja seurantahaastatteluissa kyselylomakkeella, johon kuului esimerkiksi AUDIT- ja SDS-kysymykset. Kummankin istunnon jälkeen asiakkaita ja työntekijöitä pyydettiin täyttämään istunnon arviointilomake. Istunnon vuorovaikutusta tutkit-tiin korrelaatiometodilla. Ensisijaisen päihteen käytön muutosta 6 ja 12 kuukauden seurannoissa mallinnettiin hierarkkisella regressioanalyysilla.
6 ja 12 kk seurantoihin osallistui 84 % ja 72 % asiakkaista. Tapahtunut kato ei ollut systemaattista. Työntekijät noudattivat motivoivaa haastattelua hyvin. Motivoivan haastattelun hengen hallitsi taitavalla tasolla 74 % työntekijöistä. Työntekijöiden ilmaisuista oli motivoivan haastattelun mukaisia 82 %. Heikoimmat taidot olivat avointen kysymysten tekemisessä ja reflektioiden suhteessa kysymyksiin. Työntekijät myös noudattivat hyvin VKM -ohjelman manuaalia. Asiakkaiden AUDIT- ja juomishaittapisteet laskivat seurantavuoden aikana merkitsevästi. Työntekijän motivoivan haastattelun taidot ja asiakkaan muutospuhe korreloivat vahvasti.
Taloudellisin 12 kk tulosta ennustava malli sisälsi asiakkaan alkutilanteen luottamuksen ensisijaisen päihteen vähentämisen onnistumiseen, ohjaajan tiedon antamisen, asiakkaan muutoskykypuheen ja asiakkaan arvion istunnon sujuvuudesta. Negatiivista tulosta taas ennustivat yleisarvio keskustelun suuntaamisesta sekä työntekijän arvio asiakkaan tunneilmaisusta ja usko asiakkaan hoidossa jatkamiseen. Malli, johon sisältyi pelkästään merkitseviä ennustajia, selitti tuloksesta 64 %.
Tämän pilottitutkimuksen tulokset antavat alustavaa tukea VKM-ohjelmalle ja sen toteuttamiselle. Asiakkaat olivat varsin tyytyväisiä ensimmäisiin keskusteluihin ja ohjaajiinsa sekä VKM-ohjelmaan, joka onnistui vähentämään rikoksen tekijöiden päihteiden käytön ongelmia.
Työntekijöiden motivoivan haastattelun käyttö korreloi asiakkaan muutospuheen kanssa, mutta vuorovaikutusmuuttujista vain asiakkaan arvio keskustelun sujuvuudesta, työntekijän tiedon antaminen ja asiakkaan muutoskykyä koskeva puhe ennustivat lopullisessa mallissa ensisijaisen päihteen käytön vähenemistä. Työntekijät tarvitsevat enemmän harjoitusta avoimien kysymysten ja reflektioiden käytössä. Enemmän huomiota pitäisi suunnata asiakkaiden muutoskyvyn ja sitoutumisen vahvistamiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]