Inclusive Early Childhood Education and the Role of Peer Interaction: Brazil and Finland in dialogue
Madureira Ferreira, Juliene (2018)
Madureira Ferreira, Juliene
Tampere University Press
2018
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0884-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0884-1
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella päiväkodeissa tapahtuvaa inklusiivista varhaiskasvatusta kulttuurihistoriallisen viitekehyksessä peilaten erityisesti merkitysverkostoteoriaan.
Tutkimuksen keskeisin tavoite oli tuoda esiin erilaisia ja monitahoisia tekijöitä, jotka tukevat kehitysvammaisten lasten osallisuutta 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tämä tavoite jakautui neljään osaan, jotka selvittivät: (1) psykologian ja kasvatustieteen välisiä poikkitieteellisen dialogin mahdollisuuksia inklusiivisessa kasvatuksessa, (2) vertaisryhmien vuorovaikutuksen prosesseja, jotka edistävät osallisuutta tukevia ja rajoittavia tekijöitä, (3) yhteyksiä opettajien pedagogisten käytäntöjen ja oppimisympäristöjen järjestämisen välillä sekä (4) inklusiivisen kasvatuksen toteutumista, lähtökohdasta, jossa erityiskasvatus ja inklusiivinen kasvatus ymmärretään kahtena erillisenä sosiaalisena todellisuutena varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen menetelmällinen viitekehys tukeutui laadulliseen epistemologiaan, joka hyödyntää merkitysverkostoja. Tutkimukseen osallistui viisi kasvatuspsykologia, kolme varhaiskasvatuksen opettajaa, neljä 3,5–5-vuotiasta lasta, joilla oli diagnosoitu älyllinen kehitysvamma sekä heidän vertaisryhmäläisiään. Aineiston keräämiseen käytettiin videointia, havainnointia, puolistrukturoituja haastatteluja ja kenttäpäiväkirjaa kolmessa eri tutkimuksen vaiheessa. Aineisto analysoitiin jokaisen aineistonkeruun jälkeen. Videotallenteet analysoitiin mikrogeneettisellä menetelmällä. Haastattelujen, havainnointien ja kenttäpäiväkirjojen analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan osallisuutta tuettiin parhaiten ryhmän keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa, jotka aloitettiin ja joita ylläpidettiin dynaamisella käyttäytymisen säätelyllä. Opettajien valitsemat pedagogiset strategiat määrittelivät lasten osallisuuden mahdollisuuksia. Brasilian ja Suomen välinen vertailu osoitti, kuinka eri tavoin toteutetut pedagogiset strategiat vaikuttivat lasten kiinnittymiseen yhteiseen toimintaan, leikkiin ja keskinäiseen vuorovaikutukseen. Tämä puolestaan vaikutti siihen, millaiseksi lasten läsnäolo, osallisuus ja toiminta rakentuivat. Tutkimus toi esiin myös ristiriitaisuutta sen suhteen, mikä olisi paras tapa ymmärtää lasten kasvatuksellisia tarpeita. Tulosten mukaan lasten kiinnostus vertaisia kohtaan ja pyrkimys heidän pariinsa oli avainasemassa molemmissa maissa.
Kaikkiaan, tulokset tukevat keskustelua, jossa psykologian ja kasvatustieteen leikkauspiste kohdentuu siihen työhön, joka pyrkii luomaan pohjaa inklusiiviselle toiminnalle inhimillisen kehityksen näkökulmasta. Merkitysverkostot muodostivat viitekehyksen, joka johdattaa uudenlaisen paradigman mukaista kehitystä ja inkluusiopedagogiikan toteuttamista monimuotoisissa kasvatuksellisissa konteksteissa. Lisäksi ne osoittivat oppimisen ja kehityksen erottamattoman keskinäisen riippuvuuden.
Tutkimuksen keskeisin tavoite oli tuoda esiin erilaisia ja monitahoisia tekijöitä, jotka tukevat kehitysvammaisten lasten osallisuutta 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tämä tavoite jakautui neljään osaan, jotka selvittivät: (1) psykologian ja kasvatustieteen välisiä poikkitieteellisen dialogin mahdollisuuksia inklusiivisessa kasvatuksessa, (2) vertaisryhmien vuorovaikutuksen prosesseja, jotka edistävät osallisuutta tukevia ja rajoittavia tekijöitä, (3) yhteyksiä opettajien pedagogisten käytäntöjen ja oppimisympäristöjen järjestämisen välillä sekä (4) inklusiivisen kasvatuksen toteutumista, lähtökohdasta, jossa erityiskasvatus ja inklusiivinen kasvatus ymmärretään kahtena erillisenä sosiaalisena todellisuutena varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen menetelmällinen viitekehys tukeutui laadulliseen epistemologiaan, joka hyödyntää merkitysverkostoja. Tutkimukseen osallistui viisi kasvatuspsykologia, kolme varhaiskasvatuksen opettajaa, neljä 3,5–5-vuotiasta lasta, joilla oli diagnosoitu älyllinen kehitysvamma sekä heidän vertaisryhmäläisiään. Aineiston keräämiseen käytettiin videointia, havainnointia, puolistrukturoituja haastatteluja ja kenttäpäiväkirjaa kolmessa eri tutkimuksen vaiheessa. Aineisto analysoitiin jokaisen aineistonkeruun jälkeen. Videotallenteet analysoitiin mikrogeneettisellä menetelmällä. Haastattelujen, havainnointien ja kenttäpäiväkirjojen analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan osallisuutta tuettiin parhaiten ryhmän keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa, jotka aloitettiin ja joita ylläpidettiin dynaamisella käyttäytymisen säätelyllä. Opettajien valitsemat pedagogiset strategiat määrittelivät lasten osallisuuden mahdollisuuksia. Brasilian ja Suomen välinen vertailu osoitti, kuinka eri tavoin toteutetut pedagogiset strategiat vaikuttivat lasten kiinnittymiseen yhteiseen toimintaan, leikkiin ja keskinäiseen vuorovaikutukseen. Tämä puolestaan vaikutti siihen, millaiseksi lasten läsnäolo, osallisuus ja toiminta rakentuivat. Tutkimus toi esiin myös ristiriitaisuutta sen suhteen, mikä olisi paras tapa ymmärtää lasten kasvatuksellisia tarpeita. Tulosten mukaan lasten kiinnostus vertaisia kohtaan ja pyrkimys heidän pariinsa oli avainasemassa molemmissa maissa.
Kaikkiaan, tulokset tukevat keskustelua, jossa psykologian ja kasvatustieteen leikkauspiste kohdentuu siihen työhön, joka pyrkii luomaan pohjaa inklusiiviselle toiminnalle inhimillisen kehityksen näkökulmasta. Merkitysverkostot muodostivat viitekehyksen, joka johdattaa uudenlaisen paradigman mukaista kehitystä ja inkluusiopedagogiikan toteuttamista monimuotoisissa kasvatuksellisissa konteksteissa. Lisäksi ne osoittivat oppimisen ja kehityksen erottamattoman keskinäisen riippuvuuden.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]