Space, memory and privacy in The Truman Show and Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Nummelin, Riia (2018)
Nummelin, Riia
2018
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-10-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201810192727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201810192727
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee yksityisyyden ilmenemistä elokuvissa The Truman Show ja Eternal Sunshine of the Spotless Mind tilan ja muistin käsitteiden kautta. Tutkielman tarkoituksena on osoittaa, että elokuvien päähenkilöiden yksityisyyttä rajoitetaan eri keinoin, jotka näkyvät siinä miten heidän ympäristönsä rakentuu ja kuinka heidän muistojaan esitellään.
Analysoin tutkielmassani tilan, muistin ja yksityisyyden yhteyttä tutkimalla elokuvien tarinoita ja analysoimalla kohtauksien kuvaustapoja. Tutkielmani teoreettinen tausta on rakennettu yhdistelemällä kirjallisuustieteiden eri näkökulmia, elokuvateoriaa sekä mediatutkimusta. Tilan teorian pääpaino on kirjallisessa kartografiassa, muistiteoriaosuus taas käsittelee kuinka kulttuurinen, kollektiivinen muisti vertautuu kuvauksiin yhden henkilön muistoista. Mediatutkimusosio käsittelee yksiyisyyttää mediamaailmassa, sen epäkohtia ja mahdollisuuksia. Elokuvateoriaa on yhdistelty tilan ja muistin teoriaan esimerkillistämään kuinka aiheita käsitellään elokuvissa.
Tutkielmani jakautuu teorialukuun sekä kolmeen analyysilukuun. Analyysiluvuissani tutkin kuinka yksityisyyden puute ilmenee tilassa tutkimalla toistuvia tiloja ja vertailemalla kuinka eri henkilöillä elokuvissa on enemmän tai vähemmän valtaa vaikuttaa siihen kuinka julkisia tai yksityisiä heidän ympäristönsä ovat. Toisaalta tutkin myös kuinka tilaan sitoutuva tarinankerronta paljastaa yksityisyyden puutetta analysoimalla tarinankerrontaa matka- ja kartoittamismetaforien kautta. Viimeisessä analyysiluvussa käsittelen kuinka muistojen kollektiivisuus ja toisaalta henkilökohtaisuus asettavat muistot ja identiteetin alttiiksi yksityisyyden loukkauksille.
Tutkielmani tulee johtopäätökseen, että elokuvissa tilan ja muistin yksityisyys on olematonta tai rajoitettua, ja että tavat, joilla yksityisyys on niissä rajoitettua ovat osittain vastakohtia toisilleen. The Truman Show – elokuvassa rajoitukset tulevat Trumanin elämää hallitsevasta tosi-tv-ohjelmasta johon hän voi vaikuttaa vain vähän, kun taas Eterna Sunshine of the Spotless Mind – elokuvassa rajoitukset ovat seurausta päähenkilöiden omista valinnoista.
Analysoin tutkielmassani tilan, muistin ja yksityisyyden yhteyttä tutkimalla elokuvien tarinoita ja analysoimalla kohtauksien kuvaustapoja. Tutkielmani teoreettinen tausta on rakennettu yhdistelemällä kirjallisuustieteiden eri näkökulmia, elokuvateoriaa sekä mediatutkimusta. Tilan teorian pääpaino on kirjallisessa kartografiassa, muistiteoriaosuus taas käsittelee kuinka kulttuurinen, kollektiivinen muisti vertautuu kuvauksiin yhden henkilön muistoista. Mediatutkimusosio käsittelee yksiyisyyttää mediamaailmassa, sen epäkohtia ja mahdollisuuksia. Elokuvateoriaa on yhdistelty tilan ja muistin teoriaan esimerkillistämään kuinka aiheita käsitellään elokuvissa.
Tutkielmani jakautuu teorialukuun sekä kolmeen analyysilukuun. Analyysiluvuissani tutkin kuinka yksityisyyden puute ilmenee tilassa tutkimalla toistuvia tiloja ja vertailemalla kuinka eri henkilöillä elokuvissa on enemmän tai vähemmän valtaa vaikuttaa siihen kuinka julkisia tai yksityisiä heidän ympäristönsä ovat. Toisaalta tutkin myös kuinka tilaan sitoutuva tarinankerronta paljastaa yksityisyyden puutetta analysoimalla tarinankerrontaa matka- ja kartoittamismetaforien kautta. Viimeisessä analyysiluvussa käsittelen kuinka muistojen kollektiivisuus ja toisaalta henkilökohtaisuus asettavat muistot ja identiteetin alttiiksi yksityisyyden loukkauksille.
Tutkielmani tulee johtopäätökseen, että elokuvissa tilan ja muistin yksityisyys on olematonta tai rajoitettua, ja että tavat, joilla yksityisyys on niissä rajoitettua ovat osittain vastakohtia toisilleen. The Truman Show – elokuvassa rajoitukset tulevat Trumanin elämää hallitsevasta tosi-tv-ohjelmasta johon hän voi vaikuttaa vain vähän, kun taas Eterna Sunshine of the Spotless Mind – elokuvassa rajoitukset ovat seurausta päähenkilöiden omista valinnoista.