Customer Ownership and Mutual Insurance Companies: Refining the role and processes of psychological ownership
Talonen, Antti (2018)
Talonen, Antti
Tampere University Press
2018
Vakuutustiede - Insurance
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-10-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0857-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0857-5
Tiivistelmä
Keskinäiset yhtiöt ovat vakuutusalan merkittäviä toimijoita, joiden yhteenlaskettu vakuutusmaksutulo on noin 1200 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Nämä asiakkaidensa omistamat vakuutusyhtiöt ovat kasvaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana alan markkinoita nopeammin ja niiden markkinaosuus maailmanlaajuisesti on noin 27 prosenttia. Tästä huolimatta keskinäisyyden ja asiakasomisteisuuden vakuutusalan tieteellinen tutkimus on niukkaa. Kysymys siitä, miten kuluttajat käytännössä kokevat omistajuuden, on vakuutusalan tutkimuksessa jäänyt vähäiselle huomiolle.
Aikaisemman kuluttajaosuuskuntatutkimuksen mukaan ymmärrystä asiakasomistajien käyttäytymisestä on mahdollista lisätä tarkastelemalla heidän yhtiötä kohtaan kokemaansa omistajuuden tunnetta (psykologinen omistajuus). Aiemmasta käsitteellisestä tutkimuksesta huolimatta psykologisen omistajuuden rooli suhteessa asiakasomisteisen yhtiön toiminnan tarkoitukseen on pysynyt jossain määrin epäselvänä. Aihepiiriä on käsitelty rajallisesti keskinäisten vakuutusyhtiöiden kontekstissa.
Tämän väitöskirjan yhteenveto-osuuden ja sitä tukevien neljän itsenäisen artikkelin tarkoituksena on lisätä (refine) ymmärrystä psykologisen omistajuuden roolista ja prosesseista asiakasomisteisuuden ja keskinäisen vakuutustoiminnan kontekstissa. Roolilla tarkoitetaan psykologisen omistajuuden asemointia suhteessa keskinäisen yhtiön toiminnan tarkoitukseen. Prosessit viittaavat psykologisen omistajuuden tunteen kehitysmekanismeihin yksilön mielessä sekä asiakasomisteisen yhtiön kyvykkyyksiin fasilitoida omistajuuden tunteen kehittymistä.
Väitöskirjan tuloksena on kolme toisiaan täydentävää kontribuutiota. Ensiksi, psykologisen omistajuuden rooli määrittyy asiakasomisteisen yhtiön asiakasarvon luonnin prosessien seurauksena. Täten psykologinen omistajuus integroituu asiakasomisteisen yhtiön toiminnan tarkoituksen kanssa. Toiseksi, asiakasomistajien kokema omistajuuden tunne ei välttämättä kehity. Keskinäisen yhtiön toiminta ja prosessit on voitu operationalisoida siten, että ne eivät käytännössä fasilitoi asiakasomistajien omistajuuden tunteen kehittymistä. Kolmanneksi, väitöskirja ehdottaa uuden analyysi-tason (yhtiö-taso) mukaan ottamista, jossa keskitytään tarkastelemaan keskinäisen yhtiön toiminnan eri osa-alueita ja niiden kyvykkyyksiä fasilitoida omistajuuden tunteen kehittymistä.
Aikaisemman kuluttajaosuuskuntatutkimuksen mukaan ymmärrystä asiakasomistajien käyttäytymisestä on mahdollista lisätä tarkastelemalla heidän yhtiötä kohtaan kokemaansa omistajuuden tunnetta (psykologinen omistajuus). Aiemmasta käsitteellisestä tutkimuksesta huolimatta psykologisen omistajuuden rooli suhteessa asiakasomisteisen yhtiön toiminnan tarkoitukseen on pysynyt jossain määrin epäselvänä. Aihepiiriä on käsitelty rajallisesti keskinäisten vakuutusyhtiöiden kontekstissa.
Tämän väitöskirjan yhteenveto-osuuden ja sitä tukevien neljän itsenäisen artikkelin tarkoituksena on lisätä (refine) ymmärrystä psykologisen omistajuuden roolista ja prosesseista asiakasomisteisuuden ja keskinäisen vakuutustoiminnan kontekstissa. Roolilla tarkoitetaan psykologisen omistajuuden asemointia suhteessa keskinäisen yhtiön toiminnan tarkoitukseen. Prosessit viittaavat psykologisen omistajuuden tunteen kehitysmekanismeihin yksilön mielessä sekä asiakasomisteisen yhtiön kyvykkyyksiin fasilitoida omistajuuden tunteen kehittymistä.
Väitöskirjan tuloksena on kolme toisiaan täydentävää kontribuutiota. Ensiksi, psykologisen omistajuuden rooli määrittyy asiakasomisteisen yhtiön asiakasarvon luonnin prosessien seurauksena. Täten psykologinen omistajuus integroituu asiakasomisteisen yhtiön toiminnan tarkoituksen kanssa. Toiseksi, asiakasomistajien kokema omistajuuden tunne ei välttämättä kehity. Keskinäisen yhtiön toiminta ja prosessit on voitu operationalisoida siten, että ne eivät käytännössä fasilitoi asiakasomistajien omistajuuden tunteen kehittymistä. Kolmanneksi, väitöskirja ehdottaa uuden analyysi-tason (yhtiö-taso) mukaan ottamista, jossa keskitytään tarkastelemaan keskinäisen yhtiön toiminnan eri osa-alueita ja niiden kyvykkyyksiä fasilitoida omistajuuden tunteen kehittymistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]