Suomalaista teknistä viestintää : Sinä- ja me-asenne kotoistamisstrategioina kodinkoneiden käyttöohjeissa 1945-1995
Suojanen, Tytti (2018)
Suojanen, Tytti
Tampere University Press
2018
Käännöstiede (englanti) - Translation Studies (English)
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-10-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0859-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0859-9
Tiivistelmä
Käyttöohjeet ovat arkipäivän tekstejä, jotka välittävät tietoa erilaisista teknisistä laitteista ja järjestelmistä sekä opastavat niiden käytössä. Teknisen viestinnän alaan kuuluvassa ensimmäisessä suomenkielisessä väitöskirjassa tutkittiin kotoistamisstrategioita, joilla kodinkoneita tehtiin käyttäjille tutuksi suomalaisissa käyttöohjeissa vuosina 1945–1995. Varsinkin 1950–60-luvuilla Suomessa tuli markkinoille paljon uutta kotitalousteknologiaa, jota valmistajien oli arkipäiväistettävä ja käyttäjien oli kesytettävä.
Tutkimuksessa analysoitiin 132 käyttöohjetta eri yrityksiltä laadulliseen tutkimukseen painottuvalla mixed methods -tutkimusotteella. Lisäksi siinä vertailtiin kahden perinteisen suomalaisyrityksen, Helkaman ja Upon, käyttöohjeita. Teoreettinen viitekehys on monitieteinen: teknisen viestinnän lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään retoriikkaa, uutta retoriikkaa, tekstilajitutkimusta sekä kulttuurisen, yhteiskunnallisen ja feministisen teknologian tutkimusta.
Väitöskirjassa tarkasteltiin ensinnäkin niin sanottua sinä-asennetta eli strategioita, joilla kodinkoneiden käyttäjiin vedotaan ja heidät otetaan käyttöohjeissa huomioon. Toisekseen keskityttiin keinoihin, joilla ohjeissa luodaan yhteisyyttä käyttöohjeiden kirjoittajan ja yrityksen sekä käyttäjän välille. Tätä varten tutkimuksessa luotiin me-asenteen käsite. Lisäksi työssä selvitettiin kotoistamisstrategioissa tapahtuneita muutoksia sekä niiden yhteyttä suomalaisen yhteiskunnan ja teknisen viestinnän kehitykseen.
Tutkimuksesta ilmenee, että käyttäjä otetaan ohjeissa huomioon varsin monipuolisesti. Käyttäjää puhutellaan suoraan ja asetetaan tiettyyn rooliin (rouva, asiakas). Häntä myös motivoidaan varsin monipuolisesti ja ohjeissa käytetään useampia strategioita yhtä aikaa: ohjeissa muun muassa vahvistetaan käyttäjän itseluottamusta ja osoitetaan, millainen palkinto tai uhka tietynlaisesta toiminnasta seuraa. Me-asenne näkyy esimerkiksi me-pronominin käytössä, yritysmaininnoissa sekä erilaisissa motivointikeinoissa. Aineiston analyysin tuloksena luotava me-asenteen käsite tarjoaa työkalun teknisen viestinnän tulevaan tutkimukseen, ja se on yksi väitöskirjan keskeisistä tuloksista.
Käyttäjiin vetoaminen eli sinä-asenne on käyttöohjeissa runsaampaa kuin me-asenteen ilmenemistavat, mikä myötäilee käyttöohjeille ja tekniselle viestinnälle tyypillistä käyttäjäpainotusta. Kotoistamisstrategioissa havaittiin myös selkeitä muutoksia: sekä sinä-asenne, eli retoriikan termein paatos-ulottuvuus, että me-asenne, eli eetos-ulottuvuus, ovat vahvempia ja monipuolisempia noin 1970-luvulle ulottuvissa ohjeissa kuin sitä uudemmassa aineistossa. Ohjeiden tehtävänä on ollut vakuuttaa käyttäjää uuden koneen hankinnan järkevyydestä, auttaa uuden teknologian hyväksymisessä ja kesyttämisessä sekä suostutella käyttäjä uskomaan, ettei koneen käytön opettelu ole vaikeaa. Tuloksista muodostuu käsitys, että mitä uudempi käyttöohje on kyseessä, sitä persoonattomampi ohje on ja sitä enemmän ohje on myös irrallaan käyttäjästä ja hänen käyttötilanteestaan. Siitä tulee niin sanottu katsojan ohjekirja.
Väitöskirja lisää ymmärrystä suomalaisesta teknisestä viestinnästä ja sen historiasta sekä käyttöohjeiden roolista suomalaisessa yhteiskunnassa. Se myös avaa uusia näkökulmia teknisille viestijöille sekä alan opettajille ja tutkijoille.
Tutkimuksessa analysoitiin 132 käyttöohjetta eri yrityksiltä laadulliseen tutkimukseen painottuvalla mixed methods -tutkimusotteella. Lisäksi siinä vertailtiin kahden perinteisen suomalaisyrityksen, Helkaman ja Upon, käyttöohjeita. Teoreettinen viitekehys on monitieteinen: teknisen viestinnän lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään retoriikkaa, uutta retoriikkaa, tekstilajitutkimusta sekä kulttuurisen, yhteiskunnallisen ja feministisen teknologian tutkimusta.
Väitöskirjassa tarkasteltiin ensinnäkin niin sanottua sinä-asennetta eli strategioita, joilla kodinkoneiden käyttäjiin vedotaan ja heidät otetaan käyttöohjeissa huomioon. Toisekseen keskityttiin keinoihin, joilla ohjeissa luodaan yhteisyyttä käyttöohjeiden kirjoittajan ja yrityksen sekä käyttäjän välille. Tätä varten tutkimuksessa luotiin me-asenteen käsite. Lisäksi työssä selvitettiin kotoistamisstrategioissa tapahtuneita muutoksia sekä niiden yhteyttä suomalaisen yhteiskunnan ja teknisen viestinnän kehitykseen.
Tutkimuksesta ilmenee, että käyttäjä otetaan ohjeissa huomioon varsin monipuolisesti. Käyttäjää puhutellaan suoraan ja asetetaan tiettyyn rooliin (rouva, asiakas). Häntä myös motivoidaan varsin monipuolisesti ja ohjeissa käytetään useampia strategioita yhtä aikaa: ohjeissa muun muassa vahvistetaan käyttäjän itseluottamusta ja osoitetaan, millainen palkinto tai uhka tietynlaisesta toiminnasta seuraa. Me-asenne näkyy esimerkiksi me-pronominin käytössä, yritysmaininnoissa sekä erilaisissa motivointikeinoissa. Aineiston analyysin tuloksena luotava me-asenteen käsite tarjoaa työkalun teknisen viestinnän tulevaan tutkimukseen, ja se on yksi väitöskirjan keskeisistä tuloksista.
Käyttäjiin vetoaminen eli sinä-asenne on käyttöohjeissa runsaampaa kuin me-asenteen ilmenemistavat, mikä myötäilee käyttöohjeille ja tekniselle viestinnälle tyypillistä käyttäjäpainotusta. Kotoistamisstrategioissa havaittiin myös selkeitä muutoksia: sekä sinä-asenne, eli retoriikan termein paatos-ulottuvuus, että me-asenne, eli eetos-ulottuvuus, ovat vahvempia ja monipuolisempia noin 1970-luvulle ulottuvissa ohjeissa kuin sitä uudemmassa aineistossa. Ohjeiden tehtävänä on ollut vakuuttaa käyttäjää uuden koneen hankinnan järkevyydestä, auttaa uuden teknologian hyväksymisessä ja kesyttämisessä sekä suostutella käyttäjä uskomaan, ettei koneen käytön opettelu ole vaikeaa. Tuloksista muodostuu käsitys, että mitä uudempi käyttöohje on kyseessä, sitä persoonattomampi ohje on ja sitä enemmän ohje on myös irrallaan käyttäjästä ja hänen käyttötilanteestaan. Siitä tulee niin sanottu katsojan ohjekirja.
Väitöskirja lisää ymmärrystä suomalaisesta teknisestä viestinnästä ja sen historiasta sekä käyttöohjeiden roolista suomalaisessa yhteiskunnassa. Se myös avaa uusia näkökulmia teknisille viestijöille sekä alan opettajille ja tutkijoille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4932]