Reflecting Changes in Early Childhood Education in the USA, Russia and Finland
Vlasov, Janniina (2018)
Vlasov, Janniina
Tampere University Press
2018
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0841-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0841-4
Tiivistelmä
Tämä väitöstutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen kehittymistä erilaisissa yhteiskunnallisissa järjestelmissä viimeisten vuosikymmenten aikana. Vertaileva tutkimus toteutettiin kolmessa yhteiskunnallisessa kontekstissa, Amerikan Yhdysvalloissa, Venäjällä ja Suomessa. Tutkimus tuottaa tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksessa ja sitä ympäröivässä yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset ovat haastaneet paitsi varhaiskasvatuksen toteuttamista ja pedagogiikkaa, vanhempien roolia varhaiskasvatuksen asiakkaina sekä viime kädessä vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä. Kansainvälistä vertailevaa tutkimusta sekä tietoa varhaiskasvatuksen kulttuurisista ja yhteiskunnallisista muutoksista on saatavilla varsin rajallisesti. Tämän väitöstutkimuksen tarkoitus on vastata tähän tarpeeseen.
Kaikissa tutkimusmaissa varhaiskasvatusjärjestelmät ovat erilaisia sekä tämän tutkimuksen että historian valossa tarkasteltuna. Yhdysvalloissa varhaiskasvatusjärjestelmä on hajanainen ja palvelut tuotetaan pääosin yksityisesti. Perheiden tekemät valinnat varhaiskasvatuspalveluiden suhteen ovat riippuvaisia perheen toiveista, varallisuudesta ja palveluiden saatavuudesta. Valtiollista ohjausta varhaiskasvatukseen ei ole. Venäjällä ja Suomessa tilanne on toisenlainen: varhaiskasvatuspalvelut ovat valtaosin julkisesti järjestettyjä ja perustuvat universaaliuden ideologialle.
Väitöskirja on artikkelimuotoinen ja koostuu kolmesta osatutkimuksesta, jotka kukin vastaavat tutkimustehtäviin toisiaan täydentävistä näkökulmista. Tutkimusaineisto kerättiin monimenetelmäisesti kolmessa eri vaiheessa, vuosina 1991, 2011 sekä 2014. Pitkä tutkimusprosessi, varhaiskasvatuksen kehittyminen sekä vertailevan tutkimustiedon lisääntyminen haastoivat muuttamaan ja kehittämään käytettyä tutkimusmetodologiaa. Vuoden 2011 aineistonkeruun jälkeen tutkimuksen epistemologinen painopiste muuttui ja kvantitatiivisesti kerättyä aineistoa hyödynnettiin focus group -haastattelujen keskustelumateriaalina. Tutkimusmaittain toteutetuissa ryhmäkeskusteluissa päiväkodin johtajat analysoivat vanhemmilta ja henkilöstöltä kerättyjä laadunarviointiaineistoja ja pohtivat, mikä varhaiskasvatuksessa oli muuttunut ja miksi. Tämän reflektiivisen menetelmän tarkoituksena oli tuottaa kulttuurisesti relevanttia tietoa varhaiskasvatuksessa tapahtuneista muutoksista. Tutkimuksessa kehitettyä menetelmää kutsuttiin reflektiiviseksi emic-analyysiksi ja sen tarkoitus oli vahvistaa vertailevan tutkimuksen kulttuurista luotettavuutta.
Väitöstutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatusta koskettavat muutokset institutionaalisessa varhaiskasvatuksessa, vanhempien roolissa suhteessa varhaiskasvatukseen ja vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä linkittyvät vahvasti toisiinsa. Yhteiskunnan sekä vanhempien odotukset varhaiskasvatusta kohtaan nähtiin kasvaneen jokaisessa tutkimusmaassa, mutta tulokset antavat kuitenkin viitteitä siihen, etteivät ympäröivän yhteiskunnan odotukset sekä varhaiskasvatuksen sisäiset kehittymispyrkimykset kaikilta osin kohtaa. Paineet tulosvastuullisuuden kasvamiselle varhaiskasvatuksessa etenkin Yhdysvalloissa olivat ristiriidassa varhaiskasvatuksen ammattilaisten pedagogisten pyrkimysten kanssa. Venäjällä ja Suomessa lasten yksilöllisyyttä korostavaa pedagogiikkaa on vahvistettu opetussuunnitelmissa, mutta yhteiskunnallisten investointien riittämättömyys koettiin estävän tämän ideaalin toteuttamista.
Kaikissa maissa vanhempien rooli varhaiskasvatuksen asiakkaina nähtiin muuttuneen ja siinä korostui kuluttaja-asiakkaan rooli. Vanhempien muuttunut rooli sekä vaatimukset lisätä vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa haastavat kehittämään kasvatusyhteistyön tavoitteita ja periaatteita niin ohjausjärjestelmän kuin pedagogiikan toteutumisen tasolla. Varhaiskasvatuksen muutokset edellyttävät entistä vahvempaa ammatillisuutta sekä uudenlaisen kasvatusajattelun omaksumista niin opettajien kuin johtajien keskuudessa.
Tutkimuksessa sovelletun vertailevan tutkimusotteen tuottaman ymmärryksen kautta voidaan nostaa tarkasteluun varhaiskasvatuspoliittisen päätöksenteon näkökulmasta keskeisiä kysymyksiä niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla sekä tarkastella mahdollisia tulevaisuuden kehityskulkuja ja vaikutussuhteita. Tutkimustulosten asettaminen laajempaan yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja historialliseen kehykseen auttaa ymmärtämään, kuinka kansallinen varhaiskasvatusjärjestelmämme on muotoutunut ja siten tunnistaa paremmin sen vahvuuksia ja kehittämisen kohteita.
Kaikissa tutkimusmaissa varhaiskasvatusjärjestelmät ovat erilaisia sekä tämän tutkimuksen että historian valossa tarkasteltuna. Yhdysvalloissa varhaiskasvatusjärjestelmä on hajanainen ja palvelut tuotetaan pääosin yksityisesti. Perheiden tekemät valinnat varhaiskasvatuspalveluiden suhteen ovat riippuvaisia perheen toiveista, varallisuudesta ja palveluiden saatavuudesta. Valtiollista ohjausta varhaiskasvatukseen ei ole. Venäjällä ja Suomessa tilanne on toisenlainen: varhaiskasvatuspalvelut ovat valtaosin julkisesti järjestettyjä ja perustuvat universaaliuden ideologialle.
Väitöskirja on artikkelimuotoinen ja koostuu kolmesta osatutkimuksesta, jotka kukin vastaavat tutkimustehtäviin toisiaan täydentävistä näkökulmista. Tutkimusaineisto kerättiin monimenetelmäisesti kolmessa eri vaiheessa, vuosina 1991, 2011 sekä 2014. Pitkä tutkimusprosessi, varhaiskasvatuksen kehittyminen sekä vertailevan tutkimustiedon lisääntyminen haastoivat muuttamaan ja kehittämään käytettyä tutkimusmetodologiaa. Vuoden 2011 aineistonkeruun jälkeen tutkimuksen epistemologinen painopiste muuttui ja kvantitatiivisesti kerättyä aineistoa hyödynnettiin focus group -haastattelujen keskustelumateriaalina. Tutkimusmaittain toteutetuissa ryhmäkeskusteluissa päiväkodin johtajat analysoivat vanhemmilta ja henkilöstöltä kerättyjä laadunarviointiaineistoja ja pohtivat, mikä varhaiskasvatuksessa oli muuttunut ja miksi. Tämän reflektiivisen menetelmän tarkoituksena oli tuottaa kulttuurisesti relevanttia tietoa varhaiskasvatuksessa tapahtuneista muutoksista. Tutkimuksessa kehitettyä menetelmää kutsuttiin reflektiiviseksi emic-analyysiksi ja sen tarkoitus oli vahvistaa vertailevan tutkimuksen kulttuurista luotettavuutta.
Väitöstutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatusta koskettavat muutokset institutionaalisessa varhaiskasvatuksessa, vanhempien roolissa suhteessa varhaiskasvatukseen ja vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä linkittyvät vahvasti toisiinsa. Yhteiskunnan sekä vanhempien odotukset varhaiskasvatusta kohtaan nähtiin kasvaneen jokaisessa tutkimusmaassa, mutta tulokset antavat kuitenkin viitteitä siihen, etteivät ympäröivän yhteiskunnan odotukset sekä varhaiskasvatuksen sisäiset kehittymispyrkimykset kaikilta osin kohtaa. Paineet tulosvastuullisuuden kasvamiselle varhaiskasvatuksessa etenkin Yhdysvalloissa olivat ristiriidassa varhaiskasvatuksen ammattilaisten pedagogisten pyrkimysten kanssa. Venäjällä ja Suomessa lasten yksilöllisyyttä korostavaa pedagogiikkaa on vahvistettu opetussuunnitelmissa, mutta yhteiskunnallisten investointien riittämättömyys koettiin estävän tämän ideaalin toteuttamista.
Kaikissa maissa vanhempien rooli varhaiskasvatuksen asiakkaina nähtiin muuttuneen ja siinä korostui kuluttaja-asiakkaan rooli. Vanhempien muuttunut rooli sekä vaatimukset lisätä vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa haastavat kehittämään kasvatusyhteistyön tavoitteita ja periaatteita niin ohjausjärjestelmän kuin pedagogiikan toteutumisen tasolla. Varhaiskasvatuksen muutokset edellyttävät entistä vahvempaa ammatillisuutta sekä uudenlaisen kasvatusajattelun omaksumista niin opettajien kuin johtajien keskuudessa.
Tutkimuksessa sovelletun vertailevan tutkimusotteen tuottaman ymmärryksen kautta voidaan nostaa tarkasteluun varhaiskasvatuspoliittisen päätöksenteon näkökulmasta keskeisiä kysymyksiä niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla sekä tarkastella mahdollisia tulevaisuuden kehityskulkuja ja vaikutussuhteita. Tutkimustulosten asettaminen laajempaan yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja historialliseen kehykseen auttaa ymmärtämään, kuinka kansallinen varhaiskasvatusjärjestelmämme on muotoutunut ja siten tunnistaa paremmin sen vahvuuksia ja kehittämisen kohteita.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]