Positiivinen pedagogiikka lukio-opetuksessa - vahvuusopetuksen käyttömahdollisuudet liikuntatunneilla
Toomingas, Liis (2018)
Toomingas, Liis
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-09-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201809102505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201809102505
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuuksia lukion liikuntatunneilla. Lähestyin aineistoa positiivisen psykologian näkökulmasta, keskittyen yksilön luonteenvahvuuksia kuvaaviin käsitteisiin. Luonteenvahvuudet vaikuttavat yksilön subjektiiviseen onnellisuuteen ja sen kautta henkisen vahvistumisen kokemiseen.
Subjektiivisen onnellisuuden kokemisessa korostuivat positiiviset tunteet, sitoutuminen elämään, ihmissuhteiden tärkeys, merkityksen kokeminen ja päämääriin kurkottaminen. Tutkimuksen aineisto oli kerätty 2018 tammikuun ja helmikuun vaihteessa kahdessa otteessa erään pohjalaisen lukion liikuntakurssilaisilta.
Aineiston hankinta tapahtui eläytymismenetelmällä ja yhteensä tarinoita kertyi 27 kappaletta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Fenomenografinen tutkimusote näkyy analyysin
muodostusvaiheessa kategorioiden muotoutumisena.
Lukio-opiskelijat kertoivat tarinoissaan luonteenvahvuuksia vahvistavista ja heikentävistä tekijöistä. Luonteenvahvuuksia vahvistavia tekijöitä olivat: kuuluminen johonkin, rohkeus kohdata ennakkoluulojaan, hyväksi tuntemisen kokemus sekä onnistuminen, kannustaminen ja kehuminen, kunnioitus sääntöjä ja toisiaan kohtaan. Luonteenvahvuuksia heikentävistä tekijöistä opiskelijat kirjoittivat seuraavista teemoista: itsestään riippumattomien tekijöiden vaikutuksista, itsensä vertaamisesta muihin, epäonnistumisen ja syrjäytymisen pelosta, kiusanteosta tunnilla ja sen jälkeen, liikuntatunnin keskeyttämisestä ja tulevaisuuden pelosta, joukkuemuodostuksissa syrjivistä toimintatavoista, keskinäisestä epäkunnioittavasta käytöksestä ja piittaamattomuudesta sääntöjä kohtaan.
Positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuudet liikuntatunneilla näkyivät luonteenvahvuuksia vahvistavissa tekijöissä. Kuuluminen johonkin sai aikaiseksi ryhmäytymisen tunteen. Rohkeus kohdata omia ennakkoluuloja kertoo päämääriin kurkottamisesta. Hyväksi tuntemisen kokemukset ja onnistumiset kertovat positiivisista tunteista. Kannustaminen ja kehuminen lisäävät tunnin merkityksellisyyden kokemista. Kunnioitus toisiaan ja sääntöjään kohtaan kertovat keskinäisistä ihmissuhteista sekä halusta toimia oikeudenmukaisesti ja toisia kunnioittavasti.
Subjektiivisen onnellisuuden kokemisessa korostuivat positiiviset tunteet, sitoutuminen elämään, ihmissuhteiden tärkeys, merkityksen kokeminen ja päämääriin kurkottaminen. Tutkimuksen aineisto oli kerätty 2018 tammikuun ja helmikuun vaihteessa kahdessa otteessa erään pohjalaisen lukion liikuntakurssilaisilta.
Aineiston hankinta tapahtui eläytymismenetelmällä ja yhteensä tarinoita kertyi 27 kappaletta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Fenomenografinen tutkimusote näkyy analyysin
muodostusvaiheessa kategorioiden muotoutumisena.
Lukio-opiskelijat kertoivat tarinoissaan luonteenvahvuuksia vahvistavista ja heikentävistä tekijöistä. Luonteenvahvuuksia vahvistavia tekijöitä olivat: kuuluminen johonkin, rohkeus kohdata ennakkoluulojaan, hyväksi tuntemisen kokemus sekä onnistuminen, kannustaminen ja kehuminen, kunnioitus sääntöjä ja toisiaan kohtaan. Luonteenvahvuuksia heikentävistä tekijöistä opiskelijat kirjoittivat seuraavista teemoista: itsestään riippumattomien tekijöiden vaikutuksista, itsensä vertaamisesta muihin, epäonnistumisen ja syrjäytymisen pelosta, kiusanteosta tunnilla ja sen jälkeen, liikuntatunnin keskeyttämisestä ja tulevaisuuden pelosta, joukkuemuodostuksissa syrjivistä toimintatavoista, keskinäisestä epäkunnioittavasta käytöksestä ja piittaamattomuudesta sääntöjä kohtaan.
Positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuudet liikuntatunneilla näkyivät luonteenvahvuuksia vahvistavissa tekijöissä. Kuuluminen johonkin sai aikaiseksi ryhmäytymisen tunteen. Rohkeus kohdata omia ennakkoluuloja kertoo päämääriin kurkottamisesta. Hyväksi tuntemisen kokemukset ja onnistumiset kertovat positiivisista tunteista. Kannustaminen ja kehuminen lisäävät tunnin merkityksellisyyden kokemista. Kunnioitus toisiaan ja sääntöjään kohtaan kertovat keskinäisistä ihmissuhteista sekä halusta toimia oikeudenmukaisesti ja toisia kunnioittavasti.