Johtajana kehittymisen motivaatio online-koulutusohjelmissa
Karlsson, Matti (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Karlsson, Matti
2018
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
Hyväksymispäivämäärä
2018-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201809062475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201809062475
Tiivistelmä
Tutkimuksessani olen selvittänyt opiskelijoiden johtajana kehittymisen motivaation tekijöitä ja ilmenemistä Tampereen Ammattikorkeakoulun (TAMK) englanninkielisissä online-johtamiskoulutusohjelmissa. Motivaatio on keskeisessä roolissa online-kursseilla opintojen loppuunsaattamisen ja johtajana kehittymisen kannalta.
Johtajana kehittymisen motivaatiota tutkittiin johtajana kehittymisen psykologisen pääoman konstruktion avulla. Tästä rakentui tutkimuksen viitekehys, jonka mukaan motivaatio ilmenee uskomuksena omaan pystyvyyteen, optimismina, toiveikkuutena ja sinnikkyytenä. Aiemman tutkimuksen mukaan motivaatioon yhteydessä olevia tekijöitä ovat työkuorma, oppimisilmapiiri, organisaation tuki ja sosiaalinen tuki.
Tutkimuksen aineistona käytettiin 1-3 viikon välein tehtyjä online-kyselyä ja opiskelijoiden kurssin lopuksi tekemiä reflektointeja ja motivaatiokuvaajia. Kyselyistä saatu numeerinen tieto muokattiin motivaation tekijöiden kehittymistä kuvaaviksi aikasarjoiksi, jotka tulkittiin laadullisia menetelmiä käyttäen yhdessä sanallisten reflektointien ja graafisten motivaatiokuvaajien kanssa. Lisäksi analysoitiin motivaation ilmenemistä suhteessa sen tekijöihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan ymmärtää paremmin opiskelijoiden motivaation tekijöitä ja ilmenemistä online-johtamiskoulutusohjelmissa. Motivaation ymmärtäminen voi auttaa kehittämään johtamiskoulutusohjelmia opiskelijoiden motivaatiota tukevilla rakenteellisilla ja pedagogisilla ratkaisuilla.
Johtajana kehittymisen motivaatiota tutkittiin johtajana kehittymisen psykologisen pääoman konstruktion avulla. Tästä rakentui tutkimuksen viitekehys, jonka mukaan motivaatio ilmenee uskomuksena omaan pystyvyyteen, optimismina, toiveikkuutena ja sinnikkyytenä. Aiemman tutkimuksen mukaan motivaatioon yhteydessä olevia tekijöitä ovat työkuorma, oppimisilmapiiri, organisaation tuki ja sosiaalinen tuki.
Tutkimuksen aineistona käytettiin 1-3 viikon välein tehtyjä online-kyselyä ja opiskelijoiden kurssin lopuksi tekemiä reflektointeja ja motivaatiokuvaajia. Kyselyistä saatu numeerinen tieto muokattiin motivaation tekijöiden kehittymistä kuvaaviksi aikasarjoiksi, jotka tulkittiin laadullisia menetelmiä käyttäen yhdessä sanallisten reflektointien ja graafisten motivaatiokuvaajien kanssa. Lisäksi analysoitiin motivaation ilmenemistä suhteessa sen tekijöihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan ymmärtää paremmin opiskelijoiden motivaation tekijöitä ja ilmenemistä online-johtamiskoulutusohjelmissa. Motivaation ymmärtäminen voi auttaa kehittämään johtamiskoulutusohjelmia opiskelijoiden motivaatiota tukevilla rakenteellisilla ja pedagogisilla ratkaisuilla.