Reframing Leadership in Chinese Merged Higher Education Institution
Li, Dong (2018)
Li, Dong
Tampere University Press
2018
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-09-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0816-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0816-2
Tiivistelmä
Kiinalaisessa yliopistojärjestelmässä toteutettiin 1990-luvulla 430 korkeakoulujen fuusiota. Nämä koskivat yli 1 400 korkeakoulua. Yliopistojen yhdistäminen on kompleksi prosessi. Väitöskirjassa tutkittiin yhtä fuusiota johtamisen näkökulmasta. Siinä analysoitiin korkeakoulujen yhdistämisen vaikutusta johtamiseen sekä johtamisen mallin vaikutusta yliopistojen integraatioon. Tutkija käytti teoreettisena viitekehyksenään Bolmanin ja Dealin organisaation johtamisen uudelleenkehystämisen teoriaa (reframing organization theory) tutkiessaan yhtä yliopistofuusiota ja sen johtamisen muutoksia sekä johtamisen mallien vaikutuksia fuusion toteutukseen.
Kiinassa yliopistojen fuusioprosessit ovat erityisiä keskusjohtoisuuden ja kommunistisen puolueen hallintojärjestelmän takia. Tutkimus luo kuvan tapaustutkimus menetelmillä yhdestä fuusioprosessista johtamisen näkökulmasta. Yliopiston johdon haasteita tarkastellaan keskijohdon näkökulmasta.
Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimus on tuottanut merkittävästi uutta tietoa kiinalaisen yliopistofuusion sisäisestä dynamiikasta. Tätä ei ole aiemmin tutkittu kiinalaisessa kontekstissa. Erityisesti analyysi on tuottanut tietoa johtamisen mallien muutoksista ja siitä kuinka johto on muuttanut johtamisen mallejaan vastatessaan johtamisen haasteisiin ja tehostaessaan johtamistaan. Tutkimus on tuottanut konkreettista tietoa kiinalaisille yliopistoille, jotka tulevaisuudessa suunnittelevat ja toteuttavat fuusioita. Tutkimuksen tuloksilla on myös arvoa johtajille, jotka työskentelevät fuusioituneissa yliopistoissa ja pyrkivät tehostamaan johtajuuttaan. Se on myös lähde yliopistojen johtamisen tutkijoille sekä niille, jotka soveltavat Bolmanin ja Dealin teoriaa organisaatioiden ja johtamisen tutkimuksessa.
Kiinassa yliopistojen fuusioprosessit ovat erityisiä keskusjohtoisuuden ja kommunistisen puolueen hallintojärjestelmän takia. Tutkimus luo kuvan tapaustutkimus menetelmillä yhdestä fuusioprosessista johtamisen näkökulmasta. Yliopiston johdon haasteita tarkastellaan keskijohdon näkökulmasta.
Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimus on tuottanut merkittävästi uutta tietoa kiinalaisen yliopistofuusion sisäisestä dynamiikasta. Tätä ei ole aiemmin tutkittu kiinalaisessa kontekstissa. Erityisesti analyysi on tuottanut tietoa johtamisen mallien muutoksista ja siitä kuinka johto on muuttanut johtamisen mallejaan vastatessaan johtamisen haasteisiin ja tehostaessaan johtamistaan. Tutkimus on tuottanut konkreettista tietoa kiinalaisille yliopistoille, jotka tulevaisuudessa suunnittelevat ja toteuttavat fuusioita. Tutkimuksen tuloksilla on myös arvoa johtajille, jotka työskentelevät fuusioituneissa yliopistoissa ja pyrkivät tehostamaan johtajuuttaan. Se on myös lähde yliopistojen johtamisen tutkijoille sekä niille, jotka soveltavat Bolmanin ja Dealin teoriaa organisaatioiden ja johtamisen tutkimuksessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]