Kunta työllisyydenhoitajana : Työpakosta kokeiluihin
Niemi, Heidi (2018)
Niemi, Heidi
Tampere University Press
2018
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-09-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0818-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0818-6
Tiivistelmä
Kunta työllisyydenhoitajana Työpakosta kokeiluihin
Perustuslain (731/1999) 18.2 § säätää seuraavasti: ”Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön.” Tähän Suomi on myös kansainvälisoikeudellisesti sitoutunut ja tavoitteeksi on asetettu täystyöllisyys. Kunnan toimintaa työn perusoikeuden toteuttamisessa määrittää tarkemmin kansallinen työllisyydenhoidon erityissääntely. Varsinkin 2000-luvulta lähtien sitä on kohdistettu yhä enenevässä määrin kuntiin.
Kuntalain (410/2015) 1.2 § säätää kunnan tehtäväksi edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa. Onnistunut työvoimapolitiikka vastaa molempiin. Perustuslain 121 § säätää kunnalle kuuluvasta itsehallinnosta. Kunnan yleinen toimiala on yksi kunnallisen itsehallinnon kulmakiviä ja se on jatkuvasti pienentynyt myös työllisyydenhoidon alueella. Normiohjauksen lisäksi resurssi- ja informaatio-ohjaus ovat lisänneet kuntien vastuuta etenkin pidempään työttöminä olleista. Tämä kunnallisoikeuden alaan kuuluva väitöstutkimus jakaantuu kahteen osaan.
Ensimmäisen osion tutkimustehtävänä on oikeussäännöstön systematisoinnin ja oikeusnormien sisältöjä koskevien tulkintakannanottojen avulla täsmentää kuntien itsehallinnollinen asema työllisyydenhoidon toimijakentässä. Päämetodina on oikeusdogmaattinen tarkastelutapa. Tutkielman toinen osio, empiriatarkastelu, kohdistaa tarkastelunsa nuorten työllistymisen tukemiseen. Tarkemman tarkastelun kohteena on vuosina 2015–2016 toteutettu nuorisotakuun kuntakokeilu, jossa sovellettiin lakia kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista (1350/2014, kuntakokeilulaki). Tutkimuksen toisessa osiossa oikeussosiologinen metodi on päämetodina. Molempia osioita täydennetään oikeushistoriallisen, oikeusvertailevan sekä oikeuspoliittisen tarkastelutavan avulla. Tutkimuksen rajauksena työttömän henkilön oletetaan olevan työhaluinen ja työkykyinen.
Oikeushistoriallinen näkökulma osoittaa tämän päivän ajattelutavassa työttömyyskysymystä kohtaan useita yhtymäkohtia menneeseen. Työllistymisen tukeminen oli alun perin kuntien tehtävä, kunnes se ensimmäisellä työllisyyslailla (672/1956) siirrettiin ensisijaisesti valtion vastuulle. Tutkimus tarkastelee koko sitä oikeussääntelyn kehityskaarta yhteiskuntapoliittisine taustatekijöineen, joka on johtanut kunnille säännellyn erityistoimialan lisääntymiseen ja yleisen toimialan kaventumiseen työllisyydenhoidon alueella.
Vuoden 1987 työllisyyslain kuntien työllistämisvelvoitteeseen liittyneen lakimuutoksen (1329/1996) jälkeen laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001), työttömyysturvalaki (1290/2002), terveydenhuoltolaki (2010/1326), laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta (1369/2014), sosiaalihuoltolaki (1301/2014) sekä kilpailulainsäädäntö ovat lisänneet oikeudellisia reunaehtoja kuntien asemaan työllisyydenhoitajana.
Tänä päivänä oikeuskäytäntö ja ylimpien lainvalvojien ratkaisut tukevat tätä käsitystä etenkin kilpailulainsäädännön ja perusoikeuksien toteutumisen suuremman vaikutuksen myötä. Sääntelyn lisäksi valtion ohjauksen lisääntyminen, kansainvälinen toimintaympäristön muutos, vastuunjaon epäselvyys, sääntelyn ristiriitaisuus sekä suuri muutostila, joka on kestänyt jo yli vuosikymmenen, ovat keskeisiä tutkimushavaintoja. Tutkimus osoittaa lisäksi, että kunnallisen sosiaalityön ja valtiollisen työllisyyspolitiikan tavoitteet voivat olla erityyppisiä ja aiheuttaa erilaisia haasteita ja mittaamisen ongelmia. Valtion ja kunnan välinen yhä jännitteisempi suhde työllisyydenhoidossa kulkee punaisena lankana läpi tutkielman. Kunnan itsehallinnollinen asema työllisyydenhoitajana heijastelee kuntien yleisempää asemaa itsehallinnollisena toimijana. Sen voi nähdä joutuneen puristuksiin ja ahtaalle, mitä lisää rahoitusperiaatteen toteutumattomuus.
Empiriatarkastelun päätarkoituksena on vastata siihen, mitä oikeudellisia ja muita vaikutuksia kuntakokeilulailla oli nuorisotakuun kuntakokeilun toteuttamiseen? Lain toteutumisen arvioinnissa käytetään apuna Jyrki Talan lainsäädännön vaikuttavuuden arvioinnin jaottelua neljään tarkastelutapaan; lakiuudistuksen tavoitteenasettelu, sisältö, toimeenpano ja kohteiden reagointi. Empiriatarkastelu toteutettiin asiantuntijoiden teemahaastattelujen avulla. Vastauksia on hyödynnetty jo työn ensimmäisessä osiossa ja ne tukevat ensimmäisen osion lainsäädäntöperustaa koskevia tutkimustuloksia. Keskeisesti esiin nousee työttömyysturvalain 14 luvun 3 a §:n säätämä työmarkkinatuen kuntien rahoitusosuuden ongelmallisuus ja vahva ajatus siitä, miten valta ja vastuu työllistymisen tukemisesta voisi olla kunnilla. Tätä tukevat kunnalliset peruspalvelut ja kokonaisuus olisi otettava resursoinnissa ja tiedonkulussa huomioon.
Kokeilut ovat ilmiönä lisääntyneet viime vuosina. Empiriatarkastelu osoittaa kuitenkin Suomen kokeilukulttuurissa vallitsevia epäkohtia, kuten kokeiluaikojen lyhyyden, puutteet kokeilujen valmistelussa ja ohjauksessa sekä sen, etteivät hyvätkään tulokset välttämättä ehdi juurtua, kun ollaan jo seuraavassa kokeilussa. Vuosina 2015–2016 toteutetuista kuntakokeiluista säätänyt kuntakokeilulaki sääti tavoitteet varsin yleisluontoisiksi. Nuorisotakuun kuntakokeilussa ne sekoittuivat Ohjaamojen tavoitteisiin, vaikka niiden toteutumista oli arvioitava erikseen. Nuorisotakuun kuntakokeilu ei vähentänyt tavoitteena ollutta kuntien tehtäviä eikä tuonut kustannussäästöjä ainakaan kokeiluaikana. Keskeisenä tavoitteena ollut nuoren työllistymispolun yhteinen palvelusuunnitelma laadittiin osassa kokeilukuntia ja se koettiin hyväksi. Lähtökohtaisesti sen olisi pitänyt vähentää muiden suunnitelmien laatimista. Kuntakokeilulain henkilötietojen luovuttamista ja tallentamista koskeneet lainkohdat saatettiin kokea haastaviksi, toisaalta kaikki viranomaistahot, kuten esimerkiksi sosiaalitoimi, eivät välttämättä lähteneet soveltamaan lyhyen aikaa voimassa ollutta kuntakokeilulakia.
Hyviä tuloksia yhteisten palvelusuunnitelmien laatimisen lisäksi oli kuntien sisäisen ja kuntien ja TE-toimistojen välisen yhteistyön ja tiedonkulun lisääntyminen sekä asiakasprosessien kehittyminen. Vapaakuntakokeilun tavoin saattoi nähdä, että vuosina 2015– 2016 toteutetut nuorisotakuun kuntakokeilut toimivat merkittävänä oppimisprosessina, joskin jatkokehittämistä haittasivat kesken olleet useat hallinnon rakenneuudistukset ja Ohjaamojen epävarma tulevaisuus. Tutkimushavainnot tukevat kuntien työllisyydenhoidon kokonaisvastuuta, joskin on pidettävä mielessä, että kuntien välillä on kasvavia eroja. Verrattuna tavoitteena olevaan maakunnalliseen toimijaan, kunnilla voi nähdä olevan suurempi intressi työllisyyden edistämiseen liittyvien resurssien käyttöön, koska toiminnan säilyminen ja kehittyminen ovat kiinni omista toimenpiteistä. Maakunnallinen toimija ei välttämättä edistä tehokkuutta ja vaikuttavuutta, vaan tuo mukanaan edelleen jatkuvia vastuunjaon, tiedonkulun ja kokonaisuuden pirstaleisuuden ongelmia. Toisaalta toimintaympäristön jatkuva muutos ja haasteet edellyttävät uudenlaista yhteistyötä, jota pienemmän kokoluokan kuntien tulisi hyödyntää selkeämmin työllisyydenhoidossa. Kunnilla tulee olla riittävät edellytykset toteuttaa niille kuntalain 1.2 §:n säätämää perustehtävää, asukkaiden hyvinvoinnin ja alueen elinvoiman edistämistä. Tasapainon löytäminen kunta–valtio-suhteeseen myös työllisyydenhoidon alueella löytyy vahvemmasta luottamuksesta kuntatoimijaan, jota ohjaa paikallistasolla ilmenneistä tarpeista lähtevä tahdonmuodostus.
Perustuslain (731/1999) 18.2 § säätää seuraavasti: ”Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön.” Tähän Suomi on myös kansainvälisoikeudellisesti sitoutunut ja tavoitteeksi on asetettu täystyöllisyys. Kunnan toimintaa työn perusoikeuden toteuttamisessa määrittää tarkemmin kansallinen työllisyydenhoidon erityissääntely. Varsinkin 2000-luvulta lähtien sitä on kohdistettu yhä enenevässä määrin kuntiin.
Kuntalain (410/2015) 1.2 § säätää kunnan tehtäväksi edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa. Onnistunut työvoimapolitiikka vastaa molempiin. Perustuslain 121 § säätää kunnalle kuuluvasta itsehallinnosta. Kunnan yleinen toimiala on yksi kunnallisen itsehallinnon kulmakiviä ja se on jatkuvasti pienentynyt myös työllisyydenhoidon alueella. Normiohjauksen lisäksi resurssi- ja informaatio-ohjaus ovat lisänneet kuntien vastuuta etenkin pidempään työttöminä olleista. Tämä kunnallisoikeuden alaan kuuluva väitöstutkimus jakaantuu kahteen osaan.
Ensimmäisen osion tutkimustehtävänä on oikeussäännöstön systematisoinnin ja oikeusnormien sisältöjä koskevien tulkintakannanottojen avulla täsmentää kuntien itsehallinnollinen asema työllisyydenhoidon toimijakentässä. Päämetodina on oikeusdogmaattinen tarkastelutapa. Tutkielman toinen osio, empiriatarkastelu, kohdistaa tarkastelunsa nuorten työllistymisen tukemiseen. Tarkemman tarkastelun kohteena on vuosina 2015–2016 toteutettu nuorisotakuun kuntakokeilu, jossa sovellettiin lakia kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista (1350/2014, kuntakokeilulaki). Tutkimuksen toisessa osiossa oikeussosiologinen metodi on päämetodina. Molempia osioita täydennetään oikeushistoriallisen, oikeusvertailevan sekä oikeuspoliittisen tarkastelutavan avulla. Tutkimuksen rajauksena työttömän henkilön oletetaan olevan työhaluinen ja työkykyinen.
Oikeushistoriallinen näkökulma osoittaa tämän päivän ajattelutavassa työttömyyskysymystä kohtaan useita yhtymäkohtia menneeseen. Työllistymisen tukeminen oli alun perin kuntien tehtävä, kunnes se ensimmäisellä työllisyyslailla (672/1956) siirrettiin ensisijaisesti valtion vastuulle. Tutkimus tarkastelee koko sitä oikeussääntelyn kehityskaarta yhteiskuntapoliittisine taustatekijöineen, joka on johtanut kunnille säännellyn erityistoimialan lisääntymiseen ja yleisen toimialan kaventumiseen työllisyydenhoidon alueella.
Vuoden 1987 työllisyyslain kuntien työllistämisvelvoitteeseen liittyneen lakimuutoksen (1329/1996) jälkeen laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001), työttömyysturvalaki (1290/2002), terveydenhuoltolaki (2010/1326), laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta (1369/2014), sosiaalihuoltolaki (1301/2014) sekä kilpailulainsäädäntö ovat lisänneet oikeudellisia reunaehtoja kuntien asemaan työllisyydenhoitajana.
Tänä päivänä oikeuskäytäntö ja ylimpien lainvalvojien ratkaisut tukevat tätä käsitystä etenkin kilpailulainsäädännön ja perusoikeuksien toteutumisen suuremman vaikutuksen myötä. Sääntelyn lisäksi valtion ohjauksen lisääntyminen, kansainvälinen toimintaympäristön muutos, vastuunjaon epäselvyys, sääntelyn ristiriitaisuus sekä suuri muutostila, joka on kestänyt jo yli vuosikymmenen, ovat keskeisiä tutkimushavaintoja. Tutkimus osoittaa lisäksi, että kunnallisen sosiaalityön ja valtiollisen työllisyyspolitiikan tavoitteet voivat olla erityyppisiä ja aiheuttaa erilaisia haasteita ja mittaamisen ongelmia. Valtion ja kunnan välinen yhä jännitteisempi suhde työllisyydenhoidossa kulkee punaisena lankana läpi tutkielman. Kunnan itsehallinnollinen asema työllisyydenhoitajana heijastelee kuntien yleisempää asemaa itsehallinnollisena toimijana. Sen voi nähdä joutuneen puristuksiin ja ahtaalle, mitä lisää rahoitusperiaatteen toteutumattomuus.
Empiriatarkastelun päätarkoituksena on vastata siihen, mitä oikeudellisia ja muita vaikutuksia kuntakokeilulailla oli nuorisotakuun kuntakokeilun toteuttamiseen? Lain toteutumisen arvioinnissa käytetään apuna Jyrki Talan lainsäädännön vaikuttavuuden arvioinnin jaottelua neljään tarkastelutapaan; lakiuudistuksen tavoitteenasettelu, sisältö, toimeenpano ja kohteiden reagointi. Empiriatarkastelu toteutettiin asiantuntijoiden teemahaastattelujen avulla. Vastauksia on hyödynnetty jo työn ensimmäisessä osiossa ja ne tukevat ensimmäisen osion lainsäädäntöperustaa koskevia tutkimustuloksia. Keskeisesti esiin nousee työttömyysturvalain 14 luvun 3 a §:n säätämä työmarkkinatuen kuntien rahoitusosuuden ongelmallisuus ja vahva ajatus siitä, miten valta ja vastuu työllistymisen tukemisesta voisi olla kunnilla. Tätä tukevat kunnalliset peruspalvelut ja kokonaisuus olisi otettava resursoinnissa ja tiedonkulussa huomioon.
Kokeilut ovat ilmiönä lisääntyneet viime vuosina. Empiriatarkastelu osoittaa kuitenkin Suomen kokeilukulttuurissa vallitsevia epäkohtia, kuten kokeiluaikojen lyhyyden, puutteet kokeilujen valmistelussa ja ohjauksessa sekä sen, etteivät hyvätkään tulokset välttämättä ehdi juurtua, kun ollaan jo seuraavassa kokeilussa. Vuosina 2015–2016 toteutetuista kuntakokeiluista säätänyt kuntakokeilulaki sääti tavoitteet varsin yleisluontoisiksi. Nuorisotakuun kuntakokeilussa ne sekoittuivat Ohjaamojen tavoitteisiin, vaikka niiden toteutumista oli arvioitava erikseen. Nuorisotakuun kuntakokeilu ei vähentänyt tavoitteena ollutta kuntien tehtäviä eikä tuonut kustannussäästöjä ainakaan kokeiluaikana. Keskeisenä tavoitteena ollut nuoren työllistymispolun yhteinen palvelusuunnitelma laadittiin osassa kokeilukuntia ja se koettiin hyväksi. Lähtökohtaisesti sen olisi pitänyt vähentää muiden suunnitelmien laatimista. Kuntakokeilulain henkilötietojen luovuttamista ja tallentamista koskeneet lainkohdat saatettiin kokea haastaviksi, toisaalta kaikki viranomaistahot, kuten esimerkiksi sosiaalitoimi, eivät välttämättä lähteneet soveltamaan lyhyen aikaa voimassa ollutta kuntakokeilulakia.
Hyviä tuloksia yhteisten palvelusuunnitelmien laatimisen lisäksi oli kuntien sisäisen ja kuntien ja TE-toimistojen välisen yhteistyön ja tiedonkulun lisääntyminen sekä asiakasprosessien kehittyminen. Vapaakuntakokeilun tavoin saattoi nähdä, että vuosina 2015– 2016 toteutetut nuorisotakuun kuntakokeilut toimivat merkittävänä oppimisprosessina, joskin jatkokehittämistä haittasivat kesken olleet useat hallinnon rakenneuudistukset ja Ohjaamojen epävarma tulevaisuus. Tutkimushavainnot tukevat kuntien työllisyydenhoidon kokonaisvastuuta, joskin on pidettävä mielessä, että kuntien välillä on kasvavia eroja. Verrattuna tavoitteena olevaan maakunnalliseen toimijaan, kunnilla voi nähdä olevan suurempi intressi työllisyyden edistämiseen liittyvien resurssien käyttöön, koska toiminnan säilyminen ja kehittyminen ovat kiinni omista toimenpiteistä. Maakunnallinen toimija ei välttämättä edistä tehokkuutta ja vaikuttavuutta, vaan tuo mukanaan edelleen jatkuvia vastuunjaon, tiedonkulun ja kokonaisuuden pirstaleisuuden ongelmia. Toisaalta toimintaympäristön jatkuva muutos ja haasteet edellyttävät uudenlaista yhteistyötä, jota pienemmän kokoluokan kuntien tulisi hyödyntää selkeämmin työllisyydenhoidossa. Kunnilla tulee olla riittävät edellytykset toteuttaa niille kuntalain 1.2 §:n säätämää perustehtävää, asukkaiden hyvinvoinnin ja alueen elinvoiman edistämistä. Tasapainon löytäminen kunta–valtio-suhteeseen myös työllisyydenhoidon alueella löytyy vahvemmasta luottamuksesta kuntatoimijaan, jota ohjaa paikallistasolla ilmenneistä tarpeista lähtevä tahdonmuodostus.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]