Johtajuus verkosto-organisaatiossa : ihmisten johtamisen ulottuvuudet horisontaalisessa yhteisössä
Petäjäniemi, Joonas (2018)
Petäjäniemi, Joonas
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808272404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808272404
Tiivistelmä
Johtajuus on keskeinen tekijä organisaatioiden menestyksessä. Johtamisen merkitys on kuitenkin murroksessa monien organisaatioiden siirtyessä kauemmas perinteisistä byrokraattisista rakenteista. Vaikka verkostomaisten organisointimuotojen yleisyys ja suosio on lisääntynyt, on johtajuuden erilaisia tyylejä ja vaikutuksia verkostoissa tutkittu vasta vähän. Josserandin (2004) määritelmän mukaan verkosto-organisaatio on itsenäisten toimijoiden muodostama horisontaalinen yhteisö, jonka jäseniä sitovat yhteinen etu, luottamus sekä jaetut arvot. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten ihmisiä johdetaan verkosto-organisaatiossa.
Käyttäen hyödyksi transformationaalisen johtajuuden teoriaa, tutkimuksessa muodostettiin synteesi loogisesti pätevästä johtajuuskäyttäytymisestä verkostoissa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella asetettiin hypoteesit, joiden mukaan aktiivinen, transformationaalinen ja arvoja välittävä johtajuus olisivat tärkeää verkostomaisessa organisaatiomoodissa. Empiirinen aineisto kerättiin verkosto-markkinoinnista määrällisellä lomaketutkimuksella hyödyntäen yhdeksän osa-alueen kattavaa johtajuusmallia. Vapaaehtoinen näyte hankittiin jälleenmyyjäverkoston jäseniltä, jotka arvioivat menestyneiksi johtajiksi tunnistettuja sponsoreita.
Tuloksissa arvoja välittävät johtajuuden osa-alueet – inspirointi, karismaattinen käytös sekä attribuoitu karisma – nousivat odotetusti tärkeään asemaan. Yllättäen kuitenkin transaktionaalisen johtajuuden osa-alue palkitseminen sai transformationaalisen johtajuuden osa-alueita korkeamman keskiarvon inspirointia lukuun ottamatta. Palkitsemisen merkittävä rooli saattaa selittyä ensisijaisesti sosiaalisten palkintojen käyttämisellä aineellisten kannusteiden asemesta, mutta palkitsemisen merkityksen selvittämiseksi verkosto-organisaatioissa vaaditaan lisää tutkimusta.
ABSTRACT
Leadership in a Network Organization : factors of leading people in a horizontal environment.
Leadership is an essential factor in the success of organizations. However, as organizational forms increasingly shift away from traditional bureaucracies, the role and importance of leadership has been called into question. Among others, network forms of organization have been rising in popularity, yet there has been limited research into the style and effect of leadership in networks. Using the definition of Josserand (2004), a network organization is understood as a horizontal collection of independent actors bound together by mutual interest, trust and shared values. The study set out to find how people are being led in such an organizational environment.
In the study, transformational theory of leadership was used to synthesize logically compatible leadership behavior in networks. After reviewing the literature, it was hypothesized that active, transformational and value sharing leadership will be of greatest importance in a networked organizational mode. Utilizing the nine-factor version of the full range model of leadership, a survey was conducted in network marketing. The sample was collected from retail network members reviewing sponsors recognized as successful leaders.
It was found that value sharing factors of leadership – inspirational motivation, charismatic behavior and attributed charisma – were indeed of high importance. Surprisingly however, the contingent reward aspect of transactional leadership scored higher than all the transformational factors, excluding inspirational motivation. This high role of contingent reward leadership might be explained by use of mainly social instead of material rewards, yet more research is needed to investigate the role of contingent rewards in network organizations.
Käyttäen hyödyksi transformationaalisen johtajuuden teoriaa, tutkimuksessa muodostettiin synteesi loogisesti pätevästä johtajuuskäyttäytymisestä verkostoissa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella asetettiin hypoteesit, joiden mukaan aktiivinen, transformationaalinen ja arvoja välittävä johtajuus olisivat tärkeää verkostomaisessa organisaatiomoodissa. Empiirinen aineisto kerättiin verkosto-markkinoinnista määrällisellä lomaketutkimuksella hyödyntäen yhdeksän osa-alueen kattavaa johtajuusmallia. Vapaaehtoinen näyte hankittiin jälleenmyyjäverkoston jäseniltä, jotka arvioivat menestyneiksi johtajiksi tunnistettuja sponsoreita.
Tuloksissa arvoja välittävät johtajuuden osa-alueet – inspirointi, karismaattinen käytös sekä attribuoitu karisma – nousivat odotetusti tärkeään asemaan. Yllättäen kuitenkin transaktionaalisen johtajuuden osa-alue palkitseminen sai transformationaalisen johtajuuden osa-alueita korkeamman keskiarvon inspirointia lukuun ottamatta. Palkitsemisen merkittävä rooli saattaa selittyä ensisijaisesti sosiaalisten palkintojen käyttämisellä aineellisten kannusteiden asemesta, mutta palkitsemisen merkityksen selvittämiseksi verkosto-organisaatioissa vaaditaan lisää tutkimusta.
ABSTRACT
Leadership in a Network Organization : factors of leading people in a horizontal environment.
Leadership is an essential factor in the success of organizations. However, as organizational forms increasingly shift away from traditional bureaucracies, the role and importance of leadership has been called into question. Among others, network forms of organization have been rising in popularity, yet there has been limited research into the style and effect of leadership in networks. Using the definition of Josserand (2004), a network organization is understood as a horizontal collection of independent actors bound together by mutual interest, trust and shared values. The study set out to find how people are being led in such an organizational environment.
In the study, transformational theory of leadership was used to synthesize logically compatible leadership behavior in networks. After reviewing the literature, it was hypothesized that active, transformational and value sharing leadership will be of greatest importance in a networked organizational mode. Utilizing the nine-factor version of the full range model of leadership, a survey was conducted in network marketing. The sample was collected from retail network members reviewing sponsors recognized as successful leaders.
It was found that value sharing factors of leadership – inspirational motivation, charismatic behavior and attributed charisma – were indeed of high importance. Surprisingly however, the contingent reward aspect of transactional leadership scored higher than all the transformational factors, excluding inspirational motivation. This high role of contingent reward leadership might be explained by use of mainly social instead of material rewards, yet more research is needed to investigate the role of contingent rewards in network organizations.