Ele- ja ohjainkäyttökokemus virtuaalitodellisuudessa
Mäkinen, Jyri (2018)
Mäkinen, Jyri
2018
MDP in Human-Technology Interaction
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808272402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808272402
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuuden (VR) viimeaikainen yleistyminen on nostanut esille kysymyksiä myös uudenlaisista vuorovaikutustavoista. Käsielekäyttöliittymät tarjoavat potentiaalisesti intuitiivisen ja monipuolisen vuorovaikutustavan virtuaaliympäristöihin. Käsieleiden käytettävyyttä on kuitenkin tutkittu vasta vähän virtuaaliympäristössä. Tutkielmassa tarkastelen, miten elepohjainen käyttöliittymä ja ohjainkäyttöliittymä vaikuttavat käyttökokemukseen virtuaalitodellisuudessa. Käytettävyystestien pohjalta selvisi että perinteinen VR-ohjain on eleitä tarkempi ja nopeampi kappaleidenlajittelutehtävässä. Eleet tarjoavat kuitenkin luonnollisemman tavan käsitellä todellisen maailman esineitä. Käyttäjät arvioivat ohjaimet käytettävämmiksi kuin eleet. Testissä käytetyn Leap Motion Controller:n eleiden tunnistuksen epätarkkuus aiheutti testihenkilöille ongelmia erityisesti nopeutta ja tarkkuutta vaativassa tehtävässä. Eleiden tunnistuksen ongelmien ratkaiseminen on oleellista eleiden käytettävyyden kehittämisessä.