Joustavan perusopetuksen vaikuttavuus : entisten JOPO-oppilaiden kokemuksia joustavasta perusopetuksesta
Perälä, Heidi; Kuivanen, Hermanni (2018)
Perälä, Heidi
Kuivanen, Hermanni
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-08-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808272395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808272395
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yhtä suomalaisen perusopetuksen muotoa, joustavaa perusopetusta (JOPO), ja sen vaikuttavuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille joustavaan perusopetukseen osallistumisen yhteyttä oppilaiden koulussa suoriutumiseen ja elämään peruskoulun jälkeen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka sisältää piirteitä fenomenologisesta tutkimusotteesta. Tutkimuskohteena oli 16–22-vuotiaita entisiä JOPO-oppilaita. Aineisto on kerätty käyttäen aineis- tonkeruumenetelmänä teemahaastattelua ja aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneet nuoret kokivat ongelmiksi ennen JOPO-luokalle siirtymistä vai- keudet keskittyä, motivaation puutteen sekä runsaat poissaolot. Osa haastateltavista myös uskoi, ettei olisi välttämättä läpäissyt peruskoulua tai päässyt jatko-opintoihin ilman joustavan perusope- tuksen tarjoamaa tukea. Muun muassa JOPO-luokan pienempi ryhmäkoko, erilaiset opiskelumene- telmät, hyvä ryhmähenki ja läheiset suhteet JOPO-luokan aikuisiin auttoivat näihin ongelmiin. Nuo- ret kokivat lisäksi heidän opiskelutaitojen ja käyttäytymisen parantuneen JOPO-luokalla vietetyn vuoden aikana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että joustavalla perusopetuksella oli positiivisia vaikutuksia siihen osallistuneiden nuorten tulevaisuuteen. Kaikki tähän tutkimukseen osallistuneet nuoret kuva- sivat JOPO-luokan olleen positiivisesti yhteydessä heidän koulunkäyntiinsä ja elämään peruskoulun jälkeen. Tärkeimmät tutkimuksestamme esiin nousevat tulokset koskivat joustavan perusopetuksen yhteyttä oppilaiden kohentuneeseen itsevarmuuteen ja parantuneisiin elämänhallintataitoihin, oppi- laiden jatko-opintoja koskeviin päätöksiin sekä oppilaiden elämäntapahtumiin peruskoulusta val- mistumisen jälkeen. Tutkimukseen osallistuneet nuoret näkivät joustavan perusopetuksen hyvässä valossa ja kokivat sen kokonaisuutena onnistuneeksi hankkeeksi.
Aikaisemmat tutkimukset osoittavat kouluviihtyvyyden, itsevarmuuden ja motivaation olevan yhteydessä koulussa suoriutumiseen. Nämä seikat nousivat esille myös tässä tutkimuksessa ja ovat olennaisia joustavan perusopetuksen päätavoitteiden, koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ehkäise- misen, kannalta. Joustava perusopetus kokonaisuutena ja hankkeena näyttäytyy aikaisempien selvi- tysten ja tämän tutkimuksen perusteella erittäin onnistuneelta. Sillä on selvästi positiivisia vaikutuk- sia siihen osallistuneiden oppilaiden elämään, joten on perusteltua kehittää ja laajentaa JOPO-toimintaa entisestään.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka sisältää piirteitä fenomenologisesta tutkimusotteesta. Tutkimuskohteena oli 16–22-vuotiaita entisiä JOPO-oppilaita. Aineisto on kerätty käyttäen aineis- tonkeruumenetelmänä teemahaastattelua ja aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneet nuoret kokivat ongelmiksi ennen JOPO-luokalle siirtymistä vai- keudet keskittyä, motivaation puutteen sekä runsaat poissaolot. Osa haastateltavista myös uskoi, ettei olisi välttämättä läpäissyt peruskoulua tai päässyt jatko-opintoihin ilman joustavan perusope- tuksen tarjoamaa tukea. Muun muassa JOPO-luokan pienempi ryhmäkoko, erilaiset opiskelumene- telmät, hyvä ryhmähenki ja läheiset suhteet JOPO-luokan aikuisiin auttoivat näihin ongelmiin. Nuo- ret kokivat lisäksi heidän opiskelutaitojen ja käyttäytymisen parantuneen JOPO-luokalla vietetyn vuoden aikana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että joustavalla perusopetuksella oli positiivisia vaikutuksia siihen osallistuneiden nuorten tulevaisuuteen. Kaikki tähän tutkimukseen osallistuneet nuoret kuva- sivat JOPO-luokan olleen positiivisesti yhteydessä heidän koulunkäyntiinsä ja elämään peruskoulun jälkeen. Tärkeimmät tutkimuksestamme esiin nousevat tulokset koskivat joustavan perusopetuksen yhteyttä oppilaiden kohentuneeseen itsevarmuuteen ja parantuneisiin elämänhallintataitoihin, oppi- laiden jatko-opintoja koskeviin päätöksiin sekä oppilaiden elämäntapahtumiin peruskoulusta val- mistumisen jälkeen. Tutkimukseen osallistuneet nuoret näkivät joustavan perusopetuksen hyvässä valossa ja kokivat sen kokonaisuutena onnistuneeksi hankkeeksi.
Aikaisemmat tutkimukset osoittavat kouluviihtyvyyden, itsevarmuuden ja motivaation olevan yhteydessä koulussa suoriutumiseen. Nämä seikat nousivat esille myös tässä tutkimuksessa ja ovat olennaisia joustavan perusopetuksen päätavoitteiden, koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ehkäise- misen, kannalta. Joustava perusopetus kokonaisuutena ja hankkeena näyttäytyy aikaisempien selvi- tysten ja tämän tutkimuksen perusteella erittäin onnistuneelta. Sillä on selvästi positiivisia vaikutuk- sia siihen osallistuneiden oppilaiden elämään, joten on perusteltua kehittää ja laajentaa JOPO-toimintaa entisestään.