International Cooperation Organizations of Regional Governments (ICORGs) in the Multi-Level Governance (MLG) System of the Baltic Sea Macro-Region : A Q Methodological Study
Mälly, Marko (2018)
Mälly, Marko
Tampere University Press
2018
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-08-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0793-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0793-6
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen keskiössä ovat aluetason hallitusten kansainväliset yhteistyöorganisaatiot. Tutkimuksella valotetaan niiden toimijaroolia Itämeren makroalueen monitasoisessa hallintojärjestelmässä ja sen jatkokehittämiseksi. Tutkimuksen kohteena olevat organisaatiot edustavat aluetason poliittisia päätöksentekoelimiä analysoiden kaksi maaesimerkkiä: vaaleilla suoraan valittuja päätöksentekoelimiä federalistisen Saksan osavaltioissa, ja vaalien perusteella nimitettyjä poliittisia päätöksentekoelimiä unitaristisen Suomen maakuntien liitoissa. Tämä Q-tutkimus selvittää aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden sihteeristöjen sekä saksalaisten ja suomalaisten jäsenalueiden edustajien subjektiivisia näkemyksiä näiden yhteistyöorganisaatioiden roolista alueellisella, kansallisella ja Euroopan unionin tasoilla.
Arvioin työssäni monitasoista hallintojärjestelmää erilaisten teoreettisten lähestymistapojen valossa. Samalla peilaan keskustelua monitasoisen hallintojärjestelmän määritelmästä ja sisällöistä suhteessa niistä kirjallisuudessa esitettyihin erilaisiin tulkintoihin ja soveltamistapoihin. Kriittisen tarkastelun kohteena on kolme keskeistä politiikan välinettä, joita käytetään Itämeren makroalueen monitasoisessa hallintojärjestelmässä: kumppanuusperiaate, Euroopan unionin Itämeri-strategia ja Euroopan aluekehittämisen seurantaverkoston (ESPON) käsikirja alueellista hallintajärjestelmää varten. Nämä politiikan välineet luovat sitä empiiristä kontekstia, joka mahdollistaa aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden nykyroolin analysoinnin Itämeren makroalueen monitasoisen hallintojärjestelmän kontekstissa. Samalla yllä mainitut politiikan välineet muodostavat arvokkaan lähdemateriaalin tutkimuksen metodologian tueksi.
Aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden sekä niiden suomalaisten ja saksalaisten jäsenalueiden edustajien subjektiivisten näkemysten tutkimiseen käytän Q-metodologiaa. Metodologisen analyysin tulosten perusteella löytyi neljä faktoria (i) ”Monitasoisen hallintajärjestelmän rakentajat EU:n Itämeri-strategian avulla”, (ii) ”Strategisten hankkeiden edistäjät”, (iii) ”Aluekehittämistavoitteiden edunvalvojat” ja (iv) ”Jäsenalueiden älykkään erikoistumisen edistäjät”. Faktorit ilmentävät yhteistyöorganisaatioiden tehtäviä, koordinaatio-ongelmia monitasoisessa hallintojärjestelmässä sekä työskentelytapojen muutostarpeita Itämeren makroalueen muuttuvassa operationaalisessa viitekehyksessä. Faktoreille yhteiset konsensusväittämäklusterit toivat esiin lukuisia näiden yhteistyöorganisaatioiden toimintaan liittyviä ongelmia: näkyvyydessä ja sitoutumisessa horisontaaliseen ja vertikaaliseen viestintään; makroalueellisessa koordinaatiossa ja yhteistyössä kansallisen tason hallitustenvälisten yhteistyöorganisaatioiden kanssa; Euroopan unionin rahoitusvälineiden hyödyntämisessä; maantieteellisessä edustavuudessa ja poliittisen legimiteetin puolustamisessa sekä voimavarojen tehokkaammassa käytössä.
Tämä tutkimus osoittaa, että aluetason hallitusten kansainväliset yhteistyöorganisaatiot kohtaavat useita ongelmia, ja etteivät ne ole vielä täysin sopeutuneet Itämeren makroalueen muuttuvaan operationaaliseen viitekehykseen, eivätkä Euroopan unionin nykyisiin politiikan välineisiin ja prosesseihin. Tulokset osoittavat myös, että nykyistä Itämeren makroalueen monitasoista hallintojärjestelmää voi luonnehtia melko valtiokeskeiseksi ja ylhäältä alaspäin ohjatuksi. Monitasoinen hallintajärjestelmä ei ole optimaalisesti toimiva aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden eikä niiden jäsenalueiden näkökulmasta. Dikotomia hallitustenvälisyyden ja monitasoisen hallintojärjestelmän teoreettisten lähestymistapojen välillä ilmentää jännitteitä eri politiikan osa-alueilla, eri politiikkojen laadinnassa ja käytäntöön soveltamisessa. Poliittinen ja perustuslaillinen viitekehys vaikuttaa myös selkeästi yhteistyöorganisaatioiden jäsenalueiden valtuuksiin ja vastuisiin omissa maissaan, ja siihen, kuinka ne voivat toimia niissä, sekä siihen millaisen aseman jäsenalueet mahdollistavat näille yhteistyöorganisaatioille monitasoisessa hallintojärjestelmässä. Käynnissä oleva Suomen sosiaali-, terveyspalvelu- ja maakuntauudistus tarjoaa mielenkiintoisen esimerkin siitä, kuinka muutos poliittisessa ja perustuslaillisessa viitekehyksessä voisi vahvistaa maakuntien toimintamahdollisuuksia aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden kautta Itämeren makroalueen monitasoisessa hallintojärjestelmässä.
Tutkimuksen tuloksiin pohjautuen esitän lopuksi seitsemän yleisesti sovellettavaa politiikkasuositusta aluetason toimijoille. Suositukset perustuvat tämän Q-tutkimuksen osallistujien subjektiivisiin näkemyksiin, teoreettiseen keskusteluun ja aiempiin tutkimuksiin kansallisen tason hallitusten välisistä yhteistyöorganisaatioista. Politiikkasuositusten tarkoituksena on esittää aloitteita aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden työn jatkokehittämiseen, sekä niiden prioriteettien ja yhteistyömuotojen uudelleen arviointiin monitasoisen hallintojärjestelmän rakenteissa.
Arvioin työssäni monitasoista hallintojärjestelmää erilaisten teoreettisten lähestymistapojen valossa. Samalla peilaan keskustelua monitasoisen hallintojärjestelmän määritelmästä ja sisällöistä suhteessa niistä kirjallisuudessa esitettyihin erilaisiin tulkintoihin ja soveltamistapoihin. Kriittisen tarkastelun kohteena on kolme keskeistä politiikan välinettä, joita käytetään Itämeren makroalueen monitasoisessa hallintojärjestelmässä: kumppanuusperiaate, Euroopan unionin Itämeri-strategia ja Euroopan aluekehittämisen seurantaverkoston (ESPON) käsikirja alueellista hallintajärjestelmää varten. Nämä politiikan välineet luovat sitä empiiristä kontekstia, joka mahdollistaa aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden nykyroolin analysoinnin Itämeren makroalueen monitasoisen hallintojärjestelmän kontekstissa. Samalla yllä mainitut politiikan välineet muodostavat arvokkaan lähdemateriaalin tutkimuksen metodologian tueksi.
Aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden sekä niiden suomalaisten ja saksalaisten jäsenalueiden edustajien subjektiivisten näkemysten tutkimiseen käytän Q-metodologiaa. Metodologisen analyysin tulosten perusteella löytyi neljä faktoria (i) ”Monitasoisen hallintajärjestelmän rakentajat EU:n Itämeri-strategian avulla”, (ii) ”Strategisten hankkeiden edistäjät”, (iii) ”Aluekehittämistavoitteiden edunvalvojat” ja (iv) ”Jäsenalueiden älykkään erikoistumisen edistäjät”. Faktorit ilmentävät yhteistyöorganisaatioiden tehtäviä, koordinaatio-ongelmia monitasoisessa hallintojärjestelmässä sekä työskentelytapojen muutostarpeita Itämeren makroalueen muuttuvassa operationaalisessa viitekehyksessä. Faktoreille yhteiset konsensusväittämäklusterit toivat esiin lukuisia näiden yhteistyöorganisaatioiden toimintaan liittyviä ongelmia: näkyvyydessä ja sitoutumisessa horisontaaliseen ja vertikaaliseen viestintään; makroalueellisessa koordinaatiossa ja yhteistyössä kansallisen tason hallitustenvälisten yhteistyöorganisaatioiden kanssa; Euroopan unionin rahoitusvälineiden hyödyntämisessä; maantieteellisessä edustavuudessa ja poliittisen legimiteetin puolustamisessa sekä voimavarojen tehokkaammassa käytössä.
Tämä tutkimus osoittaa, että aluetason hallitusten kansainväliset yhteistyöorganisaatiot kohtaavat useita ongelmia, ja etteivät ne ole vielä täysin sopeutuneet Itämeren makroalueen muuttuvaan operationaaliseen viitekehykseen, eivätkä Euroopan unionin nykyisiin politiikan välineisiin ja prosesseihin. Tulokset osoittavat myös, että nykyistä Itämeren makroalueen monitasoista hallintojärjestelmää voi luonnehtia melko valtiokeskeiseksi ja ylhäältä alaspäin ohjatuksi. Monitasoinen hallintajärjestelmä ei ole optimaalisesti toimiva aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden eikä niiden jäsenalueiden näkökulmasta. Dikotomia hallitustenvälisyyden ja monitasoisen hallintojärjestelmän teoreettisten lähestymistapojen välillä ilmentää jännitteitä eri politiikan osa-alueilla, eri politiikkojen laadinnassa ja käytäntöön soveltamisessa. Poliittinen ja perustuslaillinen viitekehys vaikuttaa myös selkeästi yhteistyöorganisaatioiden jäsenalueiden valtuuksiin ja vastuisiin omissa maissaan, ja siihen, kuinka ne voivat toimia niissä, sekä siihen millaisen aseman jäsenalueet mahdollistavat näille yhteistyöorganisaatioille monitasoisessa hallintojärjestelmässä. Käynnissä oleva Suomen sosiaali-, terveyspalvelu- ja maakuntauudistus tarjoaa mielenkiintoisen esimerkin siitä, kuinka muutos poliittisessa ja perustuslaillisessa viitekehyksessä voisi vahvistaa maakuntien toimintamahdollisuuksia aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden kautta Itämeren makroalueen monitasoisessa hallintojärjestelmässä.
Tutkimuksen tuloksiin pohjautuen esitän lopuksi seitsemän yleisesti sovellettavaa politiikkasuositusta aluetason toimijoille. Suositukset perustuvat tämän Q-tutkimuksen osallistujien subjektiivisiin näkemyksiin, teoreettiseen keskusteluun ja aiempiin tutkimuksiin kansallisen tason hallitusten välisistä yhteistyöorganisaatioista. Politiikkasuositusten tarkoituksena on esittää aloitteita aluetason hallitusten kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden työn jatkokehittämiseen, sekä niiden prioriteettien ja yhteistyömuotojen uudelleen arviointiin monitasoisen hallintojärjestelmän rakenteissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]