Goode enough for rock`n`roll - särö ja sen tekijät äänitteellä
Puurula, Jukka (2018)
Puurula, Jukka
2018
Populaari- ja kansanmusiikin maisterikoulutus - Master's Programme in Popular and Folk Music
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808162366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808162366
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-tutkielma pyrkii selvittämään minkä merkityksen äänitealan ammattilaiset antavat särölle rock-äänitteellä. Keskeisessä rooleissa ovat äänitysteknologia ja äänitetuotannon ammattilaisten toiminnan tavat, sekä näiden kuvaamiseen käytetyt diskurssit. Tutkimus on otteeltaan etnomusikologinen. Näkökulmani perustuu tutkivaan muusikkouteen. Tutkimuskysymykset ovat nousseet esiin käytännön työelämässä kohtaamistani äänenlaatuun, äänitetuotantoon ja äänite-estetiikkaan liittyvistä ilmiöistä. Materiaali pohjautuu neljään puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Haastateltavat edustavat rock-äänitteen tuotantoketjun eri vaiheissa työskenteleviä toimijoita. Menetelmäni on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Sovellan haastatteluiden käsittelyyn diskurssianalyysiä. Haastatteluista tekemieni tulkintojen perusteella pyrin löytämään siltoja toiminnan eri tasojen sekä tutkielman viitekehykseksi valikoitujen teorioiden välille.
Särö voidaan tulkita äänitteellä virheeksi tai tavoitelluksi soinnilliseksi efektiksi kontekstista riippuen. Pyrin kartoittamaan mitkä teknologiset, esteettiset ja taloudelliset seikat vaikuttavat musiikkialan ammattilaisten säröefekteihin liittyviin diskursseihin. Tavoitteenani on selvittää miten rock-ilmaisussa tärkeänä pidetty autenttisuustavoite ilmenee tekijöiden äänenlaatua koskevissa kommenteissa. Etsin myös yhteyttä haastateltavien ammatillisen identiteetin ja heidän säröille antamiensa merkitysten välillä. Teoreettisina taustana käytän useita populaarimusiikin äänitteiden tuotantoprosessien-, tuotannon toimenkuvien- sekä äänite-estetiikan kehitykseen liittyviä tutkimuksia. Lähtökohtina tutkimukseen toimivat äänite-estetiikan jakautuminen realistisen- ja abstraktin ilmaisun lisäksi useisiin erilaisiin musiikintyylien sanelemiin soinnillisiin tavoitteisiin. Rockmusiikkia käsittelen laajana musiikin tyylillisten viitteiden kokoelmana, jonka tuotantoprosessi on luonteeltaan sosiaalinen.
Särö on keino jolla autenttisuutta ilmaistaan rock-äänitteellä. Sille annettu merkitys vaihtelee merkitsijän taloudellisen, tuotannollisen teknologisen ja sosiaalisen aseman perusteella. Haastatteluissa kerätyn informaation perusteella voidaan päätellä, että tekijän ammatillinen identiteetti vaikuttaa säröstä käytettyyn diskurssiin. Äänitteen tekijöillä on usein monia erilaisia ammatillisen identiteetin moodeja joiden särödiskurssit vaihtelevat toiminnan kulloistenkin tavoitteiden mukaan. Mitä monialaisempi toimijan ammatinkuva on, sitä laaja-alaisemmin särö käsitetään. Säröistä käytettyä diskurssia voidaan käyttää myös määrittelemään toimijan sijainti tuotantoketjussa ja tuotantotilanteen sosiaalisessa hierarkiassa. Keskeisinä rock-äänitteellä tapahtuvaa säröefektin käyttöä ohjaavina vaikuttimina voidaan nähdä äänite-esteettiset, musiikintyylilliset, sosiaalis-ideologiset ja teknologis-taloudelliset tavoitteet.
Särö voidaan tulkita äänitteellä virheeksi tai tavoitelluksi soinnilliseksi efektiksi kontekstista riippuen. Pyrin kartoittamaan mitkä teknologiset, esteettiset ja taloudelliset seikat vaikuttavat musiikkialan ammattilaisten säröefekteihin liittyviin diskursseihin. Tavoitteenani on selvittää miten rock-ilmaisussa tärkeänä pidetty autenttisuustavoite ilmenee tekijöiden äänenlaatua koskevissa kommenteissa. Etsin myös yhteyttä haastateltavien ammatillisen identiteetin ja heidän säröille antamiensa merkitysten välillä. Teoreettisina taustana käytän useita populaarimusiikin äänitteiden tuotantoprosessien-, tuotannon toimenkuvien- sekä äänite-estetiikan kehitykseen liittyviä tutkimuksia. Lähtökohtina tutkimukseen toimivat äänite-estetiikan jakautuminen realistisen- ja abstraktin ilmaisun lisäksi useisiin erilaisiin musiikintyylien sanelemiin soinnillisiin tavoitteisiin. Rockmusiikkia käsittelen laajana musiikin tyylillisten viitteiden kokoelmana, jonka tuotantoprosessi on luonteeltaan sosiaalinen.
Särö on keino jolla autenttisuutta ilmaistaan rock-äänitteellä. Sille annettu merkitys vaihtelee merkitsijän taloudellisen, tuotannollisen teknologisen ja sosiaalisen aseman perusteella. Haastatteluissa kerätyn informaation perusteella voidaan päätellä, että tekijän ammatillinen identiteetti vaikuttaa säröstä käytettyyn diskurssiin. Äänitteen tekijöillä on usein monia erilaisia ammatillisen identiteetin moodeja joiden särödiskurssit vaihtelevat toiminnan kulloistenkin tavoitteiden mukaan. Mitä monialaisempi toimijan ammatinkuva on, sitä laaja-alaisemmin särö käsitetään. Säröistä käytettyä diskurssia voidaan käyttää myös määrittelemään toimijan sijainti tuotantoketjussa ja tuotantotilanteen sosiaalisessa hierarkiassa. Keskeisinä rock-äänitteellä tapahtuvaa säröefektin käyttöä ohjaavina vaikuttimina voidaan nähdä äänite-esteettiset, musiikintyylilliset, sosiaalis-ideologiset ja teknologis-taloudelliset tavoitteet.