Young people’s views on child abuse in Cameroon
Fon, Courage Bobong (2018)
Fon, Courage Bobong
Tampere University Press
2018
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-08-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0775-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0775-2
Tiivistelmä
Kautta aikojen monet lapset ovat olleet pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun kohteena. Kamerun ei ole poikkeus tässä yhteiskuntia yhä vaivaavassa pulmassa. Pahoinpitely ja kaltoinkohtelu ovat väkivaltaa lapsia kohtaan ja ne loukkaavat perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia. Vaikka tutkimukset ovat osoittaneet väkivallan merkittävät inhimilliset vaikutukset, on aiheen tutkimus ollut vähäistä Afrikan maissa. Se on seurausta resurssien puutteesta, tutkimuskiinnostuksista ja rajallisista julkaisumahdollisuuksista.
Afrikkalaiset lapset ovat usein jääneet tutkimusten marginaaliin. Tässä tutkimuksessa lapset ovat ensisijaisia informantteja, koska suuri osa väestöstä on lapsia ja lapset ovat merkittäviä toimijoita kamerunilaisessa perhe-elämässä. Ja ennen kaikkea lapset ovat niitä, jotka kokevat pahoinpitelyn ja siksi he ovat tärkeä osapuoli keskusteltaessa aiheesta. Koska pahoinpitely ja kaltoinkohtelu kohdistuvat lapsiin, on heillä erityinen käsitys aiheesta, joka muutoin, ilman tutkimusta, voisi jäädä tavoittamatta.
Pahoinpitelyllä ja kaltoinkohtelulla on juuret yhteisöissä ja yhteiskunnissa ja siksi kattava ilmiön ymmärrys edellyttää holistista lähestymistapaa. Tässä tutkimuksessa käytetään ekologista kehystä holistisen lähestymistavan tarjoajana. Tämä kehys mahdollistaa moniulotteisen tarkastelun, jossa yksilön ja hänen elinympäristönsä väliset suhteet tulevat keskiöön.
Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten (11-18 -vuotiaiden) ja opettajien näkemyksiä lapsiin kohdistuvasta pahoinpitelystä ja kaltoinkohtelusta Kamerunissa. Ote on laadullinen ja eri tutkimusmenetelmiä käyttävä. Aineistoa kerättiin kuudessa fokusryhmässä (nuoret) ja opettajia haastattelemalla kahdessa koulussa. Kouluja kutsutaan tutkimuksessa nimellä A ja B ja ne sijaitsevat Kamerunin luoteis- ja keskialueilla. Fokusryhmistä osa oli tyttö-tai poikaryhmiä ja osa sekaryhmiä. Haastattelut tehtiin englannin kielellä. Ekologisen kehyksen mukaisesti aineisto jaoteltiin yksilö, perhe-, yhteiskunta- ja kulttuuritasoille.
Yksilötasoa kuvaavien empiiristen tulosten mukaan nuoret olivat tietoisia siitä, mitä pahoinpitely ja kaltoinkohtelu ovat. He näkivät ne voiman käyttönä ja lasten oikeuksien epäämisenä. He ottivat huomioon myös kontekstin ja sosio-kulttuuristen tekijöiden vaikutukset. Esimerkiksi sellaiset asiat kuten ruuan puute tai ruumiillinen kuritus ja lapsityövoima eivät olleet heidän mielestään lapsiin kohdistuvaa pahoinpitelyä tai väkivaltaa. Lapset eivät voi kuitenkaan aina tietää, ovatko he pahoinpitelyn kohteena vai eivät. Heillä ei ole sanoja kuvata toimintaa ja sen lisäksi heillä ei ole välineitä toimia pahoinpitely- ja väkivaltatilanteissa.
Perhetasolla (mikrotasolla) perheen ominaispiirteet vaikuttivat lasten pahoinpitelyyn ja kaltoinkohteluun. Toimimaton kommunikaatio sai aikaan kuilun vanhempien ja lasten välille. Tällaisessa tilanteessa lasten oli vaikeaa kertoa pahoinpitelystä vanhemmilleen. Vanhempien velvollisuuksien laiminlyönti sai jotkut lapset kantamaan vastuuta itsestään ja tuotti sillä tavalla lasten kaltoinkohtelua. Tällä tasolla yksinhuoltajauus nähtiin lasten pahoinpitelyyn vaikuttavana asiana, koska nuoret yksinhuoltajaäidit tekivät ratkaisuja, joiden johdosta lapset joutuivat kaltoinkohtelun vaaraan. Teini-ikäiset yksinhuoltajaäidit joutuivat usein vastaamaan lapsen kasvatuksesta ilman lasten isän tukea ja siksi lasten hoito ei aina toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi laajemman perheverkoston tarjoama tuki ei ollut aina riittävää ja joissakin tapauksissa se kohteli lapsia huonosti. Tällaisissa tilanteissa lasten tuli huolehtia itsestään tai heidät lähetettiin vieraiden hoidettavaksi. Tällaiset olosuhteet altistavat lapsia pahoinpitelylle ja kaltoinkohtelulle.
Sosiaalisella tasolla pahoinpitelyyn puuttumisen tavat ehkäisivät tai tukivat pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun ilmituloa. Ympäristön sosiaaliset puuttumisen käytännöt mahdollistavat myös hiljaisuuden. Lapsilla ei ole tietoa siitä, kenelle ja milloin pahoinpitelystä voisi kertoa, läheisten reagointitavat tai reagoimattomuus tilanteissa, joissa lapsia pahoinpideltiin, läheisiä koskevien ilmoitusten tekemisen epätoivottavuus, avun puute, vaikka ilmoituksia tekisi, syyllisten rankaisemattomuus ja uhrin saama stigma estivät keskustelua. Tällä tavalla lapsiin kohdistuvasta pahoinpitely ja kaltoinkohtelusta on tullut sosiaalisesti ’ei-aihe’.
Kulttuurista tasoa koskevat empiiriset havainnot toivat näkyviin joidenkin kulttuuristen traditioiden kielteiset vaikutukset. Näitä ovat hiljaisuuden kulttuuri, sukupuoleen liittyvät roolit ja perinteinen tapa lähestyä syyllisen rankaisemista. Kulttuuriset arvot, jotka asettavat perheen ja avioliiton etusijalle, johtavat
hiljaisuuden kulttuuriin, joka estää pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun ilmituloa. Luottamus perheen ja yhteisön jäseniin loi ympäristön, jossa pahoinpitelyä tapahtui ja jossa oli mahdotonta tunnistaa läheisten vaarallisuutta ja että he voisivat vahingoittaa lapsia. Tämä estää tietoisuuden vahvistumista ja herkkyyttä havaita tapahtunutta pahoinpitelyä. Perinteiset jäykät sukupuoliroolit asettivat tytöt haavoittuvaan asemaan silloin, kun esimerkiksi ruumiillinen kuritus hyväksytään.
Johtopäätöksissä on selvää, että nuorilla oli taito ja valmius kertoa pahoinpitelyyn ja kaltoinkohteluun kohdistuvista näkemyksistään, koska he pystyvät kuvaamaan ja tulkitsemaan sitä, mitä pahoinpitely ja kaltoinkohtelu merkitsevät heille ja miten ympäristö tukee tai estää pahoinpitelyä. Lasten pahoinpitely ja kaltoinkohtelu ovat monimutkainen ilmiö, johon vaikuttavat monet asiat yksilöiden, perheiden, sosiaalisen ja kulttuurisen tasoilla. Ekologinen kehys tarjoaa mahdollisuuden tunnistaa näitä vaikutuksia. Monitasoisten vaikutusten tunnistaminen voi johtaa myös eri tasoilla tapahtuvaan ehkäisevään toimintaan ja interventiostrategioihin. Tarvitaan esimerkiksi kulttuurisesti perusteltuja ehkäiseviä strategioita lasten pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun vähentämiseksi.
Afrikkalaiset lapset ovat usein jääneet tutkimusten marginaaliin. Tässä tutkimuksessa lapset ovat ensisijaisia informantteja, koska suuri osa väestöstä on lapsia ja lapset ovat merkittäviä toimijoita kamerunilaisessa perhe-elämässä. Ja ennen kaikkea lapset ovat niitä, jotka kokevat pahoinpitelyn ja siksi he ovat tärkeä osapuoli keskusteltaessa aiheesta. Koska pahoinpitely ja kaltoinkohtelu kohdistuvat lapsiin, on heillä erityinen käsitys aiheesta, joka muutoin, ilman tutkimusta, voisi jäädä tavoittamatta.
Pahoinpitelyllä ja kaltoinkohtelulla on juuret yhteisöissä ja yhteiskunnissa ja siksi kattava ilmiön ymmärrys edellyttää holistista lähestymistapaa. Tässä tutkimuksessa käytetään ekologista kehystä holistisen lähestymistavan tarjoajana. Tämä kehys mahdollistaa moniulotteisen tarkastelun, jossa yksilön ja hänen elinympäristönsä väliset suhteet tulevat keskiöön.
Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten (11-18 -vuotiaiden) ja opettajien näkemyksiä lapsiin kohdistuvasta pahoinpitelystä ja kaltoinkohtelusta Kamerunissa. Ote on laadullinen ja eri tutkimusmenetelmiä käyttävä. Aineistoa kerättiin kuudessa fokusryhmässä (nuoret) ja opettajia haastattelemalla kahdessa koulussa. Kouluja kutsutaan tutkimuksessa nimellä A ja B ja ne sijaitsevat Kamerunin luoteis- ja keskialueilla. Fokusryhmistä osa oli tyttö-tai poikaryhmiä ja osa sekaryhmiä. Haastattelut tehtiin englannin kielellä. Ekologisen kehyksen mukaisesti aineisto jaoteltiin yksilö, perhe-, yhteiskunta- ja kulttuuritasoille.
Yksilötasoa kuvaavien empiiristen tulosten mukaan nuoret olivat tietoisia siitä, mitä pahoinpitely ja kaltoinkohtelu ovat. He näkivät ne voiman käyttönä ja lasten oikeuksien epäämisenä. He ottivat huomioon myös kontekstin ja sosio-kulttuuristen tekijöiden vaikutukset. Esimerkiksi sellaiset asiat kuten ruuan puute tai ruumiillinen kuritus ja lapsityövoima eivät olleet heidän mielestään lapsiin kohdistuvaa pahoinpitelyä tai väkivaltaa. Lapset eivät voi kuitenkaan aina tietää, ovatko he pahoinpitelyn kohteena vai eivät. Heillä ei ole sanoja kuvata toimintaa ja sen lisäksi heillä ei ole välineitä toimia pahoinpitely- ja väkivaltatilanteissa.
Perhetasolla (mikrotasolla) perheen ominaispiirteet vaikuttivat lasten pahoinpitelyyn ja kaltoinkohteluun. Toimimaton kommunikaatio sai aikaan kuilun vanhempien ja lasten välille. Tällaisessa tilanteessa lasten oli vaikeaa kertoa pahoinpitelystä vanhemmilleen. Vanhempien velvollisuuksien laiminlyönti sai jotkut lapset kantamaan vastuuta itsestään ja tuotti sillä tavalla lasten kaltoinkohtelua. Tällä tasolla yksinhuoltajauus nähtiin lasten pahoinpitelyyn vaikuttavana asiana, koska nuoret yksinhuoltajaäidit tekivät ratkaisuja, joiden johdosta lapset joutuivat kaltoinkohtelun vaaraan. Teini-ikäiset yksinhuoltajaäidit joutuivat usein vastaamaan lapsen kasvatuksesta ilman lasten isän tukea ja siksi lasten hoito ei aina toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi laajemman perheverkoston tarjoama tuki ei ollut aina riittävää ja joissakin tapauksissa se kohteli lapsia huonosti. Tällaisissa tilanteissa lasten tuli huolehtia itsestään tai heidät lähetettiin vieraiden hoidettavaksi. Tällaiset olosuhteet altistavat lapsia pahoinpitelylle ja kaltoinkohtelulle.
Sosiaalisella tasolla pahoinpitelyyn puuttumisen tavat ehkäisivät tai tukivat pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun ilmituloa. Ympäristön sosiaaliset puuttumisen käytännöt mahdollistavat myös hiljaisuuden. Lapsilla ei ole tietoa siitä, kenelle ja milloin pahoinpitelystä voisi kertoa, läheisten reagointitavat tai reagoimattomuus tilanteissa, joissa lapsia pahoinpideltiin, läheisiä koskevien ilmoitusten tekemisen epätoivottavuus, avun puute, vaikka ilmoituksia tekisi, syyllisten rankaisemattomuus ja uhrin saama stigma estivät keskustelua. Tällä tavalla lapsiin kohdistuvasta pahoinpitely ja kaltoinkohtelusta on tullut sosiaalisesti ’ei-aihe’.
Kulttuurista tasoa koskevat empiiriset havainnot toivat näkyviin joidenkin kulttuuristen traditioiden kielteiset vaikutukset. Näitä ovat hiljaisuuden kulttuuri, sukupuoleen liittyvät roolit ja perinteinen tapa lähestyä syyllisen rankaisemista. Kulttuuriset arvot, jotka asettavat perheen ja avioliiton etusijalle, johtavat
hiljaisuuden kulttuuriin, joka estää pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun ilmituloa. Luottamus perheen ja yhteisön jäseniin loi ympäristön, jossa pahoinpitelyä tapahtui ja jossa oli mahdotonta tunnistaa läheisten vaarallisuutta ja että he voisivat vahingoittaa lapsia. Tämä estää tietoisuuden vahvistumista ja herkkyyttä havaita tapahtunutta pahoinpitelyä. Perinteiset jäykät sukupuoliroolit asettivat tytöt haavoittuvaan asemaan silloin, kun esimerkiksi ruumiillinen kuritus hyväksytään.
Johtopäätöksissä on selvää, että nuorilla oli taito ja valmius kertoa pahoinpitelyyn ja kaltoinkohteluun kohdistuvista näkemyksistään, koska he pystyvät kuvaamaan ja tulkitsemaan sitä, mitä pahoinpitely ja kaltoinkohtelu merkitsevät heille ja miten ympäristö tukee tai estää pahoinpitelyä. Lasten pahoinpitely ja kaltoinkohtelu ovat monimutkainen ilmiö, johon vaikuttavat monet asiat yksilöiden, perheiden, sosiaalisen ja kulttuurisen tasoilla. Ekologinen kehys tarjoaa mahdollisuuden tunnistaa näitä vaikutuksia. Monitasoisten vaikutusten tunnistaminen voi johtaa myös eri tasoilla tapahtuvaan ehkäisevään toimintaan ja interventiostrategioihin. Tarvitaan esimerkiksi kulttuurisesti perusteltuja ehkäiseviä strategioita lasten pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun vähentämiseksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4966]